«محرمانه» به والدین تلنگر می‌زند/ با الگوی دهه ۷۰ با نوجوانان حرف نمی‌زنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۷
حسین رفیعی در گفتگو با صبا:

«محرمانه» به والدین تلنگر می‌زند/ با الگوی دهه ۷۰ با نوجوانان حرف نمی‌زنیم

حسین رفیعی که این روزها مشغول بازی در فصل دوم مجموعه «محرمانه» است معتقدست جادویی به نام اینترنت کار را برای برنامه سازی در تلویزیون سخت کرده است.

حسین رفیعی بازیگر و مجری تلویزیون در گفتگو با خبرنگار صبا درباره سریال «محرمانه» که در آن به ایفای نقش می پردازد، توضیح داد: زمانی که مسلم تهرانی کارگردان و عطا پناهی تهیه کننده این کار از من خواستند که در این مجموعه حضور داشته باشم به دلیل اینکه موضوع جدیدی داشت و از همه مهمتر به دلیل اینکه برای مخاطب نوجوان بود، بازی در این سریال را قبول کردم.

وی افزود: تصویربرداری فصل اول «محرمانه» به اتمام رسیده و در حال حاضر سر ضبط فصل دوم آن هستیم.

به گفته رفیعی، مجموعه «محرمانه» ۵۹ قسمت است که ۳۵ قسمت آن آماده پخش است و قرار است تا اول ماه محرم هر شب از شبکه سه سیما پخش شود.

وی در پاسخ به این پرسش که ساخت چنین برنامه ها و سریال هایی برای نوجوانان چقدر می تواند اثربخش باشد، گفت: تمام آثاری که برای رسانه های جمعی ساخته می شود، جدا از سرگرم‌کننده بودن سعی دارند یک بخش آموزشی هم داشته باشند و در «محرمانه» هم همین اتفاق افتاده و تلاش شده است با در نظر گرفتن مسایل روانشناسی و تحقیق درباره نوجوان سریالی ساخته شود که علاوه بر سرگرم‌کننده بودن آموزنده هم باشد.

رفیعی ادامه داد: معمولا والدین به نوجوان های خود می گویند شما جوان ها همه شبیه هم هستید، اما در «محرمانه» با در نظر گرفتن یک پدر و مادر خواستیم یک تلنگر به والدین بزنیم که جوان ها با هم فرق می کنند و این شما پدرها و مادرها هستید که همه مثل هم فکر می کنید.

وی معتقد است که به دلیل آنکه خیلی از پدرها و مادرها به آرزوهای خود نرسیده اند، الان در نقش پدر و مادر به فرزندهای خود فشار می آورند که به آرزوهایی که آن ها دست پیدا نکرده اند، برسند.

رفیعی تصریح کرد: پدرها و مادرها الزاما اشتباه نمی کنند زیرا صلاح فرزندان خودشان را می بینند ولی نکته ای که وجود دارد این است که برخی والدین به توانایی ها، استعدادها و علاقه های نوجوانان توجهی نمی کنند. به نظر من والدین باید به جای اینکه رو به روی نوجوان ها بایستند در کنارشان باشند و هر کجا لازم بود آن ها را راهنمایی کنند.

وی درباره هدف سریال «محرمانه» اینگونه توضیح داد: سعی کرده ایم در «محرمانه» با زبان طنز و نمایش یک تلنگری به والدین و نوجوانان بزنیم که به این فکر کنند که آیا روشی که در پیش گرفته اند درست است؟ متاسفانه با نسلی روبه رو هستیم که تک فرزند یا دو فرزند هستند و طبیعی است که والدینی که یک فرزند دارند، نسبت به قدیم که هر خانواده ۶ فرزند داشت امکانات بهتری را برای فرزندهای خود فراهم می کنند ولی متاسفانه این مساله سطح توقعات را نسبت به گذشته بالا برده است.

رفیعی معتقد است باید تلاش شود که یک شرایط نسبتا مناسب و امن برای بچه ها ساخته شود تا آن ها بتوانند دنیای خودشان را بسازند و اگر کمکی از دست والدین برمی آید با تجربه خود آن ها را راهنمایی کنند.

وی ادامه داد: به نظر من اینکه بخواهیم به بچه ها تحمیل کنیم که چه کاری درست است و بهتر است چه کاری را انجام بدهند نتیجه معکوس دارد.

بازیگر نقش «ف ف» در جواب به این سوال که سریال «محرمانه» چه ویژگی هایی دارد که نوجوانانی را که الان بیشتر سرگرم فضای مجازی هستند جذب کند و بتواند با آن ها ارتباط برقرار کند، اظهار کرد: به دلیل آنکه نوجوان های الان به سرعت می توانند درباره هر موضوعی اطلاعات کسب کنند، نمی شود یک برنامه سطحی ساخت و قطعا باید بتوانیم آنها را به چالش بکشیم. به عنوان مثال الان نمی شود با رویکردی که برای ساخت مجموعه «نیمرخ» وجود داشت برنامه ساخت زیرا نوجوان الان با نوجوان سال ۷۷ متفاوت تر است و نمی توان نوجوان های الان را نصیحت کردن و گفتن حرف های قشنگ مجبور به انجام کاری کرد. به نظر من ویژگی «محرمانه» به روزتر بودنش نسبت به برنامه های دیگری است که برای نوجوانان ساخته می شود.

رفیعی همچنین درباره اینکه چقدر جای چنین کارهایی در صدا و سیما ما خالی است و فکر می کنید چرا این اتفاق افتاده است، گفت: به دلیل شبکه های مجازی خیلی از مردم تلویزیون زده، سینما زده و حتی ماهواره زده شده اند زیرا با یک گوشی هوشمند می توانند به همه چیز دسترسی پیدا کنند. همین امر باعث شده است ساخت برنامه نسبت به بیست سال پیش سخت تر شده است. تمام همکاران من در صدا و سیما با مخاطبی در ارتباط هستند که به اصطلاح جمع اضداد نامیده می شود، یعنی هر کدام سلایق و شرایط خاص خودشان را دارند که باید برای همه آن ها فکر شود.

وی در پایان گفت: جادویی به اسم اینترنت که در لحظه می توانی به هر آنچه می خواهی دسترسی پیدا کنی شرایط را برای کار کردن فقط در صدا و سیما سخت نمی کند بلکه می تواند همه چیز را تحت تاثیر قرار دهد، که می تواند هم خوب و هم بد باشد. من یک بازیگر هستم و مدیران باید پاسخ بدهند که چرا چنین برنامه ها و سریال هایی در تلویزیون کم است.
«محرمانه» به کارگردانی مسلم تهرانی و تهیه کنندگی عطا پناهی، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹:۱۵ از شبکه سه پخش می شود.
فصل اول مجموعه تلویزیونی «محرمانه» در ۲۶ قسمت به صورت اپیزودی ساخته شده است و هر قسمت از آن یک موضوع از دغدغه‌های نوجوانان امروزی را در قالب طنز بیان می‌کند.
حسین رفیعی، افشین سنگ چاپ، مهدی ابراهیمی، احمدرضا اسعدی، مسعود رهنما، ساناز سماواتی، فاطمه هاشمی، سوسن مقصودلو، جواد خواجوی، یزدان کاظمی، سحر شفیعی و… از جمله بازیگران این سریال هستند.
عوامل «محرمانه» نیز عبارتند از عطا پناهی تهیه‌کننده، مسلم تهرانی کارگردان، مهرداد صالح دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، مونا زارع و فائزه یارمحمدی نویسنده، اکبر کاظمی مدیرتولید، سهراب خان‌زاده عکاس، امید سهرابی مشاور رسانه‌ای، مهدی مجد فضای مجازی، میلاد حسینی و علی اکبر عطایی تصویربردار، میثم یاردیلو صدابردار، مهدی اکبریان صداگذار، مهدی ابراهیمی بازیگردان، کیخسرو کاووسی تدوینگر، بابک پناهی طراح صحنه، مژگان تمجیدی منشی صحنه.
یاسمن رئیسی یکتا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است