شرایط جذب استعدادهای ویژه در رادیو/ وضعیت فعالیت پیشکسوتان چگونه است

حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی در پاسخ به خبرنگار صبا مبنی بر اینکه عده ای از فعالان رادیو می گویند این معاونت اقدام به جذب نیروهای جدید نمی کند اینگونه توضیح داد: باید عرض کنم که اینگونه نیست که در سازمان سیاست جذب نیروی جدید نداشته باشیم ولی جذب نیرو شرایط خاص خودش را دارد و فقط به دلیل اول شدن فردی در یک مسابقه سازمان آن فرد را جذب نخواهد کرد.
وی تاکید کرد: اگر یک استعداد خاص کشف شود و ما از این موضوع اطلاع پیدا کنیم قطعا آن استعداد جذب رادیو خواهد شد. اگر این اتفاق تا به امروز رخ نداده؛ یا آن استعداد در تراز موجود نبوده است یا ما از آن استعداد اطلاع پیدا نکرده ایم.
معاون صدا درباره سیاست برون سپاری تولید برنامه های رادیو عنوان کرد: اصولاً در رادیو برخلاف تلویزیون تولید برنامه ها توسط کارکنان و همکاران خودمان صورت می گیرد و برای ساخت برنامه ها به تهیه کنندگان بیرونی کار را نمی سپاریم به همین دلیل طبیعی است که این جمعی که اکنون در حال برنامه سازی برای رادیو هستند برای تهیه برنامه ها در اولویت خواهند بود.
 
شاه آبادی با بیان اینکه تعداد شبکه ها کم شده است و جمعیت زیادی به سازمان اضافه شده اند، گفت: در حال حاضر در زمینه تهیه کنندگی، گویندگی، گزارشگری و حتی نیروهای اداری و دفتری شاهد انباشت نیروی انسانی هستیم به همین دلیل از ورود نیروهای جدید معذوریم مگر نیروهای استثنایی که در برنامه ها شناخته می شوند به همین دلیل طبیعی است که روند جذب نیرو در سازمان به صورت محدود انجام شود.
 
معاون صدای رسانه ملی در پاسخ به این پرسش که برخی از پیشکسوتان رادیو اظهار کرده اند که به دلیل طرح ممنوعیت به کارگیری از بازنشستگان رادیو از آن ها دعوت به کار نمی شود، بیان کرد: به نظر من استفاده از پیشکسوتان باید به گونه ای باشد که جوان ها هم بتوانند وارد این حرفه شوند و کار کنند و در جنین شرایطی دیگر امکان ندارد به اندازه گذشته همه کارها برعهده پیشکسوتان باشد و نیروهای جوان و پیشکسوت در کنار هم کار می کنند.
انتقال تجربه انجام می گیرد
 
به گفته شاه آبادی، سازمان هیچ محدودیتی در بخش به‌کارگیری از پیشکسوتان در انتقال تجربه به جوانان ندارد و حتی بارها به شکل های مختلف از پیشکسوتان دعوت به کار شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر از دو گروه در رادیو استفاده می شود؛ یکی گروهی که لیسانس و بالاتر هستند که با توجه به قانون یک سوم این افراد به کار گرفته می شوند. در مورد افرادی که مدرکشان زیر لیسانس است یک سری محدودیت ها وجود دارد که سازمان موظف به رعایت این محدودیت‌ها است که برای ساخت برنامه توسط این افراد باید از ظرفیت برون سپاری استفاده شود که البته برون سپاری در رادیو هم مسایل خاص خودش را دارد.
شاه آبادی در پایان با تاکید بر اینکه سازمان محدودیت مطلق برای به‌کارگیری از بازنشستگان ندارد، اظهار کرد: در سه ماه گذشته حجم کار پیشکسوتان کم شده که بستگی به نیاز و سلیقه شبکه ها بوده است، اما در مورد چهره های شاخص به ویژه در حوزه بازیگری و گویندگی هیچ محدودیتی نداریم و حتی این ها جزو خط قرمزهای رادیو محسوب می شوند. در مورد دیگر بخش ها باید عرض کنم که اگر امکان جایگزینی نیرو وجود داشته است این کار انجام شده و کار سبک‌ تری به افراد بازنشسته داده شده است.
یاسمن رئیسی‌یکتا