ماجراهای «فیل هوا کردن» به روایت یک کودک | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۵۷

ماجراهای «فیل هوا کردن» به روایت یک کودک

کتاب «فیل هوا کردن»، در ستایش خوشی های ساده و کوچک زندگی نوشته شده است.

به گزارش صبا، کتاب «فیل هوا کردن» از مجموعه «قصه های آبدار» ویژه گروه سنی کودک و نوجوان است که توسط لیلا اسدیان نوشته و منتشر شده است.

کتاب «فیل هوا کردن» از زبان راوی کودک، شادی های دست یافتنی و اغلب، فراموش شده را به نمایش می گذارد و به مخاطب هفت تا ده ساله ی کمی تا قسمتی پرتوقع امروز، با زبان بی زبانی می گوید که می توان بدون سوار هواپیما شدن هم، لذت از بالا دیدن زمین را تجربه کرد. می پرسید چگونه؟

در واقع شخصیت های خلق شده توسط  لیلا اسدیان، در جلد نخست مجموعه قصه های آبدار، راه حل ساده و خیال انگیز این مسئله ی به ظاهر پیچیده را کشف کرده است.

کتاب «فیل هوا کردن» داستان خانواده معمولی پنج نفره ای است که پدری خسته از کار روزانه و بعد از برگشتن از اداره، ساعت ها روی مبل دراز می کشد و سه بچه که دوست دارند در تپه پارک، بادبادک هوا کنند. اما به قول مادر، بلند کردن او از روی مبل، مثل فیل هوا کردن است.

راوی خردسال کتاب، مثل بیشتر بچه ها، معنای این ضرب المثل را نمی داند و نویسنده کوشیده تا طی اتفاقاتی ساده، مفهوم را منتقل کند. تلاش او برای آشنایی بچه ها با بخشی کوچک اما مهم از ادبیات عامه، جالب توجه است. بخصوص که مخاطب، توضیحی سرراست و حاضر و آماده را در متن نمی بیند و باید با استنتاج منطقی شخصاً آن را دریابد. البته، تصاویر کتاب هم، به کمک فرآیند درک می آیند.

نقاشی ها کارکرد دیگری نیز دارند. تصویرگر اثر، مریم حسنی با استفاده از رنگ های سرد و طیف خاکستری، یکنواختی زندگی بچه ها را نشان داده است. فضای خانه و لباس بچه ها، نشان از زندگی طبقه متوسط در دهه های قبل دارد. وقتی که سطح زندگی و توقعات مردم فرق می کرد، امکانات به اندازه حالا در اختیار کودکان نبود و آنها بدون تلویزیون، تبلت و کلاس های گوناگون، تابستان را سپری می کردند و به سادگی امکان داشت با دیدن خانواده ای که به پارک می روند، به حال شان غبطه بخورند.

کارگروهی تصویرگر و نویسنده،به شکل هوشمندانه ای به بچه ها نشان می دهد که از چه امکانات متنوعی برخوردارند و چگونه می توانند از قهرمانان کتاب، راه شاد بودن و استفاده از حداقل امکانات برای بیشترین بهره وری و لذت بردن از زندگی را بیاموزند.

مجموعه «قصه های آبدار» در ۱۰ جلد برای معرفی مهارت های زندگی به گروه سنی کودک طراحی و تألیف شده است و با همکاری گروهی از نویسندگان و تصویرسازان، داستان هایی متنوع را به وجود آورده که به راحتی می تواند طیف های مختلفی از سلیقه ها را راضی کند.

کتاب «فیل هوا کردن» در ۲۴ صفحه و با قیمت ۱۲ هزار تومان توسط انتشارات کتاب نیستان به بازار نشر عرضه شده است.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است