مناقشه بر بلندای «برج بابل» و سردرگمی در شهرهای امروز | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۲۴
پیشنهاد آخر هفته؛

مناقشه بر بلندای «برج بابل» و سردرگمی در شهرهای امروز

گالری پروژه های آران از جمعه 9 خرداد میزبان نمایشگاهی از آثار نقاشی اله یار نجفی است.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا، شیوع ویروس کرونا در طول چند ماه گذشته گالری های تهران را به تعطیلی کشانده و نمایشگاه هایی را که از مدت ها قبل برنامه ریزی شده بود، لغو کرد. اکنون در آخرین ماه از فصل بهار، گالری ها رفته رفته با رعایت پروتکل های بهداشتی و هماهنگی قبلی درهای خود را روی بازدیدکنندگان در تعداد محدود باز کرده اند و بسیاری از گالری های دیگر نیز بعد از نیمه خردادماه و پایان تعطیلی ها، برگزاری نمایشگاه هایشان را از سر خواهند گرفت.

گالری «پروژه های آران» نیز این هفته میزبان نمایشگاهی از آثار نقاشی اله یار نجفی است که از جمعه ۹ خردادماه برپا می شود.

نازیلا نوع بشری مدیر گالری «آران» درباره این آثار نوشته است: «برج بابل داستان ادامه داری است از مناقشه و کشمکش در جهان، داستانی از تمایل به درک و فهم تفاوت ها در نسل بشر و ناتوانی بشر در این زمینه. تکرار مکرر امید و یاس و فروماندگی. انسانها به زبانهای متفاوتی تکلم می کنند و عمیقا قادر به درک دیگری نیستند، بسیار محتمل است که حتی اگر زبان مشترکی داشتند، وضعیت از آنچه هست نامطلوب تر و پرکشمکش تر می بود. اسطوره برج بابل به خودی خود مغشوش و درهم پیچیده و با تاریخ زبانشناسی و واقعیتهای علوم و ریاضیات در کنکاش است.

مجموعه برج بابل اله یار نجفی تصویری است از کراهت و سردرگمی در شهرهای امروز سرزمین مان و تمامی شهرهای جهان. او ایده هنر نزد ایرانیان است و بس را به چالش می کشد. در رویارویی با واقعیت های روزمره زندگی، هنرمند جهانی نزدیک به آخر زمان را به تصویر می کشد که در همهمه و آشفتگی و تناقضات خود زیباست. این برج بابل، دربی به سوی خداوند، و یا هفت وادی سلوک و یا تعبیرات اینچنینی را بر نمی تابد. ریشه های آن را در شهرسازی زمخت و بی قاعده و تهی از تفکر و اندیشه باید جست. نتیجه واقعیتی است که وقتی خرد به گوشه رانده می شود و فقر و حرص و آز و سردرگمی سر برمی آورند، به ظهور می رسد.

این مجموعه درباره بازیافتن ایده آل ها با نگاه خیره و جستجوگر به واقعیت های تلخ روز است. حتی در استفاده از متریال – تکه هایی از عکس های هنرمند و یا تصاویر یافت شده عادی و استفاده از چسب برای جفت و جور کردن- در خود فرآیند نیز تغییر شکل و تعریف مجدد شکل می گیرد. هنرمند آرمانگرایی و خیال بافی نمی کند، او حضور دارد تا آنچه که در زندگی مان ناخوش آیند است را به ما یادآوری کند و نشان دهد که در غیاب خرد اندیشی، چگونه حرص و آز که بخشی از نیروی محرکه جهان مدرن هستند، زیستگاه های انسان را از بین می برند. به خصوص در سرزمین ما که ببیشتر فضاهای شهری به اوراق فروشی شبیه هستند.

اله یار نجفی شاعری است که درگیر و سردرگم شهرنشینی است و تلاش می کند تا در سرزمینی که سوء برداشت و عدم اطمینان بخشی از اخلاق عمومی است، به معنا نزدیگ شود. او جهانی را می سازد که در باطن و عمق خود ترسناک است ولی در عین حال به زیبایی به تصویر کشیده شده اند.

با گذر از عمق درماندگی است که چیزهای دیگری میسر می شوند و آرزوهای جدید شکل می گیرند. انتظاری نداشتن خود موقعیتی است استوار؛ برای بازیافتن امید، برای امکان تغییر و برای آینده ای نیکوتر که هنوز قابل دست یابی است.»

نمایشگاه «برج بابل» تا ۲۲ خرددماه در گالری پروژه های آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ برپاست و علاقه مندان برای بازدید از این آثار با هماهنگی قبلی و رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند به گالری مراجعه کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000