فرهنگ کپی نکردن فیلم‌ها باید بین مردم جا بیفتد/ احتمال اکران آنلاین «حمال طلا» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۳
تورج اصلانی در گفتگو با صبا:

فرهنگ کپی نکردن فیلم‌ها باید بین مردم جا بیفتد/ احتمال اکران آنلاین «حمال طلا»

کارگردان فیلم «حمال طلا» معتقدست اکران آنلاین یکی از راهکارهای خوب نمایش دادن فیلم‌های مستقل است.

تورج اصلانی کارگردان فیلم سینمایی «حمال طلا» که در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور داشت در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره اکران این فیلم در سال جاری گفت: ما تصمیم به اکران «حمال طلا» داریم اما پخش‌کننده ما فیلمیران است که تصمیم نهایی را می‌گیرد. البته به اکران آنلاین هم فکر و موضوع را با یکی از پلتفرم‌ها مطرح و دی‌وی‌دی «حمال طلا» را به آن واگذار کردیم. حال باید ببینیم که این فیلم را در نوبت اکران می‌گذارند یا خیر.

وی افزود: من از اکران آنلاین فیلم‌ها استقبال کرده‌ام و این روند اتفاق خوبی است. در واقع از نظر من، این نوع اکران می‌تواند یکی از راهکارهای خوب نمایش فیلم‌های سینمای مستقل باشد به ویژه فیلم‌هایی مانند «حمال طلا» که مستقل هستند و بِرندمحور نیستند یعنی برند در این نوع فیلم‌ها جایگاه زیادی ندارد. در نتیجه اکران آنلاین می‌تواند مخاطبان واقعی بر اساس دسته‌بندی فیلم‌ها را مشخص کند.

این کارگردان با اشاره به ویژگی‌های مثبت اکران آنلاین ادامه داد: اکران آنلاین کمک بزرگی است زیرا می‌توان در کنار نمایش فیلم‌ها در سالن‌های سینمایی، فیلم‌ها به صورت آنلاین هم اکران شوند تا در مسیر این نمایش، علاقه‌مندانی که تمایل به فیلم دیدن روی پرده سینما را دارند، آن را تجربه کنند و هم فرصت خوبی برای کسانی باشد که زمانی برای سینما رفتن ندارند.

اصلانی در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های اکران آنلاین در ایران وجود دارد، توضیح داد:  اکران آنلاین تجربه جدیدی است و امکان به وجود آمدن مشکلات در این روند بسیار است اما امیدوار هستم با دقت در بحث فنی و اجرایی، از کپی کردن فیلم‌ها جلوگیری شود. البته ضمانتی برای کپی نشدن فیلم‌ها وجود ندارد حتی اگر از نظر فنی هم پیشگیری شود، آدمی که تمایلی برای احترام گذاشتن به حقوق فیلم‌ها ندارد به راحتی می‌تواند از صفحه رایانه یا تلفن همراه فیلم هم بگیرد.

وی اضافه کرد: مساله کپی کردن به اخلاق مخاطبانی بازمی‌گردد که باید به احترام تولیدکنندگان از این روش نادرست خودداری کنند و جدای از پیش‌بینی و پیشگیری‌های فنی توسط پلتفرم‌ها، فرهنگ رفتاری مخاطب ما هم باید به این سمت حرکت کند و به تولیدکنندگان احترام گذاشته شود.

کارگردان فیلم سینمایی «جینگو» درباره کارهای جدید خود در زمینه فیلمسازی بیان کرد: من هم مانند همه فیلمسازان ایده‌ای در ذهن دارم اما بستگی به شرایط تولید دارد زیرا قصه‌هایی که ما روایت می‌کنیم شاید ویژگی‌های پول‌سازی برای این نوع سرمایه‌گذاری‌ که اکنون در سینما مرسوم است نداشته باشند. امروزه فیلم‌های کمدی نه به آن معنای سینمایی بلکه متاسفانه به معنای هجویات، نسبت به موضوعات جدی‌تر و اجتماعی برای سرمایه‌گذاران درآمدزاتر هستند.

وی تاکید کرد: فیلمسازانی مانند من که مستقل کار می‌کند دیرتر به این سرمایه‌ها دست پیدا می‌کنند. سه فیلمی که تاکنون ساخته‌ام با هزینه شخصی خودم بوده است و از هیچ سازمان یا ارگان خاصی برای تولید فیلم‌هایم کمک نگرفته‌ام.

اصلانی در پایان درباره فعالیت این روزهایش تصریح کرد: یک سالی است مشغول تصویربرداری یک مستند به کارگردانی رضا عباسی و تهیه‌کنندگی مژگان صیادی (مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) هستم که به عواقب سیل در منطقه پل‌دختر می‌پردازد و تصویربرداری آن در حدود دو الی سه ماه آینده به اتمام می‌رسد.

دلارام صادقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است