رویای تحقق‌نیافته کریستو ولادیمیروف/ بزرگترین مجسمه تاریخ در حد ماکت ماند! | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۰

رویای تحقق‌نیافته کریستو ولادیمیروف/ بزرگترین مجسمه تاریخ در حد ماکت ماند!

با درگذشت کریستو ولادیمیروف هنرمند هنر محیطی و مفهومی، رویای او برای ساخت مصطبه که بزرگترین مجسمه تاریخ بود، تحقق نیافته باقی ماند.

به گزارش خبرگزاری صبا، علیرضا سمیع آذر مدرس هنر و رییس اسبق موزه هنرهای معاصر تهران به مناسبت درگذشت کریستو ولادیمیروف هنرمند هنر مفهومی و محیطی، متنی را در کانال شخصی خود منتشر کرده است.

در متن سمیع آذر درباره این هنرمند آمده است:

«هنرمند مفهومی کریستو ولادیمیروف که با چیدمان های بسته بندی اشیاء، محیط‌های طبیعی و بناهای تاریخی به همراه همسر فقیدش ژان کلود جلوه‌ای بیادماندنی از هنر معاصر را در جهان مطرح کردند، در ۳۱ مه و در سن ۸۵ سالگی در نیویورک درگذشت.

پس از اجرای بیش از ۲۰ پروژه عظیم بسته بندی ساختمان، دیوار، پل، دشت، دره، صخره و جزیره، قرار بود کریستو بزرگ‌ترین پروژه حیات هنری خویش را در صحرای ابوظبی ارائه کند که در صورت اجرا بزرگ‌ترین مجسمه تاریخ را به نام خود رقم می زد.

«مصطبه» حجم عظیمی است به طول ۲۲۵ و ارتفاع ۱۵۰ متر ملهم از اهرام مصر باستان متشکل از ۴۱۰،۰۰۰ بشکه نفت در رنگ‌های الوان که بازتابی است از شکوه معماری اسلامی و البته با کنایه به نقش کلیدی نفت در رونق اقتصادی و تمدنی منطقه در دوران اخیر. کریستو دو سال پیش نمونه کوچکی از مصطبه را به سفارش سرپنتاین گالری به صورت چیدمانی شناور بر روی آب در هاید پارک لندن به نمایش گذاشت که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

پروژه مصطبه در سال ۱۹۷۷ توسط کریستو و همسرش ژان کلود طراحی شد، لیکن آن زمان این پروژه بیش از حد رویایی به نظر می رسید و زوج هنرمند از شهرت و نفوذ لازم برای تامین هزینه های هنگفت آن برخوردار نبودند.

وقتی ژان کلود در ۲۰۰۹ از دنیا رفت، کریستو اظهار داشت که این پروژه مهم‌ترین رویای تحقق نیافته همسرش بود که او مصمم است حتما آن را محقق سازد. اما عمر و توان او هم کفاف نداد و حالا فقط باید خوشحال باشیم که نمونه ماکت گونه آن یکبار در لندن ارائه شده است.

علت اصلی تاخیر در اجرای این پروژه این بود که کریستو و ژان کلود هرگز برای پروژه های عظیم خود اسپانسور نگرفته اند و هزینه های آنها را همیشه از محل فروش ماکت ها و طراحی های پروژه ها تامین کرده اند.

علیرضا سمیع‌آذر»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است