۱۲۱ اثر به موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان اهدا شد/ فرهنگ و هنر قطعه اصلی هویت ما | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۵۴

۱۲۱ اثر به موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان اهدا شد/ فرهنگ و هنر قطعه اصلی هویت ما

مراسم رونمایی آثار اهدایی به موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان، شامگاه چهارشنبه 10 شهریورماه برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۲۱ اثر ارزشمند از مرحومه منیژه میرعمادی و همسرش جمشید ناصری با عنوان «ارمغان» شامگاه چهارشنبه ۱۰ شهریورماه به موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان اهدا و آیین رونمایی آن‌ها برگزار شد.

مراسم رونمایی از آثار اهدایی به موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان با حضور علی زینی‌وند استاندار کرمان، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی همراه بود.

هادی مظفری مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آثار فاخر و ظرفیت‌های کرمان در بخش هنرهای معاصر گفت: پس از تهران ارزشمندترین مجموعه اهدایی به کرمان اهدا شده و موزه استاد صنعتی در کرمان پس از تهران ارزشمندترین موزه هنرهای معاصر کشور است.

مظفری افزود: منیژه میر عمادی ۶۹۶ اثر ارزشمند را به جامعه هنر اهدا کرد، به لطف همسر او جمشید ناصری و صحبت‌هایی که شد درخواست دادیم که بعد از تهران بخش قابل توجهی از این آثار به موزه کرمان اهدا شود.

او تصریح کرد: ارزشمندترین بخش این مجموعه بعد از تهران به کرمان آمد و به دلیل شرایط کرونا اهدا به تعویق افتاده بود تا اینکه امشب انجام شد.

مدیرکل هنرهای تجسمی در پایان ضمن قدردانی برای اهدای این آثار نسبت به آینده موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان ابراز امیدواری کرد و گفت: سه اتفاق مهم در این دوره در موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان افتاد که به جایگاه و پویایی موزه کمک می کند؛ مرمت آثار، مرمت ساختمان موزه و اهدای ۱۲۱ اثر، اتفاقاتی است که در این دوره انجام شد. آثار موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان توسط معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت استانداری کرمان مرمت شد. در تعامل دفتر هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر تهران ۱۲۱ اثر اهدایی از مجموعه ارمغان نیز به موزه هنرهای صنعتی کرمان اهدا شد.

آثار موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان بسیار فاخر هستند

علی زینی وند استاندار کرمان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه فرهنگ و هنر قطعه اصلی هویت ماست، گفت: آثار موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان بسیار فاخر هستند و این آثار که اهدا شده بسیار ارزشمند است. باید کرمان را با آثار امروز و آثار گذشته ماندگار کنیم و موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان نیز در این مسیر فعالیت می کند.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم ضمن تشکر از اهدای آثار هنری به موزه صنعتی کرمان بیان کرد: سعی داریم مباحث هنری و درخواست هنرمندان را در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی جدی‌تر و بیشتر پیگیری کنیم.

محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این مراسم عنوان کرد: آثاری که به موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان اهدا شده است، سرمایه معنوی هستند و از اهداکنندگان باید تشکر کرد که این اتفاق بزرگ را در حوزه هنر تجسمی و موزه کرمان رقم زدند. استان کرمان را باید از لحاظ ظرفیت حوزه فرهنگ و هنر به عنوان موزه هنرهای تجسمی بشناسیم. در این دوره کارهای ارزشمندی انجام شد و هدف‌گذاری کردیم تا کرمان پایلوت گردشگری شود.

او خاطرنشان کرد: در گام اول مرمت آثار موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان با تلاش معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد و پس از آن بازسازی و مرمت بنای موزه انجام شد و تعاملات داخلی و خارجی شکل گرفت که در مجموع ۲۰ نمایشگاه و ۵۰ برنامه در این دوره در موزه برگزار شد که دو نمایشگاه بین‌المللی بود.

علیزاده در پایان تصریح کرد: در طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر شهر کرمان و شهرهای سیرجان، جیرفت و کهنوج به عنوان شهر خلاق معرفی شدند.

یادداشت مدیر موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان

میثم ثمررخی مدیر موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان نیز درباره آثار اهدایی به این موزه یادداشتی را منتشر کرد که بدین شرح است:

«پس از سال‌ها انتظار، درخواست جامعه هنری از موزه هنرهای معاصر کرمان محقق شد.

یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین وظیفه موزه‌ها در دنیا تقویت گنجینه آثار آن‌هاست. این مساله سال‌ها مهم‌ترین دغدغه مجموعه موزه بوده که متاسفانه به دلیل عدم وجود منابع مالی در این خصوص محقق نشده بود و یا شاید اولویت‌های دیگری همانند نمایشگاه‌های بین‌المللی و از همه مهم‌تر مرمت آثار موزه (که در چهار سال اخیر انجام شدند) مانع از این امر می‌شد.

حال دیگر نوبت افزایش آثار موزه بود، در دو سال اخیر پیگیری‌های متعدد مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص مجموعه وزارتخانه را متقاعد کرده بود تا در این خصوص فکری اندیشیده شود و در نهایت زمانی که مجموعه آثار اهدایی سرکار خانم منیژه میرعمادی‌ که خود هنرمندی کرمانی‌الاصل‌ هستند و جناب دکتر جمشید ناصری‌ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ رسید، پیگیری‌ها از کرمان و نگاه مثبت معاونت هنری وزارت مسیر را برای اهدای بخشی از این آثار به موزه کرمان هموار نمود تا در نهایت ۱۲۱ اثر نقاشی و مجسمه از بزرگان هنر ایران که نام‌هایی آشنا چون (احصایی، کلانتری، اغداشلو، تناولی) و ده‌ها هنرمند نام‌آور دیگر در بین آن‌هاست وارد موزه شد.

این آثار اهدایی که قریب به ۱۵ میلیارد تومان برآورد قیمت شده‌اند در نمایشگاهی با عنوان «ارمغان» در روز چهارشنبه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۰ به‌صورت خصوصی به معرض نمایش قرار خواهد گرفت. ضمن سپاس از تمامی کسانی که در این رخ داد بی‌سابقه و عظیم نقش مثبت داشته‌اند امیدوارم کرمان میزبان خوبی بر این آثار باشد…

میثم ثمررخی

مدیر موزه»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است