«روباه» بر حقایق تلخ جامعه ذره‌بین می‌اندازد/ چالشی که کسی به آن جواب نداد!

ایوب آقاخانی نویسنده، کارگردان، مدرس و بازیگر تئاتر که این روزها به عنوان بازیگر تئاتر «روباه» به تهیه کنندگی و کارگردانی معصومه خزایی و نویسندگی شهرام سلطانی بازی می کند، در گفتگو با خبرنگار صبا درباره نقش خود در این نمایش بیان کرد: من علاوه بر نقش آفرینی در نمایش به ضرورت هایی متن آن را نیز بازنویسی کرده ام و از آنجا که این روزها در حال آماده سازی نهایی هستیم ترجیح می دهم درباره نقشم حرف دقیقی نزنم تا ذهنیتی برای تماشاگر پیش نیاید.
وی افزود: این نقش چندلایه و متفاوت شاید پیچیدگی خاصی نداشته باشد اما تفاوت زیادی با تمام نقش هایی که پیش از این در تئاتر و تلویزیون بازی کرده ام، دارد. دلیل این تفاوت ویژگی هایی است که موقعیت بر نقش تحمیل کرده است و من از افزودن آن به کارنامه خودم خوشحال هستم.
 
این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره همکاری با گروهی جوان نیز توضیح داد: در ادامه همکاری های من با گروه های جوان تر که از سال گذشته با همکاری در تئاتر «شلیک به تئاتر شهر» به کارگردانی شایان افکاری آغاز شد و بعد با نمایش «روز بیست و یکم» به کارگردانی نیوشا محرابی ادامه یافت و با تئاتر «نزدیک و نزدیک تر» به کارگردانی امیرعطا جولایی به فرجام رساندم، «روباه» را برگزیدم تا در خدمت گروه تئاتر «خزانه» باشم که معصومه خزایی مسئولیت تهیه کنندگی و کارگردانی آن را برعهده دارد و سومین کار او محسوب می شود. او صاحب هدف و نگاه به تئاتر است و همین موضوع مرا مجاب کرد که در «روباه» کنارشان باشم.
آقاخانی تاکید کرد: راهی که من انتخاب کردم علاوه بر پایه و اساس آموزشی که برایم دارد نوعی ادای دین معلمی به جامعه جوان نیز تلقی می شود و پیش از این از همکاران خود نیز دعوت کرده ام تا در چالش کلنجار رفتن با جوان ترها شرکت کنند اما متاسفانه کسی به این مسیر نیامد.
 
بازیگر «روباه» با اشاره به اینکه این نمایش اثری دغدغه مند و ملتهب است و سعی دارد به مخاطبان خود تلنگر بزند، اظهار کرد: این نمایش صادق، صمیمی و کوچک ناظر بر حقایق تلخ جامعه ما است و لحنی که نمایش «روباه» دارد کم شباهت به نمایش های دیگری است که از این زاویه نگاه می کنند. ذره بینی که روی یک نقطه عفونی در جامعه گرفته ذره بین ویژه یا کمتر به دست گرفته شده است که افراد یا حوصله نکردند ذره بینی در این نقطه به دست بگیرند و یا جسارت نداشتند.
 
آقاخانی در پایان درباره تاثیر این اجرا بر مخاطب مطرح کرد: با قاطعیت می گویم «روباه» نمایش متفاوتی است که در ژرفای واقع گرایی اجتماعی سعی کرده است در حین تلنگر به مخاطبان خود از کیفیت و رضایت مخاطب دور نیفتد و به سبب شرافتی که در طرح و محتوا دارد می تواند در جلب و جذب مخاطبان توفیق داشته باشد. من به بازخورد آن خوش‌بین هستم و اگر کسی از محتوای آن مطلع شود، بعید می دانم جذب نشود.
 
در خلاصه نمایش آمده است: اتفاقی در خوابگاه دختران می افتد و پرده از اسرار بر می دارد…
 
«روباه» به نویسندگی شهرام سلطانی و تهیه کنندگی و کارگردانی معصومه خزایی از 1 تا 31 تیرماه در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.
 
ایوب آقاخانی (مهمان گروه تئاتر پوشه)، صحرا اسدالهی، بهناز بستان دوست، هیراد خاتمی و معصومه خزایی در «روباه» نقش آفرینی می کنند.
 
دیگر عوامل «روباه» عبارتند از دستیار کارگردان و برنامه ریز: سامان پورسلیمانی، موسیقی: ابراهیم تیمورزاده، طراح لباس: لادن سید کنعانی،
طراح دکور:میلاد خرم بیز، طراح نور و پوستر: مهدی شیردل، روابط عمومی: مریم رودبارانی و عکاس: فرانک جامعه بزرگ.
 
پردیس تئاتر شهرزاد در تهران، خیابان حافظ، خیابان نوفل لوشاتو، پلاک 74، واقع است.
سپیده شریعت رضوی