جزییات ۲ کنسرت جدید «گیل و آمارد»/ شادی و اندوه گیلانی زمزمه می‌شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۹
ناصر وحدتی به صبا گفت:

جزییات ۲ کنسرت جدید «گیل و آمارد»/ شادی و اندوه گیلانی زمزمه می‌شود

خواننده و سرپرست گروه موسیقی «گیل و آمارد» که قرار است 6 تیر در رشت و 16 تیر در تالار وحدت روی صحنه رود، درباره برنامه کنسرت هایش و انتشار کتاب جدیدش توضیحاتی داد.
ناصر وحدتی خواننده و سرپرست گروه موسیقی «گیل و آمارد» در گفتگو با خبرنگار صبا درباره برنامه کنسرت های خود در تابستان ۹۸ عنوان کرد: پس از کنسرتی که به همت شهرداری و شورای شهر لاهیجان به مناسبت جشن عید سعید فطر روز ۱۶ خرداد در محل جزیره استخر لاهیجان برگزار شد، ۶ تیر ماه در شهر رشت دو کنسرت در یک روز در سالن خاتم الانبیا و ۱۶ ام همین ماه در تالار وحدت تهران روی صحنه می رویم.
وی درباره قطعاتی که در این کنسرت ها اجرا می کند، بیان کرد: من روی افشاری های گیلان کار و آن ها را تنظیم کردم و اولین بار در کنسرت های پیش رو آنها را اجرا خواهیم کرد. همچنین قطعات شور و دشتی و یکسری قطعات مانند رعنا، آها بوگو، درازتومان و سوپوله را که مردم دوست دارند، اجرا می کنیم.
سرپرست گروه موسیقی «گیل و آمارد» افزود: از آنجایی که من همیشه به موسیقی اندوه بها می دهم و در تمامی اجراهایی که داریم بخشی از موسیقی غمگینانه و اندوه گیلان را اجرا می کنیم که وصف حال زنان گیلان هنگام کار در شالیزار است، در برنامه های پیش رو نیز اجرایی از آنها داریم. همچنین قطعات شادی که همه ابعاد موسیقی گیلان را دربرمی گیرد اجرا خواهیم کرد.
وحدتی درباره دیگر برنامه هایش نیز گفت: طی دو ماه مذاکره و رایزنی هایی که انجام شده قرار است کنسرتی در کشور کانادا داشته باشیم اما زمان آن هنوز مشخص نیست. سال ۹۷ کنسرتی به نفع زلزله زدگان کرمانشاه در تالار لوتوس در شهر لنگرود برگزار کردیم و امسال نیز به همت مرتضی کریمی شاعر و ترانه سرای گیلانی قرار است کنسرتی به نفع سیل زدگان کشور در مرداد ماه در شهر اصفهان برگزار کنیم.
وی که در کارنامه هنری خود انتشار چند رمان و کتاب را دارد، درباره کتاب «فرهنگ واژگان بزرگ گیلان» توضیح داد: در سال ۸۱ انتشارات «احیای کتاب» کتابی با نام «واژه نامه بزرگ طبری» برای استان مازندران چاپ کرده است و من نیز حدود ۲۰ سال است که واژه جمع آوری می کنم تا بتوانم برای استان گیلان نیز چنین کتابی بنویسم. برای این کار تیمی با حضور افراد واژه نویس و دانشمند واژه نگار از شهرهای استان گیلان تشکیل داده ام و انتشارات «احیای کتاب» مسئولیت چاپ این کتاب را برعهده گرفته است.
سرپرست گروه موسیقی «گیل و آمارد» ادامه داد: واژگان را همراه با معنای فارسی و شکل نوشتاری در شهر رشت در دفتر من مدخل می کنیم و برای شهرهای لاهیجان، لنگرود، رودسر، فومن، بدرانزلی، سیاهکل و املش ارسال می کنیم و به آنها می گوییم واژه ها را به گویش خودشان بنویسند. زمانی که این کار توسط همه نواحی تکمیل شد به رشت بر می گردد و توسط زیبا احسان زبان شناس و سر ویراستار تیم بازبینی می شود. در نهایت به سایت تهران می فرستیم و آنجا انبار می شود تا زمانی که به مرز ۶۰ هزار واژه برسیم.
به گفته وی، در حال حاضر حدود ۱۲۰۰ واژه پالایش و به تهران فرستاده شده است.
وحدتی در پایان درباره کتاب جدید خود گفت: مجموعه داستان کوتاه با عنوان «خیال در آینه» قرار است توسط انتشارات «طاعتی» به چاپ برسد. موضوع این کتاب و کتاب های دیگری که من نوشته ام اکثرا مضامین گیلانی دارد چراکه من اهل گیلان هستم و این شهر را به خوبی می شناسم.
ناصر وحدتی خواننده، سرپرست گروه «گیل و آمارد»، نویسنده و پژوهشگر موسیقی متولد سال ۱۳۲۶ در روستای لیش از توابع شهرستان سیاهکل است که به زبان گیلکی ترانه می‌خواند. تمام ترانه‌های او، ترانه‌های فولکلور گیلان هستند. وحدتی ترانه‌های خود را با تحقیق در روستاهای گیلان و بیشتر از زنان می‌یابد.
وحدتی چند رمان با نام های تا فردا دیر نیست، من ریحان هستم داستان سیاهکل حاوی مجموعه دو داستان خوندشت و روی خوش زندگی و … در کارنامه هنری خود دارد. وی همچنین کتاب هایی در زمینه موسیقی با عناوین زندگی و موسیقی، کتابی در زمینهٔ موسیقی گیلان آوازها و نغمه‌های موسیقی فولکلور گیلان و… به چاپ رسانده است.
سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است