راهیابی سه اثر از رادیو نمایش به جشنواره رسانه‌های عضو آسیا و اقیانوسیه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۳

راهیابی سه اثر از رادیو نمایش به جشنواره رسانه‌های عضو آسیا و اقیانوسیه

رادیو نمایش با سه اثر برگزیده از مجموع ۱۶ اثر رادیویی ارسالی سازمان صدا و سیما به جشنواره  ABU  بیشترین تعداد آثار رادیویی را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، نمایش کوتاه «ساعت ۱۰:۰۲» نوشته فرهاد امینی، مستند نمایشی «مثلث آتش» به تهیه‌کنندگی ژاله محمدعلی، و نمایش بلند «عروس گازلی گل» از مجموعه «پشت سایه شب» به کارگردانی آشا محرابی سه اثر از رادیو نمایش هستند که از مجموع ۱۶ اثر رادیویی ارسالی سازمان صدا و سیما به جشنواره ABU  راه یافته‌اند.

نمایش بلند «عروس گازلی گل» کاری در ژانر وحشت به نویسندگی مریم تاجیک است.

فرهاد امینی نوینسده نمایش کوتاه «ساعت ۱۰:۰۲» درباره این نمایش گفت: «ساعت ۱۰:۰۲» بر اساس یک ایده صرفا صوتی شکل گرفته و با همکاری جمعی از دوستان مرکز هنرهای نمایشی ضبط شده است. ایده اصلی این بود که نمایشی طراحی شود که صرفا متکی به صوت باشد و در مدیوم‌های دیگر قابل پخش نباشد. در واقع این نمایش تلاشی برای شکلی از تنظیم رادیویی است که از ایده اولیه تا کل ساختار داستانی را در یک غالب کاملا صوتی و متکی بر صدا شکل خواهد داد، به این معنا که تمام ساختار دراماتیک اثر متکی بر یک اتفاق صوتی است.

وی افزود: تم اصلی این نمایش تنهایی است و نمایش در یک خانه سالمندان اتفاق می‌افتد و با استفاده از یک عنصر دراماتیک صوتی تنهایی یک پیرمرد را در این خانه سالمندان نشان می‌دهد. از منظر ساختاری این اثر متکی بر پایان بندی است و اوجگاه دراماتیک به صورت در کلایمکس و پیچش پایانی داستان اتفاق خواهد افتاد.

این نمایش موفق به کسب عنوان نمایش برگزیده در سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی تهران شد و حالا برای نشان دادن ظرفیت‌های نمایش کوتاه در رادیو نمایش به ای بی یو ارسال شده است.

در ادامه ژاله محمدعلی تهیه کننده مستند نمایشی «مثلث آتش» نیز درباره این اثر توضیح داد: این اثر مستندی نمایشی به نویسندگی زهرا کولیوند است و این نویسنده با مراجعه به آتش نشانی درباره حادثه پلاسکو و با افرادی که از حادثه پلاسکو زنده مانده بودند، مصاحبه کرد و آن‌ها یک سری فیلم و صدا از روز حادثه در اختیار رادیو نمایش قرار دادند که از ماحصل صداهای فیلم و مصاحبه‌ها و نمایش، مستند نمایشی «مثلث آتش» تولید شد.

وی در پایان گفت: «مثلث آتش» ۳۶ دقیقه است و کاملا بر اساس واقعیت ساخته شده و تلاش کردیم آن را مستند گونه روایت کنیم.

جشنواره سالانه ABU Prizes میان تولیدات رادیویی و تلویزیونی رسانه‌های عضو اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه در بخش‌های رادیویی و تلویزیونی برگزار و برگزیدگان نهایی آن طی مراسمی اعلام می‌شوند.

امور جشنواره‌های بینالمللی در ادارهکل بین‌الملل صداوسیما عهده‌دار بررسی، انتخاب و ارسال آثار برگزیده رادیو تلویزیونی صداوسیما به جشنواره‌های مهم بین‌المللی است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است