با حذف پروانه ساخت برای تهیه‌کنندگان امتحان پس‌داده‌ موافقم/ ارگان‌ها فیلم نسازند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۱
مرتضی شایسته در گفتگو با صبا:

با حذف پروانه ساخت برای تهیه‌کنندگان امتحان پس‌داده‌ موافقم/ ارگان‌ها فیلم نسازند

مرتضی شایسته با بیان این که نظام‌نامه جدید تهیه‌کنندگی انحصار ایجاد نمی‌کند، از صنف تهیه‌کنندگان خواست نسبت به ورود سرمایه‌های مشکوک به سینمای ایران مراقبت کنند.

مرتضی شایستهمرتضی شایسته تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره پیش‌نویس تازه نظام‌نامه تهیه‌کنندگی و احتمال حذف پروانه ساخت برای برخی موسسات فیلمسازی گفت: من با حذف پروانه ساخت برای تهیه‌کنندگانی که امتحان‌شان را پس داده‌اند، موافق هستم. افرادی که ۲۰ یا ۲۵ سال سابقه دارند، در این مدت هم ضوابط را شناخته‌اند و هم با نقاط منفی و مثبت پروانه ساخت آشنایی پیدا کرده‌اند به علاوه این که پروانه ساخت کارکرد خاصی هم ندارد.

این تهیه‌کننده سینما درباره ورود احتمالی سرمایه‌های مشکوک در اثر این طرح که در نامه مخالفت برخی سینماگران با نظام‌نامه تهیه‌کنندگی آمده است، بیان کرد: ایراد درستی است. یکی از مواردی که می‌تواند این طرح را عقیم کند، همین پول‌های کثیف است. باید سینمای ایران در مقابل این آسیب، مراقبت شود.

وی با تاکید بر اینکه کسی که می‌خواهد وارد سینما شود باید از طریق صنف تهیه‌کنندگان وارد شود، توضیح داد: اگر فردی از خارج صنف ورود کند، احتمال به وجود آمدن این مسائل بیشتر است. در گذشته اینطور بود که افراد در ابتدا با عناوینی مثل «مجری طرح» وارد می‌شدند، در محصولات بعدی جانشین تهیه‌کننده نامیده می‌شدند و بعد هم به سرعت تهیه‌کننده می‌شدند. این روند نباید وجود داشته باشد و صنف تهیه‌کنندگان باید نظارت جدی و کامل داشته باشد.

شایسته در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال به وجود آمدن انحصار در اثر تصویب این پیش‌نویس گفت: فکر نمی‌کنم انحصار به وجود بیاید. دفاتر فیلمسازی فعال، هم‌اکنون ۴-۵ پروژه در طول سال انجام می‌دهند و در شرایط جدید هم می‌توانند همین کار را ادامه دهند بنابراین انحصار به وجود نمی‌آید.

وی ادامه داد: با این حال همه کسانی که دارای مجوز تولید فیلم بدون پروانه ساخت خواهند بود، باید مراقبت کنند که دچار انحصارطلبی نشوند. انحصار برای کسی سود ندارد. معتقدم اگر کسی فکر می‌کند که می‌تواند از انحصار سود ببرد، بزرگترین خطا را مرتکب شده است. انحصارطلبی بلای جان هر تهیه‌کننده، پخش‌کننده و سینمادار است و اگر کسی دچار انحصارطلبی شود، بداند که حذف خواهد شد.

تهیه‌کننده «بی‌صدا حلزون» با بیان این که وی از امکان فیلمسازی بدون پروانه ساخت استفاده خواهد کرد، اظهار کرد: البته ساختن فیلم بسیار مشکل‌تر از شرایط کنونی می شود و باید بسیار بیشتر مراقبت کنم، اما این ریسک را قبول می‌کنم و کار و نظارت بیشتری انجام خواهم داد.

شایسته در پاسخ به مساله تاثیرگذاری اجرای این طرح بر جسارت کارگردان‌ها برای بیان مسائل انتقادی، بیان کرد: این نکته تا حدودی درست است. اگر در شورای پروانه نمایش، با فیلم‌هایی از این دست که مسائل جامعه را بیان می‌کند، برخورد مناسبی بشود، فیلمسازان باز هم فیلم انتقادی خواهند ساخت اما اگر فیلمساز به این نتیجه برسد که فیلم اصلاحیه خواهد خورد، خودسانسوری به وجود می‌آید.

وی افزود: الان نسبت به پارسال و سال قبل از آن، وضعیت صدور پروانه نمایش کمی بهتر شده است. قبلا یک لیست بلندبالا می‌دادند که از فیلم حذف شود و خیلی به فیلم آسیب می‌زد ولی الان فضا را بازتر و بهتر می‌بینم.

این تهیه کننده پیشکسوت درباره احتمال ورود نهادهای عمومی و دولتی به عرصه تاسیس کمپانی‌های فیلمسازی و تولید فیلم بدون پروانه ساخت گفت: به نظرم این دوستان اجازه بدهند که کار دست بخش خصوصی باشد. فکر می‌کنم دولتی‌ها باید برای بخش خصوصی بسترسازی و از آن حمایت کنند. ارگان‌های دولتی نیازی به فیلمسازی ندارند. فیلم‌های ارگان‌های دولتی برای بخش خصوصی، کمی چالش ایجاد کرده است. به محتوای این فیلم‌ها ایرادی وارد نیست، اما به هر حال کار دولتی‌ها حساب و کتاب اقتصادی چندانی ندارد و به یکباره می‌بینیم بودجه‌اش ۲ برابر یا ۲٫۵ برابر بودجه فیلم بخش خصوصی است.

شایسته تصریح کرد: ارگان‌های دولتی، دور فیلمسازی را قلم بگیرند و اگر می‌توانند از بخش خصوصی حمایت کنند. چرا پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های دولتی فروخته می‌شود؟ چرا مقام معظم رهبری این‌قدر تاکید می‌کنند که به بخش خصوصی واقعی واگذار شود؟ امر فیلمسازی هم به همین شکل است.

این تهیه‌کننده سینما در پایان درباره تعداد دفاتری که می‌توانند از امکان فیلمسازی بدون پروانه ساخت استفاده کنند، گفت: فکر می‌کنم ۱۵ تا ۲۰ دفتر فیلمسازی بتوانند این شرایط را داشته باشند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

بیشتر بخوانید

حذف پروانه ساخت مافیای جدید ایجاد می‌کند/ تحلیل نظام‌نامه جدید تهیه‌کنندگی

۱۰۰ سینماگر به پیش‌نویس نظام تهیه کنندگی اعتراض کردند

پروانه ساخت سرعت تولید را کُند می‌کند/ خط قرمزها را می‌شناسیم

نظام‌نامه تهیه‌کنندگی انحصار ایجاد نمی‌کند/ طرح حاضر به چکش‌کاری نیاز دارد

پروانه ساخت مانع فیلمسازی نیست/ حمایت از پرمخاطب‌ها در نظام‌نامه تهیه‌کنندگی

حذف پروانه ساخت بدون جراحیِ نظام نظارت بر سینما خطای بزرگی است

حذف پروانه ساخت بدون تضمین پروانه نمایش نفعی ندارد/ حذف دخالت غیرسینمایی

حذف پروانه ساخت ریسک کار را بالا می‌برد/ نامعلوم شدن پرداخت خسارت به توقیفی‌ها

مخالفت شورایعالی تهیه‌کنندگان با پیش‌نویس نظام تهیه‌کنندگی سازمان سینمایی

حذف پروانه ساخت در نظام سلیقه‌ای ایجاد ناامنی می‌کند/ تشکیل کمپانی شوخی است

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است