۲۰ یا ۳۰ میلیارد بودجه برای تئاتر پولی نیست/ تدوین نظام نظارتی غیرسلیقه‌ای | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۰۸
قادر آشنا در گفتگو با صبا:

۲۰ یا ۳۰ میلیارد بودجه برای تئاتر پولی نیست/ تدوین نظام نظارتی غیرسلیقه‌ای

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره کمبود بودجه تئاتر و همچنین برخوردهای سلیقه ای و ممیزی تئاتر صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر خبرگزاری صبا، مشکلات حوزه تئاتر پیش از بروز بحران کرونا و تاثیر تعطیلی طولانی مدت آن نیز وجود داشت و حالا این مشکلات ضریب نیز گرفته اند. اینکه چگونه می توان مشکلات را مرتفع کرد نیازمند تدابیر افرادی است که خود را متولی و قانونگذار می دانند اما انگار در بیشتر مواقع حرف آن ها به محض رسیدن به عملگرایی در نطفه خفه می شود!

قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی در گفتگویی با ما به تحلیل و بررسی جوانب مختلف مشکلات عدیده تئاتر و راهکارهایی که برای برون رفت از آن ها در نظر گرفته و در برنامه ریزی های خود گنجانده است، پرداخت.

*این روزها بزرگترین چالش تئاتری ها تعطیلی طولانی مدت به دلیل کرونا است. درباره زمان بازگشایی سالن ها و بررسی خسارت های وارد شده اتفاق جدیدی نیفتاده است؟

-برآوردها و دیگر کارهای مربوط به آن انجام شده دولت هم کارهایی کرده که جدول آن‌ منتشر شد و همه هم دیدند، اما جزییات کامل و سهم هر وزارتخانه یا اداره کل تخصصی، متناسب با میزان خسارتی که دیده اند هنوز ابلاغ نشده است.

ما در اداره کل هنرهای نمایشی شفاف و روشن تعداد گروه ها، اجراهای متوقف شده، میزان خسارتی که دیدند، هزینه های آن ها، دولتی یا آزاد بودن و در کل جزییات کامل را آماده کرده ایم و بلافاصله پس از اینکه اعلام کنند و متناسب با پولی که به ما می دهند و زیانی که گروه ها دیده اند کمک ها را تقسیم می کنیم و در یک هفته هم این اتفاق می افتد.

*مبالغ آنقدر است که بتواند دردی از زیان‌دیده ها به ویژه بخش خصوصی درمان کند؟

-بستگی به مبالغی دارد که به ما می‌دهند و هنوز چیزی مشخص نیست و اطلاعی از مقدار آن ندارم، اما امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد و حقی ضایع نشود چون دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شدت پیگیر هستند و به تئاتر هم توجه ویژه ای دارند.

*به عنوان یک فعال تئاتری و فارغ از بحث مدیریتی که دارید چرا اینقدر به این حوزه کم توجهی می شود؟

-اگر به عنوان کارشناس بخواهم بررسی کنم بحث مفصلی می طلبد، اما در یک نگاه کلی می توان گفت بودجه فرهنگ بسیار ناچیز است و این ربطی به دولت ها ندارد چون از پایه توجه به حوزه فرهنگ همیشه پایین و تئاتر هم از همه بخش ها پایین تر بوده است.

*چرا باید اینگونه باشد؟

-ریشه های زیادی دارد که در این فرصت نمی توان به همه آن ها اشاره کرد.

از نظر من باید از تئاتر اندیشه ورز، پر از ایده، نقاد و فرهیحته پسند حمایت شود. زمانی تعداد سالن ها و نمایش ها محدود بود اما الان در تهران ۱۳۰ سالن قابل اجرا داریم و در استان هم چنین رقمی موجود است از سویی دویست سیصد هزار نفر تحصیلکرده این‌ رشته وجود دارد و تعداد زیادی هم تجربی کار می کنند اما با توجه به این ظرفیت، پولی که برای آن در نظر گرفتند بسیار ناچیز است و اینکه سالی پنج یا ده درصد بخواهند اضافه کنند خیلی توفیری ندارد چون به شدت نیاز به توجه ویژه تری داریم البته نمی گویم همین الان و در آن واحد اتفاق ویژه رخ دهد چون شرایط را درک می کنم.

حوزه فرهنگ دغدغه همیشگی مقام معظم رهبری بوده و هست و در پیامشان به مجلس شورای اسلامی باز هم تاکید کردند، بنابراین تصورم این است که باید به بودجه فرهنگ توجه خاصی شود و زمانی که افزایش پیدا می کند رقمش به گونه ای باشد که به چشم بیاید.

*با توجه به صحبت های رهبری که شما هم اشاره فرمودید، آیا نگاه های سلیقه ای یا دستورات ویژه ای وجود دارد که باعث می شود به تئاتر توجه نشود؟

-هیچ دستوری نیست که بخواهد به تئاتر توجه نشود اما چون بودجه آن‌ از ابتدا کم بسته شده این رویه ادامه پیدا کرده است. از سویی با توجه به مشکلات اقتصادی چند سال اخیر بودجه آنچنانی به تئاتر تعلق نگرفت و معضلات بیشتر به چشم آمد. با پولی که تئاتر دارد نباید از این حوزه توقع و انتظار خاصی داشته باشیم چون بیست یا سی میلیارد تومان بودجه سالانه کل تئاتر کشور در شرایط کنونی پولی نیست. این می تواند هزینه یک یا دو سریال و فیلم و … باشد.

اگر اشتباه نکنم سال ۱۳۷۷ زمانی که جهاد دانشگاهی بودم سرمقاله ای برای یکی از روزنامه ها نوشتم و گفتم نگاه فعلی به فرهنگ خطای نابخشودنی است. الان هم‌ حرفم همان است؛ اگر در حوزه فرهنگ و به طور مشخص تئاتر که نسبت به آن عرق دارم، هزینه کنیم سود سرمایه گذاری مادی و معنوی اش چشمگیر خواهد بود پس به جای هزینه صرف در مواردی چون جلوگیری از سرقت، دزدی، اعتیاد، سرخوردگی و… می توان در تئاتر هم هزینه کرد و با فرهنگسازی جلوی این معضلات را گرفت.

*در بخش ممیزی ها که داد خیلی ها را در آورده چه قدم‌هایی برداشتید؟ کار به جایی رسیده که اهالی تئاتر در نامه اخیرشان ناگزیر شده اند بگویند ما ممیزی قبلی را پذیرفته ایم، بیشترش نکنید!

-باید از چند وجه به این موضوع پرداخت، اینکه آیا ممیزی در همه جای جهان وجود دارد بنده با صراحت می گویم بله وجود دارد هر کشوری متناسب با فرهنگ و هویتش ممیزی های خاص خودش را دارد ولی اینکه چطور ارزیابی می کنیم و چه دستورالعملی در مواجهه با آن داریم باید بررسی کرد.

آن چیزی که ما طبق آن پیش می رویم مربوط به بیست سال پیش است! زمانی که من مدیر کل بودم یک بازنگری انجام دادیم که با امضای وزیر برای دولت ارسال شد و برگشت خورد الان هم دنبال همین هستیم و چند روز گذشته خدمت وزیر ارشاد بودیم که گفت یکبار دیگر بازنگری کرده و شاخص ها را دربیاورید و به بخش های کیفی و کمی آن هم اشاره کنید تا بتوانیم کاری هایی انجام داده و زیرساخت هایی فراهم کنیم.

در بخش ممیزی از هر طرف اشکال می گیرند که بعضی درست و برخی نادرست است پس دنبال این هستیم که آیین نامه را کمّی و قابل دفاع اهدا کنیم تا ملموس باشد که وقتی می گوییم فلان تئاتر اجرا بشود یا نشود چرایی اش را به خوبی و روشن بیان کنیم.

*آیا به نظر شما تئاتر آنلاین می تواند به عنوان یک بازوی نمایشی ادامه دار باشد؟

-حتما از این به بعد بخشی از فعالیت های ما در این بخش خواهد بود. در این راستا گروهی گذاشته ایم که در حال مشورت گرفتن از هنرمندان، صنف، صاحب نظرها و افراد فعال در حوزه آی تی و زیرساخت هستند و گزارش های آن را در آینده اعلام می کنیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است