«تیر آرت»؛ فرصتِ معرفی گالری‌های فعال شهرستان‌ها/ جهانی شویم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۷
صبا گزارش می دهد؛

«تیر آرت»؛ فرصتِ معرفی گالری‌های فعال شهرستان‌ها/ جهانی شویم

دومین «تیرآرت» از امروز سه شنبه 4 تیر در پردیس چارسو آغاز به کار می کند؛ رویدادی که به گفته شرکت‌کنندگانش امکانی برای معرفی گالری های فعال شهرستانی فراهم و ضرورت توجه به بازارهای خارجی را گوشزد می کند.
به گزارش خبرنگار صبا، طبقه ششم پردیس سینمایی چارسو از امروز سوم تیرماه در اختیار دومین رویداد «تیرآرت» قرار گرفته است که در این رویداد ۱۸ گالری از تهران و ۲ گالری از شهرهای اصفهان و شیراز حضور دارند و هنر معاصر و پیشروی ایران را پیش روی مخاطبان هنر به نمایش گذاشته اند.
«تیرآرت» که کار خودش را از سال گذشته با همراهی ۱۰ گالری آغاز کرده بود، اکنون در دومین دوره، با اعلام فراخوان عمومی، آثار هنرمندانی از ۲۰ گالری تهران و شهرستان را گردهم آورده است.
این رویداد، بر نمایش هنر معاصر ایران متمرکز است که دومین دوره آن با یادبود سه هنرمند درگذشته منیر فرمانفرماییان، محسن وزیری‌مقدم و بیژن صفاری برگزار می‌شود و در کنار نمایش آثار هنرمندان معرفی شده از سوی گالری ها، برگزاری نشست‌های فرهنگی و آموزشی با موضوع «اکوسیستم هنر» نیز از جمله برنامه های حاشیه این رویداد است.
گالری «امروز» به مدیریت مریم حسینی، یکی از دو گالری شهرستانی شرکت کننده در این رویداد است که آثار هنرمندان اصفهانی را با خود به «تیرآرت» آورده است.
حسینی درباره اهمیت برگزاری این رویداد به خبرنگار صبا گفت: تیرآرت، اتفاق بسیار مهم و بزرگی است به ویژه این که با اعلام فراخوان عمومی از همه گالری داران برای حضور دعوت شد و این امکانی را برای گالری های شهرستان ها فراهم می کند که بتوانند با دیگر گالری ها و مخاطبان وسیع تری ارتباط برقرار کنند.
وی افزود: اگر چه پیش از این من با بیشتر گالری های تهران آشنایی داشتم و با آنها در ارتباط بودم اما این رویداد کمک می کند که این آشنایی ها به شکل بهتر و در شرایط مناسب تری صورت بگیرد.
مدیر گالری «امروز» در پایان درباره ارایه هنر معاصر در این گالری و ارتباط مخاطبان با این هنر بیان کرد: بسیاری از کلکتورهای فعال در بیرون از ایران از دیدن و ارایه هنر معاصر در اصفهان شگفت زده بودند چراکه همیشه اصفهان را به عنوان یک شهر سنتی می شناختند و از دیدن آثار معاصر هنرمندان گالری امروز بسیار شگفت زده می شدند.
شهروز نظری مدیر گالری هما نیز درباره سطح برگزاری رویداد «تیرآرت» توضیح داد: به لحاظ فیزیکی آنچه در دومین «تیرآرت» شاهد هستید در سطح استاندارد رو به بالایی در زمینه برگزاری آرتفرها قرار دارد اما آنچه مهم است برگزاری یک رویداد هنری در شرایط بسیار نامساعد اقتصادی، نوسانات ارزی است.
وی افزود: برگزاری این نمایشگاه در چنین شرایطی، احساس آرامش را به جامعه منتقل می کند و این پیام مهمی برای همه مردم دنیاست که بدانند مردم تهران با وجود همه شرایط نامساعدی که وجود دارد، به شکل طبیعی در حال زندگی کردن هستند و چنین رویداد هنری را برگزار می کنند.
نظری همچنین تصریح کرد: من برای شهامت گالری داران و هنرمندانی که در این رویداد حضور دارند، ارزش و احترام قائلم که در چنین شرایط نامساعدی که برگزاری یک نمایشگاه با این ویژگی ها غیرطبیعی به نظر می رسد، در کنار هم جمع شده اند تا حامل پیام آرامش بخشی برای مردم جامعه باشند.
مدیر گالری هما درباره برگزاری آرتفر بزرگتری که قرار است از سوی انجمن نگارخانه داران راه اندازی شود، بیان کرد: هر اتفاقی که بتواند هنر را عمومی تر کند، خوب است. گالری داران برای شرکت در این نمایشگاه  هزینه هایی را پرداخت می کنند و تلاش آنها این است که بتوانند هنر را عمومی تر کنند.
وی افزود: فکر می کنم وظیفه اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم همین عمومی تر کردن هنر است و این کاری است که گالری داران با هزینه شخصی خودشان طی دهه های گذشته انجام داده  اند. برگزاری آرتفرهای دیگر شبیه «تیرآرت» نیز می تواند اتفاق خوبی باشد به این شرط که سطح استاندارد برگزاری آن در اندازه تیرآرت باشد.
نظری در پایان درباره اهمیت حضور در رویدادهای داخلی و امکان حضور بین المللی در شرایط کنونی یادآور شد: حضور در نمایشگاه های بین المللی برای گالری ما که با اتکا به سرمایه شخصی و معرفی هنرمندان طی دو دهه  اخیر با افتخار فعالیت داشته است، بسیار دشوار است و نوسان نرخ ارز باعث شده که امکان حضور بین المللی نه تنها برای گالری ما بلکه برای بسیاری از گالری های دیگر نیز امکان پذیر نباشد.
سیمین دخت دهقانی مدیر گالری «ای،جی» نیز درباره برگزاری رویداد «تیرآرت» و اهمیت آن به خبرنگار صبا بیان کرد: «تیرآرت» بسیار حائز اهمیت  است به این دلیل که در شرایط اقتصادی کنونی، از سوی کلکتورها و بازارهای هنری غربی در حال ایزوله شدن هستیم پس باید کلکتورها داخلی و بازار داخلی را جدی تر بگیریم و آن را پرورش بدهیم. کلکتورهای خارجی به دلیل مشکلاتی که هست به ایران نمی آیند. هر چند با توجه به نوسانات نرخ ارز به نفع آنهاست که از ما خرید کنند ولی با این وجود به دلیل تنش های اخیر، چندان مایل نیستند وارد ایران شوند.
دهقانی یکی از ویژگی های برگزاری «تیرآرت» را ایجاد اتحاد میان گالری های تهران ذکر کرد و افزود: تهران با توجه به حضور ۳۰۰ گالری، نیاز به اتحاد میان گالری داران داریم که این اتحاد به صورت مشارکت در رویدادهای مختلف از جمله «تیرآرت» و «فستیوال فجر» شکل می گیرد. بنابراین برگزاری «تیرآرت» به منظور به وجود آوردن اتحاد میان گالری ها و معرفی آنها به مخاطبان بیشتر بسیار اهمیت دارد.
وی سطح برگزاری این رویداد را از نظر استاندارد بین المللی در سطح بالایی ذکر کرد و ادامه داد: از نظر استاندارد در سطح بالایی قرار دارد به طوری که سطح برگزاری آن هم در نخستین دوره و هم در دومین دوره آن بیش از انتظار من بود.
دهقانی در پایان به لزوم راه اندازی یک خانه دائمی برای «تیرآرت» اشاره و بیان کرد: دوست داشتم تیرآرت یک خانه دائمی داشته باشد که متاسفانه این امکان میسر نیست اما امیدوارم که فضاهای مناسب برای برگزاری چنین رویدادهایی بوجود بیاید.
در دومین دوره از «تیرآرت» گالری های  ۰۰۹۸۲۱، اُ، اثر، اعتماد، امروز (اصفهان)، ای جی، ایرانشهر، این/جا، بادگیر، پیرسوک (شیراز)، دستان +۲، زیرزمین دستان، راه ابریشم، شیرین، طراحان آزاد، محسن، نیان، والی، هما و هدایت حضور دارند.
محمود بخشی، علی نصیر، ایمان افسریان، سمیرا علیخانزاده، محمدحسین عماد، وحید حکیم، الهه حیدری، رضا لواسانی، محسن وزیری مقدم، محسن احمدوند، مونا پاد، رامتین زاد، آفرین ساجدی، پیمان شفیعی زاده، فرشید مثقالی، مجتبی طباطبایی، عادله فرزین در، مهرداد محب علی، سپیده نوری،علی خطایی، شنتیا ذاکر عالمی، زهرا قراخانی، علی محبوبی صوفیایی ، ایمان ایزدنیا ، مرتضی نعمت الهی ، مازیار مختاری ، اکبر میخک ، سپیده بهروزیان، حسین حسینی،  پریناز شفیع زاده، داوود درا، مهرعلی رزاق منش، غزاله رضایی، علی زنجانی، متین آبدی ، پیمان هوشمندزاده، مرتضی خسروی، داوود زندیان، مهدی شیر احمدی، ژاله طالب پور، مریم عابدی، پری یوش گنجی، نصرالله مسلمیان،علیرضا اسپهبد، کاوه کاضمی، سینا شیری ، میلاد گرگیان ، مهدی مرادپور، مریم رحمانیان ، نگار یغماییان، اصلان ارزاقی ، اسماعیل بازپران، حنانه جالو ، محسن زارع، مهشید محبوبی فر، علی هنرور، پی بک، آونسایدر آرت به انتخاب مرتضی زاهدی، بهمن جلالی، رعنا جوادی، بابک کاضمی، پرگل اینالو ، ابراهیم نوروزی، جلال سپر ، شادی قدریان ، شاهین اسفندیاری ، تهمینه منزوی، بزرگمهر حسین پور،حمیدرضا اندرز، صداقت جباری، کوروش شیشه گران، محمد طباطبایی، محسن فولادپور، فرح سلطانی، مریم آیین، فرح اصولی ، الناز بندگان ، مریم ینی اسدی، عباس شهسوار ، حامد صحیحی ، بهناز قاسمی، ساسان ابری، مجتبی امینی، امیرحسین زنجانی ، بهرنگ صمدزادگان، سید محمد مساوات، علیرضا جدی، امید حلاج، سیامک عزمی، ریحانه افضلیان، نازنین براتی ،بهزاد بزرگی، درسا بسیج ،سیاوش حاتم ،حمید حمیدی، پرستو شابختی ،پریسا شبانی، پگی عباسپور، سارا عموهاشم، ترلان لطفی زاده، حورا نعیمی، کاویان هازلی ، آنیتا هاشمی مقدم، ارسیا مقدم، هادی نیکان هنرمندانی هستند که آثارشان در این رویداد عرضه شده است.
دومین «تیرآرت» از فردا سه شنبه ۴ تیرماه آغاز به کار می کند و تا ۷ تیر در طبقه ۶ پردیس چارسو آماده بازدید علاقه مندان است.
فاطمه حامدی خواه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است