دولت در بحران کرونا حمایتی از هنرمندان نکرد/ نه تدبیر دیدیم نه امید داشتیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۸
مدیر عمارت نوفل لوشاتو در گفتگو با صبا:

دولت در بحران کرونا حمایتی از هنرمندان نکرد/ نه تدبیر دیدیم نه امید داشتیم

داود نامور با تشریح خسارت هایی که به تعطیل کرونایی متوجه تماشاخانه های خصوصی شده از رفتار دولت و بی توجهی به هنرمندان انتقاد کرد.

داود نامور مدیر عمارت نوفل لوشاتو درباره مهمترین ضرر مادی و معنوی تماشاخانه های خصوصی در تعطیلی کرونایی و علت حمایت نشدن از سوی مسئولان و نهادهای مربوط در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا گفت: در بخش مادی باید بگویم مِلک های اکثر تماشاخانه های خصوصی استیجاری و هزینه های آنها بالا است و بدین دلیل به مرز تعطیلی رسیده اند تا جایی که اگر حمایتی صورت نگیرد به زودی بسیاری از آن ها تعطیل و یا واگذار خواهد شد.

او افزود: دومین مساله حقوق کارمندان و هزینه های جانبی تماشاخانه هاست و بخش سوم و مهمتر، گروه های نمایشی هستند که اجراهای آنها لغو شد و برخی هم که نزدیک به اجرا بودند به علت شیوع ویروس کرونا انصراف دادند و ما باید هزینه اجراهای نیمه کاره را هم بدهیم، البته قانون این را نمی گوید و عرف هم نیست اما رفاقتی و دوستانه پرداخت می کنیم و از همه مهمتر اینکه حتی اگر اجازه فعالیت مجدد با حفظ پروتکل های تعریف شده داده شود گروه ها به علت حفظ سلامتی، ترس و … روی صحنه نمی روند و باز هم در آن برهه زمانی ضرر مالی خواهیم داشت.

این مدیر تئاتری عنوان کرد: در بخش حمایت باید بگویم کاملا این حرف شوخی است چون در جامعه ما تئاتر و سینما را اصلا جدی نمی گیرند و تا وقتی در لیست اشتغالشان به عنوان شغل محسوب نمی شود، پس مهم نیست این قشر بیکار باشند و ضرر کنند. متاسفانه در کل ماهیت فرهنگ و هنر را زیر سوال برده اند. جالب است قهوه خانه ها و رستوران ها باز شدند و تئاتر و سینما باز نشدند.

او افزود: به شخصه قول می دهم هیچ قشری به اندازه جامعه فرهنگ و هنر بدون فعالیت در قرنطینه نبودند و بیشتر از همه به ضرر رسیدند. آن ها از روز اول بحران کرونا تعطیل شدند و هنوز هم زمان فعالیتشان مشخص نیست. این ها قشری مظلوم نسبت به دیگر اقشار جامعه هستند که با وجود تاثیرگذاری حداکثری در جامعه، حمایت نمی شوند. وقتی مقام معظم رهبری می گویند فرهنگ از اقتصاد مهم تر است پس چرا گوش شنوایی نیست. الان هم متعجبم پروتکل های بهداشتی مختلفی برای اصناف گوناگون که کمتر هم رعایت می کنند در نظر گرفته شده و فعالیتشان را از سر گرفتند ولی برای فرهنگ و هنر اجازه ای داده نشده است. مطمئنم اگر چنین شرایطی برای بچه های فرهنگ و هنر به وجود بیاید پیشرو خواهند بود و مراقب هم هستند.

حمایت از فعالیت های فرهنگی هنری شوخی است!

این‌ مدیر تئاتری با اشاره به حمایت وزارت کار از مشاغل خسارت دیده از کرونا عنوان کرد: ما هم پس از اعلام حمایت وزارت کار از شغل های مختلف، رفتیم تا حمایت بگیریم اما متاسفانه متوجه شدیم فرهنگ و هنر در اولویت نبود. حمایت از ما شوخی است فقط در جلسات هیات مدیره انجمن صنفی که با مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد دکتر آشنا اعلام کرد تمام قد در حال رایزنی برای حمایت هستند اما در اصل و به تنهایی کاری از او بر نمی آید چون باید به وزارت ارشاد اعلام کند آن ها به ستاد ملی مبارزه با کرونا وضعیت را شرح دهند و این ها تصمیم بگیرند آیا کمک کنند یا نه! که اگر قصد کمک داشتند تا به حال انجام داده بودند.

نامور اضافه کرد: در جلسه آخری هم که با آشنا داشتیم اتمام حجت کردیم که اگر واقعا برای ما حمایتی در نظر نمی گیرند از راه های دیگری اقدام کنیم که قرار شد مجددا رایزنی های انجام دهد اما چشمم آب نمی خورد چون تا حدی قدرت و توانایی دارد و بقیه اش به بالاتر مربوط می شود که بعید می دانم اتفاقی رخ دهد. انگار خواسته دوستان، عزیزان و دولتمردان این است که تئاتر و سینما برای مدتی تعطیل باشد و از نظر آن ها اشکالی هم ندارد. انگار لزومی بر بودن کلیت فرهنگ و هنر در جامعه نیست البته شاید بهتر است اهالی این حوزه یکسال درد و رنج و سختی بکشند تا بلکه نبودشان احساس شود ولی بازهم بعید می دانم که مسئولان این فقدان را درک کنند.

وی تاکید کرد: ما دچار آسیب های روحی و روانی و مادی و معنوی زیادی شدیم و هیچ ارگان دولتی حالمان را نپرسیده است. وقتی جشنواره باشد تماشاخانه های خصوصی در راس هستند و باید به جشنواره و دولت کمک کنند ولی در شرایط خاص کسی سراغمان را نمی گیرد.

یشتر بخوانید

تماشاخانه‌های خصوصی با پول دو اتومبیل آقازاده‌ها نجات می‌یابند/ تعیین تکلیف تا فردا

پردیس تئاتر شهرزاد ماهانه ۴۰۰ میلیون هزینه بدون درآمد دارد/ نیرویی را تعدیل نکرده‌ایم

مدیر عمارت نوفل لوشاتو با اشاره به اینکه اهالی هنر باید در حوزه تخصصی خود احساس امنیت کنند، گفت: متاسفانه یا خوشبختانه رشته تخصصی ما همین است و شغلی جز این بلد نیستیم وگرنه سراغ راه اندازی صنوف دیگری که حداقل درآمدزا باشد می رفتیم. واقعا حالا که به بخش مادی کمتر از هنری توجه داشتیم باید اینگونه با ما رفتار شود؟

نامور در پاسخ به این که چرا حوزه هایی چون فرهنگ و هنر، آموزش و پرورش و بهداشت در جامعه ما کمتر مورد توجه قرار می گیرد، گفت: متاسفانه این دولت برعکس شعارهایی که داد بهای زیادی به این حوزه ها به عنوان پایه های اصلی یک جامعه، نداد و این ضعف بزرگی است. دولت در این دوره آنقدر درگیر بحث های سیاسی خارجی بود که نتوانست به سیاست های داخلی بپردازد. وقتی به دو یا سه دوره قبل تر برمی گردیم متوجه می شویم فرهنگ و هنر وضعیت بهتر و مهم تری داشت، دغدغه های رفع مشکلات تئاتری بیشتر و ممیزی ها کمتر بود و توقیفی کمتر داشتیم، نمایش ها یا اجرا می رفت یا نمی رفت اما الان به تئاتری که ۱۰ سال پیش اجرا رفته دوباره ممیزی می خورد! چون دولت کنونی فکر می کند بحث سیاست خارجی با اهمیت تر از سیاست داخلی است و البته در آن هم موفق نبودند.

او افزود: متاسفانه دولت فعلی به حوزه فرهنگ و هنر که تئاتر جزئی از آن است اهمیتی نمی دهد و فکر نمی کنم در مدت زمان باقی مانده از فرصت این دولت، اتفاق خاصی رخ دهد پس باید تا مجلس و دولت بعدی صبر کرد که شاید بتوانند اتفاق مثبتی رقم بزنند. امیدوارم هر کسی می آید در وهله اول فرهنگ و هنر را بشناسد و به لحاظ معنوی و مادی کمک های لازم را انجام دهد تا ما احساس زیادی بودن نکنیم.

دولت فقط به دنبال سیاست های خارجی است

نامور با تاکید بر اینکه در دیگر کشورها درصد قابل توجهی از بودجه سالانه به فرهنگ و هنر اختصاص می یابد چون می دانند اگر این حوزه رشد کند تاثیر مستقیم و مثبت روی دیگر فعالیت های جامعه خواهد گذاشت، توضیح داد: در بحث کرونا متوجه شدیم که اروپا و کشورهای خارجی هم به لحاظ فرهنگی کمبودهایی دارند ولی حداقل این است که تا جای ممکن حمایت می کنند. درباره کشور ایتالیا شنیدم که به هنرمندان و کارمندان و خانه دارها ماهانه ششصد تا هزار یورو داده است حتی به فروپاشی کشورش فکر کرده و گفته اگر فروپاشی داشته باشم مردم من نباید اذیت شوند.

مدیر عمارت نوفل لوشاتو در پایان بیان کرد: وقتی از صندوق دخیره فرهنگیان دزدی می شود به طور قطع هیچ اتفاق مثبتی در حوزه فرهنگ و هنر و آموزش و پرورش و … نخواهد افتاد. این دولت حتی به ما امید هم نداد و حداقل نگفت بازگشایی داریم تا دلمان خوش باشد. تدبیر و امید بزرگترین دروغ این دولت بود، نه تدبیر و امیدی دیدیم نه به جلو رفتیم. ما در این چهارماه تعطیلی در یک بلاتکلیفی ماندیم و در چهارسال اخیر هم به اندازه ۱۰ سال پیر شدیم، حرص و تاسف خوردیم و اتفاقا ما صبر و تدبیر و امید داشتیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000