اعتراض انجمن ناشران کودک و نوجوان به کانون/ نیازی به رعایت کپی رایت نیست! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۷

اعتراض انجمن ناشران کودک و نوجوان به کانون/ نیازی به رعایت کپی رایت نیست!

انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان به بند مربوط به رعایت کپی رایت در فراخوان «جایزه کتاب ماه و سال» کانون اعتراض کرد.

به گزارش صبا، در پی انتشار فراخوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در راستای «جایزه کتاب ماه و سال» انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان نسبت به این فراخوان اعتراض کرد.

در بندی از این فراخوان آمده است: «دبیرخانه این جایزه، آثار ارسالی را در ۴ بخش اصلی «خواندنی‌های حوزه‌ داستان» شامل تالیف، ترجمه (مشمول قانون کپی‌رایت)، بازآفرینی، ادبیات نمایشی و فیلمنامه‌های چاپ شده، «خواندنی‌های حوزه‌ شعر» شامل تالیف، قصه‌های منظوم و ترجمه (مشمول قانون کپی‌رایت)، «تصویرگری» و «خلاقیت» مورد ارزیابی قرار می‌دهد.»

این بند از فراخوان اعتراض‌هایی را در برداشت چراکه بسیاری از ناشران و مترجمان معتقدند ما هنوز به کنوانسیون‌های بین‌المللی نپیوسته‌ایم از این رو باید تمام آثار داوری شود زیرا با این بند، بسیاری از آثار از چرخه داوری کنار گذاشته می‌شود.

عبدالعظیم فریدون رییس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان طی نامه‌ای به مهدی علی اکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این موضوع را متذکر شد.

در بخشی این نامه آمده است: «از آنجا که این شرط مندرج در فراخوان، اعتراض همکاران ناشر عضو این انجمن را به همراه داشته، لازم است اعلام شود لزوم رعایت قانون کپی رایت در حالی که هنوز از طرف مراجع ذی‌صلاح کشور مورد تایید و اجرا قرار نگرفته است و بستر لازم برای انجام این فرآیند هنوز در قوانین موجود وجود ندارد، لزوم این شرط موجب ضایع شدن حق تعداد کثیری از ناشران حوزه کتاب کودک و نوجوان خواهد شد.

دستور فرمایید این موضوع از شروط لازم فراخوان حذف و اطلاع‌رسانی شود.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است