«ساعت بی عقربه» را بخوانید/ سرنوشت‌های به هم گره‌خورده | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۳

«ساعت بی عقربه» را بخوانید/ سرنوشت‌های به هم گره‌خورده

رمان «ساعت بی عقربه» نوشته کارسون کالرز با ترجمه زهرا ماحوزی از سوی نشر «بیدگل» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، «ساعت بی عقربه» عنوان رمانی نوشته کارسون مکالرز است که با ترجمه زهرا ماحوزی به تازگی  از سوی نشر «بیدگل» روانه بازار کتاب شده است.

داستان «ساعت بی عقربه» در سال ۱۹۵۲ در شهر کوچکی در ایالت جورجیا روایت می شود. رمان درباره چهار شخصیت است که سرنوشتشان به خاطر آنچه در گذشته رخ داده، به طرزی اجتناب ناپذیر به هم گره می خورد.

مکالرز در دهه های ۲۰ و ۳۰ زندگی اش نویسنده پرکار و موفقی بود. «ساعت بی عقربه» را اما پس از ۱۰ سال سکوت منتشر کرد.

این کتاب در زمان انتشارش در مقایسه با دیگر آثار مکالرز آن طور که باید دیده نشد، اما اکنون و پس از گذشت سال ها از انتشار آن به دلیل نوع روایت و موضوع آن توانسته است جایگاه خود را به عنوان رمانی جلوتر از زمانه اش به دست آورد.

برای کارسون مکالرز، جنوب غم انگیز بود. گرمای خفه کننده و تنگ نظری مردمان جنوب در کنار رویای نویسنده شدن، عزم او را برای رفتن به نیویورک جزم کرد. اما آن چه بیشتر از هر چیزی درباره آن نوشت، جنوب بود.

در آغاز این رمان می خوانیم: «مرگ برای همه یکسان است. اما هر آدمی به شیوه خاص خودش می یرد. برای جی.تی. مالون ماجرا به قدری عادی شروع شد که او تا مدتی پایان زندگی اش را به اشتباه نشانه آغاز فصلی تازه می شمرد. هرگز تصور نمی کرد مرگ سراغش بیاید، مگر در آینده، آن هم آینده ای مبهم و پیش بینی ناپذیر یا دست کم در حول و حوش آن روزی که حساب بیمه عمر برایش تخمین زده بود. او مردی ساده و معمولی بود و مرگ خودش در نظرش پدیده ای خارق العاده بود.»

«ساعت بی عقربه» را کارسون مکالرز به سبک معمول خودش نوشت: تکنیک های روایی قوی، توصیف دقیق شخصیت ها و به کار گرفتن قهرمانی که هم قربانی و هم شاهد اتفاقات اصلی داستان است.

هنر مکالرز همواره در به تصویر کشیدن تجربه های انسانی در لحظه هایی حیاتی است که در آن شخصیت هایش باید دست به انتخاب بزنند.

رمان «ساعت بی عقربه» با ترجمه زهرا ماحوزی و با ویرایش مریم فرنام در چاپ نخست در ۴۵۲ صفحه و با قیمت ۴۵ هزار تومان از سوی نشر «بیدگل» روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است