دولت در بدترین شرایطِ ناشران حمایت خود را قطع کرده است/ فشار بر ناشران خصوصی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۵
محسن فرجی به صبا گفت:

دولت در بدترین شرایطِ ناشران حمایت خود را قطع کرده است/ فشار بر ناشران خصوصی

یک ناشر درباره وضعیت صنعت نشر در دوران همه‌گیری ویروس کرونا و قطع شدن حمایت دولتی در این شرایط بحرانی سخن گفت.

محسن فرجی مدیر نشر خزه در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا از تاثیر ویروس کرونا بر صنعت نشر کتاب اینگونه گفت: همه‌گیری ویروس کرونا تقریبا بر کسب و کار همه مردم تاثیر گذاشته و به‌طور مشخص بر صنعت نشر هم آسیب زیادی وارد کرده است. تنها بخشی از این مشکلات به ویروس کرونا و منع رفت‌‌وآمد‌ها مربوط می‌شود و بخش دیگر، مشکلات روانی‌ست که این بیماری با خود به همراه داشته و از لحاظ روحی مردم را خسته و آزرده کرده است.

وی درباره اختصاص سهمیه کاغذ دولتی به ناشران برای چاپ کتاب بیان کرد: متولیان فرهنگی و به‌طور ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانستند بهتر عمل کنند و باید به حمایت ناشران می پرداختند. مهم‌تر از همه بحث توزیع کاغذ دولتی‌ست که اتفاقا تا قبل از ایام کرونا اختصاص سهمیه کاغذ دولتی به ناشران نظم نسبتا خوبی داشت ولی ۲ ماه است که در این شرایط سخت اقتصادی، روانی، بهداشتی و… سهمیه کاغذ دولتی هم قطع شده و همین امر موجب شده است که متاسفانه چراغ ناشران بخش خصوصی کم‌سوتر و رو به خاموشی برود.

رسانه ها به کمک صنعت نشر نیامدند

این ناشر با بیان اینکه رسانه‌ها در دوران همه‌گیری ویروس کرونا خوب عمل نکردند، توضیح داد: علاوه بر متولیان فرهنگی در کشور که می‌توانستند در این شرایط دشوار به کمک ناشران بیایند، همه رسانه‌ها و به طور مشخص رسانه ملی می‌توانستند کمک کنند تا در این ایام تعطیلات کرونایی مردم به سمت کتاب و کتابخوانی سوق داده شوند و صنعت نشر بیش‌ از این تضعیف نشود.

به گفته وی، تلویزیون می‌توانست مسابقات ویژه کتابخوانی در ایام کرونا راه‌اندازی کند یا برنامه‌ای برای معرفی کتاب‌هایی که در این ایام مفید و مناسب هستند داشته باشد، مثل کتاب‌های کم حجم که می‌توان زودتر تمام کرد یا کتاب‌های ساده‌تری که برای عامه مخاطبان در خانه می‌توانست مفید واقع شود.

این نویسنده و روزنامه نگار تاکید کرد: ما در این عرصه هم شاهد اتفاق خاصی نبودیم و راهکار مدون و مشخصی وجود نداشت تا این قهر دیرینه‌ای که بین عموم مردم و کتابخوانی وجود دارد، تبدیل به آشتی شود.

فرجی با اشاره به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیگر از انتشارات کتاب نمی‌خرد، عنوان کرد: خرید کتاب از ناشران توسط وزارت فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی از گذشته صورت می‌گرفت اما در فرآیندی کاملا وارونه مدتی‌ست که این اتفاق رخ نداده و خریدی از سمت ارشاد صورت نگرفته است.

وی با بیان این که این خریدها دو سود بزرگ داشتند، افزود: یکی کمک به ناشران بخش خصوصی که بتوانند در این ایام سخت به کار خود ادامه دهند و دوم تجهیز کتابخانه‌ها که باعث می‌شود در این روزها که مردم دچار مشکلات اقتصادی فراوان هستند و از ویروس کرونا آسیب روانی دیده‌اند، با کتابخانه‌های مجهزتر و کتاب‌های جدیدتر مواجه شوند تا اگر قدرت خرید کتاب ندارند از طریق کتابخانه‌ها نیاز به کتاب‌خوانی را برطرف کنند.‌ اگر ارشاد در این دو بحث حیاتی؛ تخصیص دوباره کاغذ دولتی به انتشارات و خرید کتاب از ناشران بخش خصوصی تمرکز کند، می‌توانیم مشکلات کرونا را پشت سر بگذاریم و به حالت عادی برگردیم.

فرجی در پایان درباره عدالت در خرید کتاب از ناشران از سوی وزارت ارشاد بیان کرد: بر موضوع عدالت در خرید کتاب‌ها بسیار تاکید دارم. هر زمان که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران بخش خصوصی کتاب می‌خرد، از ناشران بخش دولتی هم به همان میزان کتاب خریداری می‌کند در صورتی که آن‌ها کاملا از این ماجرا بی‌نیاز هستند و تاثیری بر پشتیبانی از آن‌ها ندارد. این ناشران بخش خصوصی هستند که نیاز به حمایت بیشتر دارند و اینکه کتاب‌هایشان به کتابخانه‌ها راه پیدا کند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است