وضعیت شفافیت صنوف خانه سینما چگونه است/ جدول اطلاعات همه صنوف | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۳
صبا گزارش می‌دهد؛

وضعیت شفافیت صنوف خانه سینما چگونه است/ جدول اطلاعات همه صنوف

بررسی سایت‌‌های صنوف مختلف خانه سینما نشان می‌دهد فقط 10 صنف دارای سایت و اطلاعات منتشر شده هستند و مشخص نیست که چرا بقیه صنوف سایت ندارند و اطلاعات آن‌ها شفاف نیست.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، همه افراد در همه سطوح در وجود و لزوم شفافیت در تمامی عرصه‌ها اتفاق نظر دارند اما زمانی که قرار است در عرصه‌های مختلف شفافیت اتفاق بیفتد،‌ اختلاف نظرها و مانع‌های مختلفی در این زمینه به وجود می‌آید.

اجرای شفافیت به دلیل پیچیده و دشوار بودن آن در عرصه‌های مختلف مانند اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فنی، حقوقی و… با یکدیگر متفاوت است همچنین هر موضوعی دارای ابعاد شفافیت خاص خود است و نمی‌توان نسخه واحدی برای همه موضوعات تجویز کرد.

در گذشته شفافیت به معنای دسترسی به اطلاعات بود اما با گذشت زمان این معنا تغییر پیدا کرد و امروزه در کنار دسترسی، فاکتورهای دیگر نیز مصداق آن است. همچنین علاوه بر تغییرات معنایی این واژه، ابزارهای مختلفی که برای تحقق شفافیت لازم است نیز کامل‌تر شده است.

شفافیت الزاما به معنای ارایه همه اطلاعات به همه افراد نیست و به تنهایی موجب حل مسایل و مشکلات جامعه نخواهد شد‌ اما با ایجاد زیرساخت و بستری مناسب برای رسیدن اطلاعات درست و به موقع به مخاطبان موجب افزایش نظارت مردمی، افزایش مسئولیت پذیری، الزام پاسخگویی مسئولان و… می‌شود.

در همین راستا شفاف بودن اطلاعات در سینما نیز سال‌هاست که نقل تمام محافل بوده است و بسیاری از افراد بارها بر این امر مهم تاکید کرده‌اند.

حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در اولین گفتگوی تلویزیونی خود در این پست درباره این موضوع عنوان کرد: شفاف‌سازی یکی از ۹ کلان‌برنامه وزارت ارشاد و یک الزام است. افشای اسناد مالی صرفا مقدمه شفافیت است و اوج شفافیت، پیش‌بینی‌پذیری حاصل می‌کند. شفافیت نوعی مبارزه با فساد است که در واقع با شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری محقق می‌شود.

شفافیت گزینشی حتما حرکتی ضدشفافیت است

به گفته وی، شفافیت گزینشی حتما حرکتی ضدشفافیت است چون بی‌اعتمادی بیشتری تولید می‌کند. اگر در سایه شفافیت بتوان شرایطی ایجاد کرد که اعتماد را افزایش داد بسیاری از مسایل حل می‌شود. و حسن شفافیت این است که برگشت‌پذیر است.

رییس سازمان سینمایی درباره شفافیت در عرصه سینما گفت: مخاطب ما باید بداند چه کسانی درباره کارش تصمیم می‌گیرند. هزینه و درآمد رویدادها باید مشخص باشد تا سینماگران و مردم بدانند که ما چقدر هزینه کردیم. این باعث می‌شود در کارمان دقیق‌تر شویم و پذیرش انتقادها و روش‌هایی که کار ما را بهبود ببخشد ساده‌تر باشد.

انتظامی در پاسخ به این پرسش که با شفاف سازی مشکل بیکاری اهالی سینما چگونه حل می‌شود؟ بیان کرد: به شیوه‌ای هم می‌توان گفت که شفاف‌سازی به این امر کمک می‌کند. اولا اگر ما بتوانیم درآمدها و هزینه‌ها و ضوابط را روزآمد نگه داریم باعث می‌شود روش‌ها و سیاست‌ها به سمتی برود که زمینه اشتغال سینماگران را فراهم شود. مثلا نکته‌ای که همیشه مورد انتقاد سینماگران بوده این است که کسانی باید فعالیت حرفه‌ای بکنند که عضو خانه سینما هستند، یعنی کسی باید فیلمبردار یک کار سینمایی باشد که عضو انجمن فیلمبرداران باشد. این کمک می‌کند کسانی که خارج از صنف هستند و با روابط دیگری وارد عرصه فعالیت حرفه‌ای می‌شوند از طریق خود صنف جلوی آن‌ها گرفته شود و زمینه اشتغال کسانی که به شکل حرفه‌ای در صنف هستند فراهم شود.

صنوف خانه سینما چقدر اطلاعات منسجم و شفاف دارند؟

در همین راستا تصمیم گرفتیم سری به سایت‌ صنوف خانه سینما بزنیم و ببینیم این اصناف تا چه اندازه به شفاف بودن اطلاعات پایبند و هر یک از آن‌ها در بحران کرونا و تعطیلی سینماها چگونه با مخاطبان خود در ارتباط هستند.

جدولی که در انتهای خبر مشاهده می‌کنید نشان می‌دهد تنها ۱۰ صنف از اصناف خانه سینما دارای سایت است. در صورتی که سایت اختصاصی برای هر یک از صنوف می‌تواند یکی از راه‌های ارتباطی با مخاطبان و نمایش اطلاعات و اخبار مربوطه باشد.

البته برخی از اصناف در راستای این امر اقدام به راه‌اندازی سایت کرده‌اند و یا در حال به‌روزرسانی نسخه قدیمی هستند و باید دید در نهایت این جدول چه زمانی قدم در راه شفافیت می‌گذارد.

جدولی که تهیه شده است دارای اطلاعاتی از جمله نام صنف، نام رییس صنف، دارا بودن یا نبودن سایت، آدرس سایت، آخرین تاریخ به روزرسانی، وجود اسامی اعضا، ذکر نوع عضویت اعضا، نام آخرین اثر اعضا و سال ساخت، درج شرایط عضویت در سایت، درج شرایط عضویت در سایت، درج اسامی متقاضیان عضویت، درج تاریخ تقاضای هر یک از متقاضیان، محل انتشار اساسنامه و انتشار کپی صورت جلسه آخرین انتخابات است و به خوبی نشان دهنده اقدامات صورت گرفته صنوف خانه سینما در راستای شفاف‌سازی اطلاعات است؛ امری که به نظر می رسد هنوز جزو اولویت های صنوف خانه سینما قرار نگرفته است.

در چند سال اخیر که مساله اختصاص برخی امکانات از جمله بسته های معیشتی یا عیدی از سوی وزارت ارشاد یا شهرداری مطرح شده است حاشیه های بسیاری برای خانه سینما ایجاد شده و مطالبه منتقدان این بوده است که به طور دقیق اعلام شود که معیار و مکانیزم توزیع این خدمات بین اعضای صنوف چیست. منتقدان همچنین این پرسش را مطرح می کنند در حالی که حتی لیست اعضای صنوف تدوین نشده و یا به روز نیست و اسامی بسیاری از درگذشتگان هنوز بین اعضای فعال صنوف مطرح می شود چطور می شود به توزیع عادلانه خدمات اعتماد کرد. از سوی دیگر دولت و نهادها نیز این انتظار را از صنوف خانه سینما دارند که با داشتن اطلاعات به روز و شفاف و قابل اعتماد این اطمینان خاطر را به آنها بدهند که اگر امکاناتی در اختیار خانه سینما قرار گیرد به به شکل سلیقه ای و متناسب با مناسبات فردی بلکه بر اساس ساختار توزیع می شوند.

همچنین از صنوف انتظار می رود که وضعیت آخرین فعالیت اعضای خود را بدانند، مثلا عضوی از صنف که سال هاست هیچ فعالیتی ندارد چرا در صنف عضو مانده است؟ چرا اساسا یک فرد ده ها کار دستش است و دیگرانی اصلا شرایط کار برایشان ایجاد نمی شود. به روز نبودن وضعیت فعالیت اعضای صنوف بزرگترین ضعف اطلاعات همه صنوف خانه سینماست.

اکسل جدید خانه سینما

 

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است