حراج «خانه خوبان» برگزار شد/ از اجرای بهرام رادان تا یک خرید ۲۰۰ میلیونی

به گزارش خبرنگار صبا، مراسم حراج آثار نمایشگاه «خانه خوبان» به نفع سیل زدگان کشور، عصر امروز جمعه ۳۱ خردادماه با اجرای بهرام رادان در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
در این مراسم که با حضور جمعی از هنرمندان برگزار شد، 125 اثر از 86 تن از هنرمندان کشورمان به فروش گذاشته شد.
کامبیز درمبخش، فخرالدین فخرالدینی، حسین محجوبی، یدالله کابلی خوانساری، کوروش شیشه‌گران، طاهر شیخ‌الحکمایی، جواد بختیاری، عین‌الدین صادق‌زاده، معصومه مظفری، سیمون آیوازیان، نصرت الله مسلمیان، حبیب الله صادقی و… از جمله هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه هستند که قرار است بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد فروش آثار خود را به آسیب دیدگان از سیل اخیر کشور اهدا کنند.
این مراسم با قرائت قرآن کریم آغاز به کار کرد.
محسن سلیمانی دبیر رویداد «خانه خوبان» در سخنانی با تشکر از همه نهادهای مشارکت کننده، درباره برگزاری این رویداد بیان کرد: رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از همان ابتدای وقوع سیل در مناطق سیل زده کشورمان حضور یافت و برنامه های متنوعی را برای حمایت از مردم این مناطق انجام داد که برنامه های «بی قرار توام» و «خانه خوبان» از آن جمله است. همه هنرمندان سینما و هنرهای تجسمی و شاعران نیز در این برنامه ها ما را همیاری کردند و آقای رخشان مهر رییس سازمان نوسازی مدارس کشور و همچنین اعضای مجمع خیرین مدرسه ساز نیز کمک های شایان توجهی را در همین راستا داشتند که از آنها سپاسگزاریم.
وی تعداد آثار این نمایشگاه را ۱۲۵ اثر از ۸۶ هنرمند ذکر کرد و افزود: تعدادی از این آثار طی یک هفته برگزاری نمایشگاه فروخته شده و مابقی آثار امروز با همت عالی به فروش گذاشته می شود.
سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیز در سخنانی به شرح خدمات این سازمان در راستای حمایت از سیل زدگان کشور پرداخت و یادآور شد: بعد از وقوع سیل قرارگاهی در سازمان با ۱۲ کمیته مختلف تشکیل شد که از مردم سیل زده حمایت شود که یکی از برنامه های آن برگزاری همایش بزرگ خیرین مدرسه ساز با حضور هنرمندان در پردیس سینمایی آزادی بود و رکورد جمع آوری ۲۷۰ میلیارد تومان را برای این مجمع به ثبت رساند که برای ساخت مدارس مناطق سیل زده هزینه می شود و با این مبلغ ۵۰ درصد هزینه ساخت این مدارس تامین شد.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه «خانه خوبان» بیان کرد: هنرمندان با مشارکت در این نمایشگاه، گل و لای را از خانه مردم سیل زده بیرون ریختند و به خانه خوبان تبدیل کردند‌.
بهرام رادان: بهار ما امسال زیبا آغاز نشد
در ادامه، بهرام رادان برای آغاز مراسم حراج آثار نمایشگاه «خانه خوبان» پشت تریبون قرار گرفت و در سخنانی درباره هدف از برگزاری این مراسم یادآور شد: عید  امسال عید تلخی بود و اخبار و تصاویری که از وقوع سیل در مناطق غرب و شمال کشورمان شاهد بودیم، باعث شد که بهار ما زیبا آغاز نشود، امیدوارم که با جمع شدن عیدی از این مراسم و اهدای آن به مردم سیل زده کشورمان، اندکی از غم روی شانه های آنها کاسته شود.
وی درباره شیوه برگزاری حراج هم توضیح داد: این مراسم به صورت حراج های معمول برگزار نمی شود بلکه آثار یکی یکی معرفی و قیمت پایه آن اعلام می شود، برخی از آثار قبلاً خریداری شده است و مابقی آثار که تعداد آنها زیاد است، با صرف وقتی کمتر از یک دقیقه به فروش گذاشته می شود.
در ادامه، بهرام رادان به سراغ اولین اثر این حراج رفت که متعلق به محمد احصایی هنرمند نقاش و خوشنویس بود و از جمله آثاری بود که قبلاً در این نمایشگاه به قیمت 85 میلیون تومان فروخته شده بود.
از بنفشه احمدزاده سه اثر در این نمایشگاه ارائه شده بود که در مراسم حراج هیچ یک از این آثار با قیمت های پایه، 2 میلیون و 500 هزار تومان، 2 میلیون و 500 هزار تومان و یک میلیون و 400 هزار تومان فروخته نشد.
اثری از مهدی احمدی با قیمت پایه 3 میلیون و 500 هزار تومان نیز فروخته نشد.
از فرزاد ادیبی یک اثر با قیمت 7 میلیون تومان فروخته شد و در ادامه سه اثر از ساره بیات با قیمت های 2 میلیون و 500 هزار تومان، 2 میلیون و 500 هزار تومان و 3 میلیون تومان هیچ کدام فروخته نشد.
آثار آرمان استپانیان هنرمند عکاس و رضا افسری نیز هر کدام به ترتیب با قیمت های پایه 6 میلیون تومان و 5 میلیون تومان خریداری نداشت.
یکی دیگر از آثار رضا افسری با قیمت 5 میلیون تومان شانس فروش پیدا کرد و از سوی موسسه تصویر شهر خریداری شد و بعد از آن اثری از وحید قاسمی امین نیز با قیمت 4 میلیون تومان به فروش رسید.
آثار سیمون آیوازیان، رضا بانگیز و جواد بختیاری نیز به ترتیب با قیمت های پایه 5 میلیون تومان، 40 میلیون تومان و 50 میلیون تومان شانسی برای فروش نداشتند.
از هومن بیات اثری از مجموعه قجربازی ارائه شد که قبلاً طی هفته گذشته به قیمت 7 میلیون و 900 هزار تومان فروخته شده بودو اثر دیگری از این هنرمند نیز که با همین قیمت عرضه شد، امکان فروش پیدا نکرد.
از موحد بیرانوند سه اثر با قیمت های پایه هر کدام 800 هزار تومان عرضه شد که هیچ کدام فروخته نشد.
از رویا بیژنی نیز سه اثر با قیمت های پایه 7 میلیون تومان، 3 میلیون و 500 هزار تومان و 6 میلیون و 500 هزار تومان معرفی شد که در نهایت فروخته نشد.
فرشید پارس کیا نیز دو اثر در این نمایشگاه ارائه کرده بود که هر کدام 500 هزار تومان قیمت پایه داشت و هیچ کدام خریدار نیافت.
اثر مهناز پسیخانی نیز از جمله آثار فروخته شده این نمایشگاه طی هفته گذشته بود که اعلام شد با قیمت 5 میلیون تومان به فروش رسیده است.
شیرین پیله وری اثری با قیمت پایه 3 میلیون و 200 هزار تومان در این نمایشگاه داشت که امکان فروش پیدا نکرد و ماهنی تذهیبی از جمله هنرمندانی بود که اثری از او به قیمت پایه 800 هزار تومان خریدار یافت.
از امیر صادق تهرانی یک اثر ارائه شد با قیمت پایه 35 میلیون تومان که فروخته نشد. از مرجان ثابتی، سارا جعفری و نیوشا جوادی پور نیز هر کدام یک اثر به ترتیب با قیمت پایه 2 میلیون 500 هزار تومان،  2 میلیون و 500 هزار تومان و 10 میلیون تومان عرضه شد که هیچ یک فروخته نشد.
اثری از رضا حسینی با قیمت پایه 30 میلیون تومان که به اشتباه، رادان آن را 3 میلیون تومان اعلام کرد، امکان فروش پیدا کرد و دو اثر از کامبیز حضرتی نیز هر کدام به قیمت 5 میلیون و 500 هزار تومان و 4 میلیون تومان خریدار یافت.
آثار جمشید حقیقت شناس، هادی حیدری، محمد حیدری و الهه خاتمی نیز هر کدام با قیمت های پایه به ترتیب 35 میلیون تومان، 1 میلیون و 200 هزار تومان، 25 میلیون تومان و 12 میلیون تومان خریدار نداشت.
دو اثر بابک خدابنده هر کدام به قیمت پایه 3 میلیون تومان نیز در زمره آثار فروخته نشده بود.
کامبیز درمبخش کاریکاتوریست شناخته شده کشور نیز یک اثر در این حراج با قیمت پایه 20 میلیون تومان عرضه کرده بود که در نهایت امکان فروش نیافت.
مصطفی دشتی نیز اثری با قیمت پایه 30 میلیون تومان در این حراج داشت که این اثر نیز خریدار نیافت.
سه اثر از مهوش دولت آبادی هر کدام با قیمت های پایه 10 میلیون تومان نیز فروخته نشدند.
پرویز روزبه نیز دو اثر در این نمایشگاه عرضه کرده بود که یکی از آثارش با قیمت 2 میلیون و 500 هزار تومان قبلاً فروخته شده بود و اثر دیگرش با قیمت پایه 3 میلیون تومان فروخته نشد.
اثری از فرشته زمانی با قیمت پایه 3 میلیون تومان به فروش رسید و در ادامه آثار فاطمه ژاله و امیر سقراطی هر کدام با قیمت پایه 9 میلیون تومان و 2 میلیون تومان خریدار پیدا نکرد.
از همایون سلیمی یک اثر معرفی شد که با قیمت 30 میلیون تومان فروخته شده بود.
جهانگیز شهدادی نیز دو اثر با قیمت پایه هر کدام 35 میلیون تومان در این نمایشگاه ارائه کرده بود که هیچ کدام به فروش نرسید.
از طاهر شیخ الحکمایی یک مجسمه با قیمت پایه 20 میلیون تومان عرضه شد که این اثر نیز امکان فروش پیدا نکرد.
تابلو نقاشی خط علی شیرازی نیز که معمولاً با استقبال خریداران همراه است، در این نمایشگاه با قیمت پایه 45 میلیون تومان عرضه شد ولی خریدار نداشت.
از برادران شیشه گران دو اثر به این نمایشگاه رسیده بود که تابلو بهزاد شیشه گران با قیمت پایه 8 میلیون تومان فروخته نشده باقی ماند و تابلو کوروش شیشه گران با قیمت 65 میلیون تومان ازجمله آثاری بود که قبلاً طی هفته گذشته خریداری شده بود.
آثار عین الدین صادق زاده و حبیب الله صادقی نیز از جمله آثاری بودند که با توفیق در فروش همراه بودند و هر کدام به ترتیب به قیمت 12 میلیون تومان و 45 میلیون تومان فروخته شدند.
آثار کامبیز صبری و کمال طباطبایی نیز این توفیق را داشتند که در زمره آثار فروخته شده قرار بگیرند و به ترتیب هر کدام با قیمت 20 میلیون تومان و 15 میلیون تومان به فروش رسیدند.
اثری از نجوا عرفانی با قیمت پایه 2 میلیون تومان در این نمایشگاه عرضه شده بود که با رقابت کم جانی به قیمت 2 میلیون و 500 هزار تومان شانس فروش پیدا کرد.
آثار کیوان عسگری، مینا غازیانی نیز به ترتیب هر کدام با قیمت های 1 میلیون و 500 هزار تومان و 10 میلیون تومان توفیق فروش یافتند.
از حریر غریب پور سه اثر در این نمایشگاه عرضه شده بود که رقابت نه چندان چشمگیری برای تصاحب این اثر صورت گرفت و یکی از آثار او با با تکنیک فتومونتاژ و با تصویری از کلارک گیبل بازیگر هالیوودی، با قیمت پایه 2 میلیون و 500 هزار تومان در نهایت با گذر از رقم های 3 میلیون و 4 میلیون، در نهایت با قیمت 5 میلیون تومان از سوی فرشته طائرپور خریداری شد.
اثر دیگری از این هنرمند نیز که با همین تکنیک کار شده بود، با قیمت پایه 2 میلیون و 500 هزار تومان به فروش رسید.
از سروناز فارسیان دو اثر به این نمایشگاه رسیده بود که هر کدام با قیمت پایه 2 میلیون و 500 هزار تومان و 2 میلیون تومان عرضه شد و هیچ یک به فروش نرسید.
اثری از الهام فاطمی نیز با قیمت پایه 4 میلیون تومان سرانجام با رقابت کم جانی توانست با اندکی افزایش با قیمت 4 میلیون و 500 هزار تومان به فروش برسد.
از فخرالدین فخرالدینی سه اثر پرتره به این حراج رسیده بود که اثر اول با پرتره ای از عباس کیارستمی پیش از این در نمایشگاه «خانه خوبان» با قیمت 4 میلیون تومان فروخته شده بود.
دو اثر دیگر او که به پرتره های هوشنگ ابتهاج (سایه) و ناصر ملک مطیعی اختصاص داشت هر کدام با قیمت پایه 3 میلیون تومان و 6 میلیون تومان خریدار نیافت.
هادی فدوی نیز دو اثر در این حراج داشت که هر دو این آثار قبلاً به فروش رسیده بود. این آثار به ترتیب با قیمت 40 میلیون تومان و 45 میلیون تومان فروخته شده بود.
مهدی فلاح نیز اثری با قیمت 8 میلیون تومان به این نمایشگاه آورده بود که قبلاً فروخته شده بود و آثار امیراحمد فسفی و محمدرضا فیروزه ای نیز هر کدام به ترتیب با قیمت های پایه 15 میلیو تومان و 7 میلیون تومان امکانی برای فروش نیافتند.
نیلوفر قادری نژاد و کوروش قاضی مراد از هنرمندان خوش شانس این حراج بودند که آثارشان به ترتیب با قیمت 11 میلیون تومان و 10 میلیون تومان طی هفته گذشته به فروش رسیده بود.
اثری از محمدرضا قربانی با قیمت پایه 1 میلیون تومان فروخته نشده باقی ماند و در ادامه یکی از آثار یدالله کابلی که با قیمت پایه 8 میلیون تومان عرضه شده بود، با استقبال قابل قبولی از سوی خریداران سرانجام به قیمت 11 میلیون تومان به فروش رسید.
آثار خاطره کامیار، دو اثر از اسدالله کیانی، دو اثر از پیام گلچین هر کدام به ترتیب با قیمت های پایه 4 میلیون تومان، 27 میلیون تومان، 38 میلیون تومان، 14 میلیون تومان و 15 میلیون تومان نیز در زمره آثار فروخته نشده باقی ماندند.
همچنین آثار کوروش گلناری، سه اثر از فرزانه محجوبی هر کدام به ترتیب با قیمت پایه 30 میلیون تومان، 7 میلیون تومان، 5 میلیون تومان و 5 میلیون تومان توفیقی در فروش نداشتند.
یکی از آثار حسین محجوبی نیز با قیمت پایه 90 میلیون تومان در این حراج عرضه شد که این اثر نیز خریدار نیافت.
در ادامه آثار اهورا احمدی و رسول مرادی هر کدام با قیمت های پایه 4 میلیون تومان و 5 میلیون تومان به خریدار دست یافتند.
آثار نصرت الله مسلمیان، دو اثر از مهوش مشیری، اثری از روناک مشیری و دو اثر از معصومه مظفری نیز با قیمت های پایه هر کدام به ترتیب 8 میلیون تومان، 15 میلیون تومان، 7 میلیون تومان، 4 میلیون و 500 هزار تومان، 4 میلیون و 500 هزار تومان فروخته نشدند.
از منوچهر معتبر نیز سه اثر هر کدام با قیمت پایه 55 میلیون تومان، 45 میلیون تومان و 40 میلیون تومان عرضه شد که هیچ یک به فروش نرسید.
از مهتا معینی دو اثر ارائه شده بود که هر دو اثر او هرکدام به قیمت 4 میلیون تومان به خریدار دست یافت و در ادامه آثار کتایون مقدم، دو اثر از نازیلا مقدم نیز با قیمت پایه 15 میلیون تومان، 1 میلیون و 500 هزار تومان و 1 میلیون و 500 هزار تومان توفیقی در فروش نیافتند.
مانلی منوچهری از هنرمندان خوش شانس دیگری بود که یکی از آثارش با قیمت پایه 1 میلیون و 700 هزار تومان عرضه شد و با قیمت 2 میلیون تومان خریدار یافت.
اثری از عنایت الله نظری نوری نیز اعلام شد که طی هفته گذشته به قیمت 15 میلیون و 500 هزار تومان فروخته شده است.
مریم نیک خواه ابیانه و طاهر نیک خواه ابیانه نیز آثارشان با قیمت پایه 5 میلیون تومان و 1 میلیون و 200 هزار تومان فروخته نشد.
اثری از احمد وکیلی هنرمند نقاش نیز طی هفته گذشته با قیمت 14 میلیون تومان فروخته شده بود.
اثر ارائه شده از سیمون آیوازیان نیز با قیمت پایه 5 میلیون تومان خریدار نداشت. اثری از کامبیز حضرت پور نیز قبلاً با قیمت 3 میلیون تومان فروخته شده بود. از خلیل کوییکی هم اعلام شد که یک اثر با قیمت 18 میلیون تومان به فروش رسیده است.
در پایان این مراسم اعلام شد که دو اثر از محمد احصایی به این نمایشگاه رسیده است که هر دو اثر از سوی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران هر کدام به قیمت 85 میلیون تومان خریداری شده است.
همچنین جامعه خیرین مدرسه ساز نیز در پایان این مراسم اعلام کرد که همه آثار زیر 5 میلیون تومان را تا سقف 200 میلیون تومان خریداری می کند.
حاشیه ها:
-این مراسم با 40 دقیقه تاخیر آغاز شد و جمعیت قابل انتظار در سالن به چشم نمی خورد.
-بهرام رادان با اشتباهاتی در اعلام قیمت های آثار، اجرای کم رمقی داشت.
-برخی از آثار ، تصویر آنها برای حاضران به نمایش درآمد و چند اثر آخر حراج به صورت فیزیکی به حاضران نشان داده شد.
– دو اثر محمد احصایی در لیست آثار مجری برنامه (بهرام رادان) نبود و در انتها از سوی مسئولان سازمان فرهنگی و هنری اعلام شد که این دو اثر به حراج اضافه و از سوی این سازمان خریداری شده است.
-خریداران حاضر در این مراسم، نشانی برای شناسایی نداشتند.
-اسامی برخی هنرمندان از جمله امیرعلی جوادیان در کاتالوگ نمایشگاه وجود داشت اما آثار آنها در مراسم حراج عرضه نشدند.
-همان طور که دبیر نمایشگاه «خانه خوبان» در آغاز این مراسم اعلام کرد، برگزاری این مراسم چندان شباهتی به برگزاری حراج های مرسوم نداشت.
فاطمه حامدی خواه