بودجه «هم‌گناه» شفاف است/ خانواده صبوری نمادی از جامعه امروز | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۵
در نشست خبری عنوان شد؛

بودجه «هم‌گناه» شفاف است/ خانواده صبوری نمادی از جامعه امروز

نشست خبری فصل اول سریال «هم‌گناه» به کارگردانی مصطفی کیایی روز یکشنبه 11 خردادماه در پردیس تئاتر باغ کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، نشست خبری فصل اول سریال شبکه نمایش خانگی «هم‌گناه» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مصطفی کیایی و نویسندگی محسن کیایی و علی کوچکی روز یکشنبه ۱۱ خردادماه با حضور عوامل و اصحاب رسانه در پردیس باغ کتاب تهران برگزار شد.

مصطفی کیایی کارگردان، محسن کیایی و علی کوچکی نویسنده و جمعی از بازیگران از جمله پرویز پرستویی، پدرام شریفی، حبیب رضایی، روشنک گرامی، ساقی حاجی پور، حسین امید، شاهرخ فروتنیان و افسانه چهره آزاد در این نشست حضور داشتند.

مصطفی کیایی کارگردان سریال «هم‌گناه» در سخنانی عنوان کرد: فکر می‌کنم این اولین نشست رسانه‌ای در بین سریال‌ها در دوران کرونا باشد. امیدوارم همه مردم با هم به سلامت از این دوران عبور کنیم. ما به نمایندگی از تمام گروه سریال اینجا هستیم.

«هم‌گناه» قرار بود ۵۰ قسمت باشد

وی درباره فصل بندی سریال عنوان کرد: قصه ما تا ۱۲ قسمت اول تا همین مقطع بود و فصل جدید سه ماه گذر زمان دارد و اتفاقات جلوتر می رود. در برنامه ریزی ابتدایی با پلتفرم‌ها قرار بود با اختلاف چند ماهه فصل دوم را منتشر کنیم اما به دلیل کرونا و لزوم ماندن مردم در خانه مجبور شدیم فصل دوم را در حداقل زمان پس از فصل اول وارد شبکه نمایش خانگی کنیم.

محسن کیایی نویسنده نیز درباره این موضوع گفت: ما پایان قسمت ۱۱ اعلام کردیم که قسمت ۱۲ قسمت آخر فصل اول است. قصه تمام کاراکترها را به ثباتی نسبی رساندیم و بعد قرار بود پس از سه ماه فصل دوم را منتشر کنیم. سریال برای ۵۰ قسمت طراحی شده بود تا اتفاقات سه ماه هم نمایش داده شود اما بنا شد ۲۴ قسمت باشد.

خانواده صبوری نماد امروز جامعه است

محسن کیایی هم گناه، درباره کاراکتر سیما با بازی سوگل خلیق بازیگر این مجموعه به عنوان ترنس عنوان کرد: این کاراکتر زاییده ذهن من است. من زمانی کافه‌ای داشتم و در آن کافه تعداد زیادی از این آدم‌ها حضور داشتند. خیلی از این افراد حتی مانند سریال به اصرار خانواده ازدواج کرده و پس از چند سال جدا شدند. الان شرایط بازتر شده است و اتفاقا ایران جزو کشورهایی است که با عمل موافق است. در هر صورت پذیرش این موضوع برای خانواده ها سخت است. ما همیشه کاراکترها را گل‌درشت نشان داده‌ایم اما در این سریال بازخوردها برایمان مهم بود. خود کاراکتر خیلی مورد توجه نبود و ابتدا خواستم بسترسازی کنیم که نگاه به این موقعیت و مشکل چیست و تلاش کردیم بازخوردها را در خانواده‌ها نشان دهیم. خیلی از این آدم‌ها در درونشان مسایلی دارند و زمانی که با آن‌ها حرف می‌زنید برون‌ریزی می‌کنند که خیلی اغراق ندارند.

کارگردان «هم‌گناه» ادامه داد: اولین بحث این است که این کارکتر دختری با ظاهر پسرانه باشد که زمخت است، یا اینکه انتظار داریم این آدم از نظر فیزیکی متفاوت باشد. ما سعی کردیم بحث روانشناسی داشته باشیم تا اینکه فردی به صورت رو این نقش‌ها را بازی کند. به همین دلیل هم سوگل خلیق با فیزیکی که داشت انتخاب شد. اغراقی در کاراکتر نبود.

محسن کیایی درباره قصه سریال که به خانواده پرداخت، عنوان کرد: چیزی که درباره مساله خانواده گفته می‌شود دغدغه ماست و من و مصطفی به آن می پردازیم. با وظیفه داریم موضوع را طرح کنیم نه اینکه موضوع را حل کنیم. ما می‌خواستیم کاراکتر خانواده قابل لمس باشد و تلاش کردیم تمام اتفاقات و تاثیرات امروزی روی خانواده را به صورت کامل نشان دهیم. در مجموع خانواده جایگاه مهمی دارد و تلاش می کنیم طرح موضوع کنیم و بگوییم چه اتفاقاتی در خانواده ها در حال افتادن است. ما تلاش کردیم آدم های خانواده مابه ازای بیرونی داشته باشد.

مصطفی کیایی درباره این موضوع بیان کرد: خانواده صبوری، نماد امروز جامعه ما هستند. سعی کردیم چیدمان مخصوص خانواده را داشته باشیم. شخصیت‌ها هر یک نماینده‌ای از جامعه هستند. این روابط و مسایل در جامعه وجود دارد. همچنین کاراکترها بی هدف در سریال حضور ندارند. هر کاراکتری که می بینید قصه خودش را می تواند داشته باشد. خانواده صبوری خانواده ای مرفه به واسطه شعلش است. تازه به دوران رسیده نیست بلکه ریشه در گذشته دارد.

فکر می‌کردم نمایش خانگی، کارهای شانه تخم‌مرغی است

پرویز پرستویی درباره دلایل حضور در این سریال بیان کرد: من همیشه نسبت به شبکه نمایش خانگی گارد داشتم. من سال ۸۸ با تلویزیون خداحافظی کردم البته منظورم جنبش ۸۸ نیست. من همیشه در عرصه بازیگری خودم را تقسیم کرده ام اما خانه آخر من تئاتر است. پیش از این درباره سریال‌های نمایش خانگی فکر می‌کردم کارهای شانه تخم‌مرغی است و اگر سوپری می‌روید یک محصول نمایش خانگی هم می‌خرید اما این تابو را سریال «شهرزاد» در همان فصل اول شکست و دیدیم اگر نمی‌توان در تلویزیون بازی کرد می‌توان این مدلی به خانه‌های مردم رفت.

وی ادامه داد: بالاخره همه مردم که به سینما نمی روند. خدا با من یار بود در فیلم مطرب با مصطفی کیایی کار کردم که تجربه بسیار خوبی بود و من با همه مسایل هنوز مدافعش هستم و کاری درخشان و ماندگار است. سر فیلم مطرب محسن کیایی با من حرف زد و گفت بعد از اتمامش می‌خواهند کاری در نمایش خانگی هم داشته باشد، من ابتدا گارد داشتم ولی با توجه به تجربه همکاری‌ که داشتم پذیرفتم.

پرستویی تاکید کرد: ۱۰ قسمت از سریال را یکجا خواندم و رها نکردم. در این میان با محسن کیایی نیز صحبت می کردم  و نظر می دادم. همچنین اصرار می کردم که هر کاری دارند کنار بگذارند و این سریال را بسازند. هر قسمت سریال یک تجربه سینمایی است که از پلان ها مشخص است و به مخاطب احترام گذاشته است. این سریال قصه‌هایی دارد که نشان می‌دهد همه ما هم گناهیم. حس کردم در این سریال این مسایل باز می‌شود و حتما باید در این سریال باشم و جزو شرح وظایفم است که اگر بخواهم سریال بازی کنم، این همان است.

تلویزیون بد عمل می‌کند

مصطفی کیایی در پاسخ به این پرسش که تاثیر کرونا روی دیدن شدن سریال چگونه بوده است، بیان کرد: قرنطینه باعث شد پلتفرم فیلیمو و نماوا حایگاهشان تثبیت شود به ویژه آنکه تلویزیون در این زمان خیلی بد عمل می‌کند و باعث شد پلتفرم ها فرصت خوبی را به دست آورند. رقابت صداوسیما و پلتفرم ها نشان می دهد حداقل پلتفرم ها در رضایت مخاطب وضعیت بهتری دارند. ما سال‌ها می‌گفتیم صداوسیما بی رقیب است اما این فضایی که به ‌وجود آمده، باعث شده است وضعیت پلتفرم‌ها بهتر باشد.

وی ادامه داد: قصه در درگیری مخاطب موثر است که من همیشه در سینمای خود آن را در پیش گرفته‌ام و سعی کرده‌ام قصه بگویم، چون حرف اول و آخر را قصه می‌زند. حضور بازیگران نیز موثر است.

سینمای ما تشنه بازیگری است

حبیب رضایی در ادامه درباره اینکه چرا به بازیگران جوان فرصت بازی داده نمی‌شود، بیان کرد: من عمر زیادی از زندگی حرفه‌ای ام را در این عرصه طی کرده‌ام. در عرصه بازیگری و سینما، جوانی و معیارهایی از این جنس هیچ امتیازی به شمار نمی‌آید. به نوعی از بین افرادی که متقاضی بازیگری هستند، یکی بازیگر می‌شود. ما ۴۶۰ عضو در انجمن بازیگران داریم ولی ۴۶۰ بازیگر نداریم. باید به پرورش بازیگران بپردازیم.

وی افزود: بازیگر شدن چیزی نیست که هرکسی از پس آن بر بیاید. برای بازیگر شدن احتیاجی به لابی نیست. ما به قدری بازیگر خوب کم داریم که هرجایی جرقه‌هایی از آنها بزند، این سیستم آنها را جذب می‌کند. ما خیلی اوقات تنبلی خودمان را به شرایط ربط می‌دهیم. بازیگری به توانایی مرتبط است و در عرصه بازیگری خلاقیت و توانایی حرف اول را می‌زند.

مصطفی کیایی در ادامه درباره ویدیوهایی که برای تست بازیگری به پروژه هم‌گناه فرستاده می‌شود، گفت: به دلیل ویدیوهای زیادی که به پروژه فرستاده می‌شود، اعلام کردیم که به بهترین ویدیو زن و مردی که انتخاب شود، در پروژه بعدی نقشی می‌دهیم که از حضور چهره‌های تازه حمایت شود. سینمای ما تشنه حضور بازیگر جدید بوده و هر بازیگری روزی و در هر سنی می‌تواند ظهور پیدا کند، مثلا این اتفاق برای آقای شکیبایی در ۴۰ سالگی رخ داد.

با پول کثیف کار نکردم

پرستویی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چقدر منبع دستمزدی که دریافت می‌کند برایش اهمیت دارد، گفت: با پول کثیف کار نکردم این کار برای ما قداست دارد. برای من مهم است که تهیه‌کننده کیست و قبل از اینکه پول کثیف بحث برانگیز باشد، برای من مهم بوده تهیه‌کننده و کارگردان چه کسانی هستند.

وی افزود: من دو کار با مصطفی کیایی انجام داده ام و می دانم پولش چه قدر شریف است و شرافت کاری دارد نه مانند کسانی که اسم تهیه کنندگی را یدک می کشند. مردم هم این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهند که این پول‌ها از کجا می‌آید و هیچگاه به این سمت و سو نخواهم رفت.

مصطفی کیایی نیز توضیح داد: سال‌ها به من پیشنهاد سریال می‌شد ولی مسایلی برایم مهم بود که این اتفاق رخ نمی‌داد. هم‌گناه یکی از معدود پروژه‌هایی است که همه بودجه آن مشخص و شفاف است. البته سریال‌های دیگری هم از این وضعیت برخوردار هستند که از این بایت جای خوشحالی است.

پرستویی درباره حضور پسرش در عرصه بازیگری نیز اظهار کرد: من تنها در یک سکانس با پسرم همبازی بودم و زمانی که بازی داشت من سر صحنه نبودم. مصطفی عکس من و پسرم را در یک مراسمی دید و با من تماس گرفت و موضوع را مطرح کرد. انتخاب پسر من تنها به دلیل شباهت به من انتخاب شد و شخصا خودش هم دغدغه بازیگری ندارد.

تجربه بازیگران از حضور در «هم‌گناه»

ساقی حاجی پور بازیگر نقش «هدیه» که اولین کار تصویری اش در سریال است، گفت: من برای بازی در این نقش تست دادم و طی سه تا چهار هفته تست‌های مختلف از من گرفتند. مصطفی کیایی لطف کرد و به من اعتماد کرد تا در کنار آدم‌های حرفه ای کار کنم. من از بین ۸۰ نفر پذیرفته شدم.

شاهرخ فروتنیان نیز درباره حضور در این سریال مطرح کرد: برای من شخصا یک تجربه از یادنرفتنی بود. در حد نقش خودم دیدم، خواندم و کار کردم. وفتی بازتاب را می بینیم خوشحال می شویم از اینکه کار دیده شده است.

حسین امیدی نیز گفت: خوشحالم مردم سریال را دوست داشتند و درگیر آن شدند و پیگیر کار هستند.

پدرام شریفی با اشاره به اینکه «هم گناه» تجربه خوبی برایش بود، عنوان کرد: امیدوارم مخاطبان کار را دوست داشته باشد.

علی کوچکی دیگر نویسنده این سریال در سخنانی اظهار کرد: این سریال در ابتدا قرار بود ۵۰ قسمت داشته باشد ولی آن را به صورت فشرده در ۲۴ قسمت آماده کردیم و فکر می‌کنم از معدود مجموعه‌هایی است که خیلی قصه دارد. امیدوارم بعد از این نیز مردم مجموعه را دوست داشته باشند. طراحی سریال ده سال طول کشید و خانم نادری نیز جزو طراحان بودند.

سوگل خلیق نیز درباره نقش خود بیان کرد: «هم گناه» یکی از بهترین انتخاب های من تا اینجا و بهترین اتفاقات برای من بود. بدون اغراق بگویم اگر پدر و مادرم در حرفه بازیگری بودند حتما استفاده می کردم. شاید شانس و روابط فامیلی در این حرفه کارساز باشد اما مهم بعد از آن و ماندگاری است.

روشنک گرامی نیز درباره حضور در عرصه بازیگری مطرح کرد: ای کاش در ابتدا به افرادی که دوست دارند به این عرصه ورود کنند، از فضا کار برای آن ها بگویند. اینکه چه ادم هایی را می طلبد و چه استعدادهایی می خواهد تا یک عده سرخورده نشود.

افسانه چهره آزاد بازیگر نقش نسرین نیز درباره حضور خود در «هم گناه» اظهار کرد: وفتی به من پیشنهاد بازی در نقش نسرین داده شد بسیار ذوق کردم و دوست داشتم. امیدوارم «هم گناه» دو ساخته شود. هیچ چیز در دنیا عیرممکن نیست. بازیگری اعتماد به نفس می خواهد که جوان ها باید آن را تقویت کنند.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/  

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است