رادیو عدالت با عمر ۱۰ روزه افتتاح شد/ از پرونده های جنایی تا آشنایی با قانون | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۴
صبا گزارش می دهد؛

رادیو عدالت با عمر ۱۰ روزه افتتاح شد/ از پرونده های جنایی تا آشنایی با قانون

رادیو «عدالت» به مناسبت هفته قوه قضائیه با شعار «قانون برای همه، همه مطیع قانون» امروز اول تیر افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار صبا، رادیو عدالت امروز شنبه با حضور غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه و رییس کل دادگستری استان تهران، حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، حمید صحراگرد مدیر شبکه رادیویی «تهران» و «عدالت»،حسن گروسی معاون حقوقی و امور مجلس رسانه ملی، محمد علی پورمخبر عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به گویندگی سید حسین حسینی در ساختمان شهدای رادیو در استودیوی ۲۹ رسما افتتاح شد.

البته رادیو «عدالت» از امروز ساعت ۶ بامداد روی آنتن رفته است و قرار است به مدت ۱۰ روز به صورت ۲۴ساعته روی آنتن باشد.

برنامه با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از کلام الله مجید توسط قاری حبیب صداقت رسماً آغاز شد.

حسینی در ابتدا ضمن خیر مقدم به حضار و مهمانان برنامه، از شاه آبادی و اسماعیلی دعوت کرد تا با اجرای آنونس رادیویی توسط آن ها رادیو «عدالت» با شعار «قانون برای همه، همه مطیع قانون» رسما آغاز به کار کند.

بعد از پخش آنونس حسینی با بیان اینکه رادیو «عدالت» به صورت ۲۴ساعته پخش می شود، گفت: شبکه رادیویی «عدالت» به همت معاونت صدای رسانه ملی با همکاری قوه قضائیه و معاونت حقوقی مجلس سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران برنامه هایش را پخش می کند.

وی ادامه داد: از جمله سیاست های صدا و سیما آگاهی بخشی به مخاطبان در حوزه های مختلف مانند حقوق شهروندی و سایر حقوق و وظایفی که به عنوان شهروند در جامعه دارند در چارچوب دستورات رهبر معظم انقلاب است.

حسینی تاکید کرد: رادیو «عدالت» می تواند مرجع خوبی در این زمینه برای مردم باشد. باتوجه به حضور کارشناسان خبره و مورد تایید، مردم می توانند با بخش های مختلفی از حقوق خودشان به ویژه در زندگی شهرنشینی آشنا شوند.

در ادامه حمید صحراگرد مدیر شبکه رادیویی «عدالت» درباره اهداف و برنامه های این شبکه رادیویی گفت: مفتخرم آغاز به کار رادیو عدالت با شعار «قانون برای همه، همه مطیع قانون» که با تدبیر معاون صدای رسانه ملی ایران و همکاری صمیمانه قوه قضاییه تشکیل شده است، اعلام کنم.

وی افزود: استقرار عدالت عنوان یکی از مبنایی ترین راهبردها و اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و در راستای احقاق حقوق ملت است بنابراین هرچقدر  سطح دانش و آگاهی های عمومی در این زمینه افزایش یابد سهم مردم در راستای عدالت این امر مهم و حیاتی بیش از گذشته افزایش می یابد.
صحراگرد با بیان آنکه اکنون در گام دوم انقلاب هستیم، مطرح کرد: در راستای توانمندسازی آحاد جامعه به بایسته های حقوقی، کاهش آسیب های اجتماعی، افزایش آگاهی در موضوعات اخلاقی و اجتماعی و نیز تشریح دستاوردهای چهل سال مجاهدت خستگی ناپذیر در قوه قضاییه رادیو «عدالت» از امروز اول تیر ماه به مدت ۱۰ روز برنامه های خود را آغاز کرد.
این رادیو ۲۴ ساعته است
مدیر رادیو عدالت درباره برنامه هایی که قرار است در این ۱۰روز از رادیو «عدالت» پخش شود، گفت: برنامه های این شبکه در قالب های گفتگو، مشاوره، نمایش، مستند، مصاحبه، سخنرانی و جنگ رادیویی به صورت بیست و چهار ساعته پخش می شود.

صحراگرد با بیان اینکه قرار است رادیو « عدالت» با پخش ۴۷ عنوان متنوع برنامه های خود را روی آنتن ببرد، توضیح داد: این عنوان ها درباره موضوعات مهم قضایی، پرونده های مختلف جنایی خاص، ارایه گزارش از برخی دادگاه ها، گفتگوهای چالشی با حضور مسئولان قوه قضائیه، بررسی حقوق شهروندی، بیان خاطرات وکلا و قاضی های با سابقه و موارد متنوع دیگر است.

 
برنامه ای برای قتل های فجیع!
وی همچنین درباره آیتم های تولیدی مختلف این برنامه اظهار کرد: از جمله مهم ترین برنامه های تولیدی این شبکه می توان به برنامه «زنگ خطر» که به مدت سی دقیقه به موضوعات قتل و سوءظن می پردازد اشاره کرد که در این برنامه مردم هشدارهای لازم را دریافت می‌کنند. آیتم «من یک شهروند هستم» به مدت ۵دقیقه به قوانین مهم و لزوم توجه به این قوانین می پردازد و مخاطب را آگاه می کند. «سینما، هویت، سلطه» آیتم دیگری است که به مدت ۳۰ دقیقه به بیان قدرت های نرم در حوزه سینما اشاره می کند. آیتم «محرمانه» مستندی از بازداشتگاه کمیته ضدخرابکاری ساواک، مصاحبه با زندانیان ساواک و شیوه رفتار با آنان است که مدت ۶۰ دقیقه روی آنتن می رود. «یک پیام، یک عدالت» عنوان آیتمی است که محدودیت سنی زیر ۱۵ سال دارد که به بررسی پرونده قتل های فجیع اشاره می کند. «سفید، سیاه، خاکستری» آیتم دیگری است که به فصل ۱۱ قانون اساسی اختصاص دارد و به وظایف قوه قضائیه در قبال مردم به مدت ۱۵ دقیقه اشاره دارد.
صحراگرد ادامه داد: «چند دقیقه وقتتان را به من بدید» عنوان آیتمی است که به بیان حقوق شهروندی مانند آپارتمان نشینی به مدت ۵ دقیقه می پردازد. آیتم بعدی به مدت ۵ دقیقه با موضوع بیان و توقع قانون اساسی با عنوان «معیار» توسط کارشناسان به مخاطب کمک می کند تا قوانین اساسی کشور را بهتر بشناسند. «کوله بار» به مدت ۳۰ دقیقه خاطرات قضات و وکلای بازنشسته را برای مخاطبان پخش می کند. «کتاب قانون» از نظرگاه کارشناسان خبره دادگستری به مشکلات حقوقی مردم به صورت تعاملی می پردازد. «راه روشن» به مدت ۱۵ دقیقه است که در این بخش قوانین مربوط به ازدواج برای جوانان روی آنتن می رود. «زندگی روی ابر» عنوان برنامه ای ۵۰ دقیقه ای است که به موضوع بزهکاری نوجوانان جامعه می پردازد.
مدیر رادیو عدالت در توضیح دیگر آیتم ها و برنامه های این رادیوی تازه تاسیس عنوان کرد: «طلاق چرا» نام آیتم دیگری است که به بررسی دلایل وقوع طلاق می پردازد. «راهنما» آیتمی ۳۰ دقیقه ای است که با روایت یک داستان از مسایل حقوقی یا کیفری شنوندگان را با این حوزه آشنا می کند. «اخطاریه» نیز داستانی را که منجر به یک اتفاق ناخواسته می شود روایت می کند همچنین به هشدارهای مختلفی که مردم باید از آن ها مطلع باشند اشاره می کند. «نکته ها» آیتمی است که داستان هایی از قضاوت‌های حضرت علی (ع) یا داستان‌های کهن قضایی را روایت می کند.
«قانون، مشاوره، زندگی» به یک قانون که مردم از آن آگاهی کمتری از آن دارند، می پردازد.
وی با بیان اینکه رادیو « عدالت» برنامه های زنده ای هم در این ۱۰ روز خواهد داشت درباره این برنامه ها توضیح داد: برنامه هایی مانند «سلام هموطن» هر روز از ساعت ۷ الی ۹ صبح با موضوع حقوق شهروندی روی آنتن خواهد رفت. از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱:۲۵ برنامه «پیام عدالت» به صورت مجله حقوقی خواهد بود که به بیان قوانین مصوب، تاریخ قوانین، شخصیت های حقوقی، معرفی ادارات حقوقی، معرفی مجلات تخصصی حقوقی و اتفاقات روز در حوزه حقوق و عدالت می پردازد. برنامه «عصر عدالت» برنامه زنده دیگری است که هر روز از ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ به ارائه‌ راهکارهای حقوقی، روانشناسی و جامعه شناسی می پردازد و در جهت پیشگیری از وقوع جرم پخش می شود.
بعد از اتمام صحبت های صحراگرد آنونس رادیو پخش شد و بعد از آن غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه برای بیان توضیحاتی درباره این شبکه رادیویی پشت میکروفن رادیو آمد و گفت: اکنون در گام دوم انقلاب هستیم؛ گام دومی که در قوه قضائیه به عنوان تحول نامیده شده است و گام دوم را با محور عدالت و مبارزه با فساد با قوت و قدرت برخواهیم داشت. امروز اولین روز هفته قوه قضائیه است و من این روز را به همه تشنگان عدالت و همه کسانی که آماده اند تا شهد شیرین عدالت را بنوشند و مردم عزیز ایران تبریک می گویم.
وی درباره افتتاح رادیو عدالت بیان کرد: وظیفه دارم از همه کسانی که این قدم بزرگ را برداشته اند و این مسیر ارتباطی را بین مردم و قوه قضائیه برقرار کرده اند، تشکر کنم. امیدوارم رادیو «عدالت» بتواند پیام عدالت را به جامعه برساند و باعث افزایش دانش حقوقی مردم ایران شود زیرا به نظر می رسد مردم نیازمند جدی به افزایش آگاهی های حقوقی به ویژه در حوزه وقوع جرم هستند.
این مقام قضایی ادامه داد: من امروز می خواهم قانونی را که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و اجرای آن از ناحیه شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی همراه است معرفی کنم؛ قانون پیش فروش آپارتمان ها. امروزه به لحاظ جایگاه و آسیب هایی که پیش فروش آپارتمان در کشور ما ایجاد کرده است و خسارت های که مردم ما به لحاظ ما آشنایی با این قانون دیده اند و قصوری که در اجرای این قانون رخ داده است با مساله مهمی رو به رو هستیم و این رادیو می تواند آگاهی مردم را در این زمینه بالا ببرد که از آسیب های مالی مردم در این زمینه جلوگیری کند.
در پایان صحبت های اسماعیلی آنونس رادیویی پخش شد و بعد از آن حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی درباره سیاست های رسانه ملی درباره راه اندازی شبکه های مناسبتی گفت: تردیدی نیست که در فضای رسانه ای نقش رادیو منحصر به فرد و ویژه است و می تواند در بازه های زمانی خاص نقش آفرین باشد.
وی افزود: در ایامی که به نام قوه قضائیه ثبت شده است طبیعی است که رادیو هم وظیفه ای به عهده بگیرد و تاسیس رادیوهای مناسبتی با این هدف صورت گرفته است.
به عقیده شاه آبادی علت این نامگذاری ها ایجاد فرصت برای بیان ماموریت ها و نقاط قوت و قدرت و رفع موانع حوزه های مربوطه است.
معاون صدا ادامه داد: اینکه روزهای مختلف سال به نام یک موضوعی نامگذاری می شود، هدف این است که از آن مناسبت استفاده شود و یک گام در آن حوزه تخصصی رو به جلو برداشته شود. وقتی که یک بازه زمانی به نام یک حوزه انتخاب می شود تمام دستگاه های مرتبط با اون حوزه تلاش می کنند تا همه خدمات خودشان به آن حوزه را ارائه دهند و کارنامه عمل خودشان را بیان کنند. به نظر من ایجاد رادیوهای مناسبتی نقشی است که رادیو در این زمینه ایفا می کند.
به گفته شاه آبادی، تاسیس رادیوهای مناسبی یک گام جدی برای ایجاد شناخت هرچه بیشتر مردم با آن حوزه است.
این مدیر فرهنگی اظهار کرد: رادیو «عدالت» با ماموریت شناخت بیشتر مردم نسبت به عملکرد قوه قضائیه در این چهل سال آغاز به کار کرده است.

وی در پایان بیان کرد: رادیو «عدالت» برای آن است که در این بازه زمانی تجربه های قضایی را با مردم در میان بگذارد و با هدف آشنایی هرچه بیشتر مردم با حقوق خودشان و همینطور با نقشی که رسانه می تواند با تحقق عدالت انجام دهد آغاز به کار کرده است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است