زندگینامه عمران صلاحی کتاب شد

به گزارش صبا، کتاب «حوّا خودش بهشت است» با موضوعیت زندگینامه عمران صلاحی، شاعر و طنزپرداز توسط داوود ملک زاده گردآوری و منتشر شد.

کتاب «حوّا خودش بهشت است» که داوود ملک‌ زاده کار تحقیق و نگارش آن را انجام داده و در 170 صفحه توسط انتشارات آرادمان منتشر شده، متشکل از فصل های نگاهي گذرا به زند‌گی عمران صلاحی و آثار او، طنز و تفاوت آن با هزل و هجو و لطيفه، اظهارنظر شاعران و نويسندگان درباره‌ عمران، پيرامون غزل‌ سرايی عمران صلاحی، ترانه‌ سرایی‌ عمران، رباعيات، نگاهی به مجموعه‌ شعرهای فارسی عمران صلاحی، اشعار تركی صلاحی و نگاهی به مجموعه‌ های تركی او، آيا عمران صلاحی شاعر طنز پرداز است؟ و آيا بايد همه‌ آثار يك شاعر منتشر شود؟! است.

صلاحی درباره خودش نوشته است: «نامم عِمران است و فامیلم صلاحی. نام کوچکم را عمویم مراد انتخاب کرده است؛ از قرآن و سوره آل عمران. ترک‌ ها به من می‌ گویند عیمران و فارس‌ ها گاهی با کسره (عِمران) و اکثرا با ضمه (عُمران) صدایم می‌ کنند …

دهم اسفند سال 25 در تهران متولد شده‌ام؛ چهارراه گمرک امیریه. البته نه وسط چهارراه، ‌اگر چه گفته‌ اند «خیرالامور اوسطها» اما زندگی ادبی و هنری من، قدیم‌ ترین شعر و نوشته‌ای که از خودم پیدا کرده‌ ام، تاریخ پنج‌شنبه 37.11.30 را دارد، برخلاف تصور خواننده، خیلی غم‌ انگیز است.»

عمران صلاحی پس از فراغت از تحصیل از دبیرستان وحید تهران، در سال 1341 به همکاری با روزنامه «توفیق» پرداخت و همان‌ جا با پرویز شاپور آشنا شد. سال 1347 اولین شعر نیمایی‌ اش را در مجله «خوشه» به سردبیری احمد شاملو چاپ و در سال 1349 کتاب «طنزآوران امروز ایران» را با همکاری بیژن اسدی‌ پور منتشر کرد. سپس در سال 1352 به استخدام رادیو درآمد و تا سال 1375 که بازنشسته شد، به این همکاری ادامه داد. او سال‌ها همکار شورای عالی ویرایش سازمان صداوسیما بود. این طنزپرداز همچنین سال‌ها در مطبوعات از جمله «گل‌آقا» طنز می‌ نوشت.

عمران صلاحی شاعر، نویسنده و طنزپرداز، یازدهم مهرماه سال ۱۳۸۵ در 60 سالگی بر اثر ایست قلبی در تهران درگذشت.

«طنزآوران امروز ایران»، «گریه در آب»، «قطاری در مه»، «ایستگاه بین راه»، «پنجره‌ دن داش گلیر و آینا کیمی» (به زبان ترکی)، «حالا حکایت ماست»، «رؤیاهای مرد نیلوفری»، «شاید باور نکنید»، «یک لب و هزار خنده»، «آی نسیم سحری»، «ناگاه یک نگاه»، «ملانصرالدین»، «باران پنهان»، «از گلستان من ببر ورقی»، «هزار و یک آیینه»، «گزینه‌ اشعار» و «مرا به نام کوچکم صدا بزن» (گزیده شعرها) از جمله آثار منتشرشده‌ این شاعر و طنز پردازند.

داوود ملک زاده مولف کتاب «حوّا خودش بهشت است» نیز متولد سال ۱۳۶۱ در آستارا است و علاوه بر فعالیت در عرصه‌ روزنامه‌نگاری و انتشار نشریه‌ های ادبی، تاکنون چند کتاب شعر و پژوهش شعر را با نام‌ های «شعر جوان آستارا»، «تهران برای شعر شدن شهر کوچکی‌ست»، «دو واو»، «آستارا تنها بندر بی‌کشتی»، «این زندگی پیامکی را دریاب» (آرادمان)، آچمز و «گزنه‌های گردنه» منتشر کرده است.