بررسی واقعیت طرح بازگشایی سینماها در شهرهای سفید | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۴۴
صبا بررسی کرد؛

بررسی واقعیت طرح بازگشایی سینماها در شهرهای سفید

سرانجام پس از سه ماه تعطیلی سینماها، هفته گذشته اعلام شد سینماها در شهرهای سفید امکان از سرگیری فعالیت خود را دارند. اما اجرایی شدن این تصمیم در واقع امر چیست؟

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، هفته گذشته سازمان سینمایی اعلام کرد با هماهنگی ستاد مبارزه با کرونا، بازگشایی سینماها در شهرهایی که از نظر شیوع این ویروس در «وضعیت سفید» قرار دارند بلامانع است، اما مشخص نکرد این ابلاغیه چه شهرها و سینماهایی را شامل شده و در صورت بازگشایی نیز با توجه به وضعیت نامعلوم شورای صنفی نمایش پس از حواشی اخیر، چه آثاری فرصت نمایش خواهند داشت؟

بررسی خبرگزاری صبا نشان می‌دهد برطبق آخرین آمار منتشرشده از سوی وزارت بهداشت درباره وضعیت شهرها از لحاظ وضعیت ابتلا به بیماری کرونا (به تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۹۹) جمعا ۱۳۲ شهرستان در وضعیت سفید قرار دارند و از میان ۲۹۱ سینمای فعال کل کشور، جمعا ۷ سینما در این شهرها یافت شده که قابلیت بازگشایی دارند. این سینماها شامل سینماهای جوان داراب، آربابا بانه، زیتون رودبار، گوهر بندرلنگه، پارسیان هرمزگان، هامون زابل و فرهنگ عجب شیر هستند که پرفروش‌ترین آن‌ها را «سینما گوهر بندرلنگه» با ۱۵۰ میلیون فروش سالانه شامل می شود!

از سوی دیگر این مساله در حالی مطرح می شود که اساسا اکران فیلم یک فرآیند سراسری است و امکان نمایش به صورت شهر به شهر فراهم نبوده و درصورت اجرایی شدن، نخستین لطمه به فیلم‌های در حال نمایش خواهد خورد.

لذا به نظر می‌رسد در شرایط فعلی تصمیم «بازگشایی کسب و کارها در شهرهای سفید» حداقل برای حوزه فرهنگ و سینما یک شوخی و تصمیمی غیرکارشناسی است که تفاوتی با وضعیت تعطیلی مطلق سینماها ندارد.

به علاوه آمارهای فروش در سال‌های اخیر نشان داده به طور متوسط ۸۰ درصد فروش سینماها همواره مربوط به شهرهای بزرگ و پردیس‌های سینمایی است و احیای چرخه اکران سینمایی آثار منوط به بازگشایی دوباره این سینماهاست.

ایران جزو‌ کشورهایی است که سینماهایش را از هفته اول اسفند تعطیل کرد و تاکنون با گذشت حدود ۱۰۰ روز از تعطیلی، هنوز زمان مشخصی برای راه اندازی دوباره این کسب و کار تعیین نکرده است. پیش بینی ها از خسارت بیش از ۴۰ درصدی گیشه سینماها در سال ۹۹ خبر می‌دهند و مشخص نیست پس از بازگشایی نیز چه مدت برای بازگشت دوباره رونق به سینماها لازم است.

اما آنچه گلایه سینماداران را در روزهای اخیر و در نامه‌ای سرگشاده به ریاست جمهوری در پی داشته، بلاتکلیفی چندهزار نیروی فعال در این حیطه، آینده نامعلوم و حمایت نشدن مشخص از سوی دولتمردان بوده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000