در نمایشگاه مجازی کتاب در حق ناشران کوچک‌تر جفا می‌شود/ طرح چند پیشنهاد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۱۸
محسن فرجی با صبا مطرح کرد؛

در نمایشگاه مجازی کتاب در حق ناشران کوچک‌تر جفا می‌شود/ طرح چند پیشنهاد

یک ناشر پیشنهاد کرد تا امکانی برای معرفی کوتاه کتاب‌ها در سایت نمایشگاه مجازی کتاب فراهم شود تا مخاطبان با آگاهی بیشتر خرید کنند.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، نمایشگاه حضوری کتاب فرصتی در اختیار مخاطبان قرار می‌داد تا با قدم زدن میام غرفه‌ها و تورق کتاب‌های مختلف با تازه های نشر، ناشران جدیدتر، نویسندگان و مترجمان بیشتری آشنا شوند اما اکنون با شیوع ویروس کرونا و محدود شدن نمایشگاه کتاب به حالت مجازی و خرید از سایت امکان تحقق این امر بسیار کم‌‌رنگ‌ شده است.

محسن فرجی مدیر نشر خزه در گفتگو با خبرنگار صبا در ابتدا عنوان کرد: نَفس برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در ایام کرونا چه در تهران و چه نمایشگاه‌های استانی اتفاق خوبی بود اما ایراد بزرگ نمایشگاه مجازی این است که با وجود اینکه ویترین یکسانی به همه ناشران اختصاص می‌دهد اتفاقا این موضوع باعث نوعی بی‌عدالتی و تبعیض می‌شود زیرا بیشتر مخاطبان با شناخت از ناشران بزرگ و کتاب های معروف وارد سایت نمایشگاه می‌شوند.

وی افزود: به عنوان مثال افراد یک کتاب خاص از ناشری خاص را در نمایشگاه جستجو می کنند و اساسا هیچ شناختی از دیگر ناشران کوچک و کتاب‌های گمنام ندارند. این شرایط باعث می‌شود همان کتاب هایی که در حالت فیزیکی و در کتابفروشی‌ها و شهرکتاب‌ها فروش زیادی دارند، در این‌ نمایشگاه‌های مجازی هم بسیار فروخته شوند و ناشران کوچک‌تر و کتاب‌های کم‌تر شناخته شده سهم‌ کم‌تری از دیده شدن داشته باشند.

این ناشر در ادامه راه‌حلی پیشنهاد کرد: راه‌حل این موضوع به مسئولان و متولیان برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بستگی دارد که بدون اینکه اعتراض ناشران بزرگ را برانگیزند، ترتیبی بدهند تا ناشران کوچک‌تر هم بتوانند کتاب های خود را ارایه و معرفی کنند. مثلا بسته های ویژه‌ای در سایت تعبیه کنند در مورد معرفی ناشران کم‌تر شناخته شده یا پنل هایی بارگذاری کنند برای معرفی کتاب ها که اگر این اتفاق رخ دهد میزان دیده شدن انتشارات کوچک و گمنام هم بیشتر می‌شود.

فرصتی برای معرفی کوتاه کتاب‌ها در سایت نمایشگاه مجازی

او درباره معرفی کتاب‌ها توضیح داد: در این نمایشگاه‌های مجازی فضا و مجالی برای معرفی کتاب‌ها وجود ندارد و درواقع فقط طرح جلد و پی دی اف چند صفحه اول هر کتاب در سایت موجود است. برای مخاطبی که کتاب را نمی‌شناسند اینگونه خرید کردن مانند راه رفتن در تاریکی است. معمولا افراد از کتاب‌های معروف اطلاعات نسبی و ضمنی دارند اما کتابی که جدید چاپ شده و ناشر آن تازه‌کار است و نویسنده و متدجم آن شناخته شده نیستند، هیچ امکانی برای معرفی آن وجود ندارد.

او ادامه داد: باید در سایت نمایشگاه مجازی کتاب فضای مشخص و محدودی ارایه کنند تا مثلا برای هر کتاب تا ۱۵۰ کلمه توضیحات و اطلاعات ارایه کنیم اما این معرفی جنبه تبلیعاتی و اغراق‌آمیز نداشته باشد بلکه خلاصه کتاب، مقدمه، توضیحات نویسنده و مترجم، تعداد صفحات، اگر جایزه ای برده است، معرفی کنیم تا مخاطب با شناخت بیشتری به کتاب ها رجوع کند.

این فعال فرهنگی خاطرنشان کرد: در نمایشگاه مجازی کتاب اگر کتابی نظر مخاطب را جلب کند، راهش این است که کتاب را در گوگل سرچ‌ یا به صفحه مجازی و سایت ناشر رجوع کند اما اگر همه این اطلاعات در سایت نمایشگاه در دسترس باشد، اتفاق خوبی رخ می دهد.

وی افزود: البته پیشنهادم این است نوشتن این معرفی کتاب ها را در اختیار ناشران بگذارند زیرا خانه کتاب و ادبیات ایران نمی‌تواند برای این حجم از کتاب معرفی کتاب و خلاصه بنویسند. این معرفی کتاب‌ها دقیقا کاری را می‌کند که ما در نمایشگاه حضوری و در غرفه‌ها انجام می‌دادیم و مخاطبان را راهنمایی می کردیم.

هزینه پست کتاب‌های زیر ۳۰ هزار تومان رایگان شود

فرجی در پایان با اشاره به اینکه نشر خزه در نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان مشکلی با پست نداشته است، اظهار کرد: اینگونه شنیده‌ام که گویا قرار است برای کتاب های زیر ۳۰ هزار تومان، پست رایگان باشد که اگر این اتفاق واقعا افتاده باشد بسیار خوب است وگرنه عملا به ضرر ما خواهد بود زیرا ما در نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان کتابی فروختیم که قیمت پشت جلد آن ۱۰ هزار تومان بود و با احتساب ۲۰‌درصد تخفیف اگر هزینه پست هم‌ از آن‌ کم شود، عملا هیچ سودی برای ناشر نداشته است. هنوز اطلاع دقیقی نداده اند که آیا کتاب های زیر ۳۰ هزار تومان مشمول هزینه پست می‌شوند یا نه؟ ولی امیدوارم این خبر واقعا عملی شود.

بیشتر بخوانید:

نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران مفید و برای کتابفروشان خسارت است/ دردسرهای فراوان با پُست

ویرایش نشدن داده‌های خانه کتاب مشکل‌سازست/ حیات ناشران در گروِ حیات کتابفروشی

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است