«جادوی پاهای من» باز هم به تهران رسید/ جهان کودک پر از معماست | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۳
زهرا شایان فر در گفتگو با صبا:

«جادوی پاهای من» باز هم به تهران رسید/ جهان کودک پر از معماست

کارگردان نمایش «جادوی پاهای من» معتقدست جهان کودکان پر از معماست که حل این معماها به کمک قهرمان داستان ها به بچه ها اعتماد به نفس می دهد.
زهرا شایان فر نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر که دومین دور اجرای نمایش «جادوی پاهای من» به کارگردانی خودش و سیاوش قلعه وردی را روی صحنه می برد در گفتگو با خبرنگار صبا درباره اجرای مجدد نمایش توضیح داد: «جادوی پاهای من» را برای اولین بار در مهرماه سال ۹۷ به عنوان کار کودک «گروه صلح» در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه بردیم و پس از آن این نمایش را در جشنواره خانه بهار که به میزبانی شهر مشهد برگزار شد، سه بار اجرا کردیم و درنهایت تصمیم گرفتیم برای بار دوم در منطقه دیگری در استان تهران اجرای عمومی داشته باشیم که سالن پرواز مجتمع شهید واعظی را انتخاب کردیم.
 
وی با اشاره به اینکه یکی از اشتباه های گروه های نمایشی بستن پرونده های نمایش تولیدی در مدت محدود است، بیان کرد: نمایش های تولیدی به ویژه برای گروه های ثابت و فعال یک نوع سرمایه گذاری انسانی به لحاظ خلاقیت و وقت و از سوی دیگر سرمایه گذاری مالی و فنی محسوب می شود. اثر نمایشی در اجرای اول خود در بهترین حالت شاید بتواند فقط هزینه های مالی اش را جبران کند و اگر پرونده اش بسته شود به معنای از دست دادن همه سرمایه گروه است.
 
این کارگردان تئاتر ادامه داد: برای مثال در تهران همه افراد نمی توانند برای دیدن نمایش به مرکز شهر بیایند به ویژه برای کارهای کودک و نوجوان که مخاطب خاصی دارد و خانواده باید به همراه کوچکترین اعضا برای دیدن تئاتر بیاید پس باید اثر نمایشی را در مناطق مختلف شهر و کشور اجرا کرد تا در دسترس عده بیشتری قرار بگیرد، دیده شود، مخاطب خود را پیدا کند و به فعال کردن سالن های دیگر نیز کمک کند برای همین به عنوان سرپرست این تیم اجرایی و کارگردان «جادوی پاهای من» تلاش می کنم اجراهای متعددی داشته باشیم تا دیده شویم.
 
شایان فر درباره اهمیت اجرای مجدد نمایش های کودک تصریح کرد: تجربه من در تئاتر کودک به دوران دانشجویی برمی گردد که در همکاری با دوستانم بازی در تئاتر را آغاز کردم و در همه این سال ها در حوزه روابط عمومی تئاتر کودک، ساخت ماسک و عروسک همکاری هایی داشته ام و همیشه به دنبال برقراری ارتباط با کودکان هستم. ما نباید کودکان را دست کم بگیریم زیرا آنها باهوش و منتقد جدی هستند و اگر ما را دوست نداشته باشند اعتراض خود را نشان می دهند برای همین مخاطب کودک برای من جدی و بسیار بااهمیت است.
 
کارگردان «جادوی پاهای من» افزود: تجربه من در این نمایش کمک کرد که کار مشارکتی تولید کنیم که بچه ها نیز سهمی در داستان داشته باشند و معما را حل کنند. از آنجا که جهان برای کودک پر از معما است حل آن به کمک قهرمان داستان به بچه ها اعتماد به نفس می دهد، باعث می شود از صحنه و تئاتر گریزان نباشند، به خودباوری برسند و روحیه پرسشگری آنها تقویت شود. این نمایش به گونه ای است که از خانواده کودکان هم می خواهیم مشارکت داشته باشند و همراه با فرزندانشان برای دیدن نمایش بیایند.
 
وی درباره دیگر برنامه های گروه مطرح کرد: من طرحی را با موضوع بررسی کهن الگوی یک اسطوره ایرانی در جهان و شرایط امروز کشور برای جشنواره فتح خرمشهر فرستاده ام که هنوز نتیجه قطعی اعلام نشده است و اگر پذیرفته شود باید تمرین را همزمان با اجرای نمایش شروع کنیم. علاوه بر بازیگران گروه «صلح» احتمالا افراد دیگری برای طراحی و نقش آفرینی به گروه اضافه می شوند.
 
شایان فر در پایان درباره بازی در نمایش ها نیز مطرح کرد: سال گذشته در نمایش «ملکه زیبایی لینین» که پایان نامه نسرین ابوالقاسمی بود، نقش داشتم. تجربه خوب و خاطره انگیزی برای من بود و قرار است امسال اجرای عمومی داشته باشد و احتمالا من با همدوره ای های خود در دانشگاه بازی می کنم. پایان نامه او با موضوع نظری شخصیت شناسی بر اساس مزاج ها است و ما متن اصلی خارجی را با نگاه او روی تحلیل شخصیت بازی کردیم.
 
نمایش «جادوی پاهای من» به کارگردانی زهرا شایان فر و سیاوش قلعه وردی و نویسندگی زهرا شایان فر از دوم تیر ماه ساعت ۱۸ در سالن پرواز روی صحنه است.
داستان درباره دختری نوجوان به نام خورشید است که با پرسش های بسیار و ذهنی کنجکاو در خانه تنها مانده است. خورشید به خانه پدربزرگ می رود و از آنجایی که او را پیدا نمی کند، تماشاچیان کودک و نوجوان نمایش را به یک بازی کارآگاهی دعوت می کند تا به همراه هم رازهای پنهان پدربزرگ و خانواده را کشف کنند.
 
شهرام نیک کار، فرهاد شکرالله زاده، منیر چراغی، فاطمه رستمی، سدنا محبی، شهرزاد کلانتری، میلاد رخش بهار، امیر محمد ملکی، علی صالحی، خورشید شایان فر، ماهان شکرالله زاده، خرداد شایان فر، امیر شیخ زاده، فرزانه کاظمی و آرمان کارخانه بازیگران این نمایش هستند.
 
دیگر عوامل نمایش عبارتند از طراح صحنه، لباس و عروسک: زهرا شایان فر، طراح حرکت و انتخاب موسیقی سیاوش قلعه رودی، طراحی پوستر، اقلام تبلیغی، تیزر و ویدئو آرت: بهرام شادانفر، زهرا شایان فر، روابط عمومی و تبلیغات: آتنا کوچکی آدینا، عکاس: محبوبه فرج الهی، طراح گریم: فاطمه حسین خانی و نور و صدا: احسان زارع.
سپیده شریعت رضوی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است