حذف پروانه ساخت در نظام سلیقه‌ای ایجاد ناامنی می‌کند/ تشکیل کمپانی شوخی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۰
حسن کلامی در گفتگو با صبا:

حذف پروانه ساخت در نظام سلیقه‌ای ایجاد ناامنی می‌کند/ تشکیل کمپانی شوخی است

حسن کلامی با انتقاد از دخالت سلیقه در اعطای پروانه نمایش، طرح حذف پروانه ساخت برای برخی از موسسات فیلمسازی را غیرقابل اجرا دانست.

حسن کلامیحسن کلامی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره احتمال حذف تشریفات پروانه ساخت برای برخی از موسسات فیلمسازی گفت: این طرح امکان اجرا ندارد. آیا در کشور مجموعه‌ای با توانایی تولید ۲۰ فیلم در سال وجود دارد؟ کدام دفتر فیلمسازی می‌تواند در عرض ۹ ماه، ۲۰ فیلم تولید کند؟

وی افزود: اگر پروژه طبق برنامه جلو برود و پیش‌تولید فیلم بعد از جشنواره فجر شروع شود، فیلمبرداری می‌تواند اول فروردین کلید بخورد و تا جشنواره بعدی تنها ۹ ماه فرصت دارند. اگر کمی برنامه عقب بیفتد، فیلمبرداری تا ماه‌های تیر و مرداد به تاخیر خواهد افتاد. حالا فرض کنید این تعداد فیلم ساخته بشود. کجا اکران شود؟ سینمای ایران می‌تواند سالانه تعداد محدودی فیلم بسازد و تعداد محدودی را با سالن‌های موجود، نمایش دهد.

کلامی با اشاره به وضعیت کنونی و اخذ پروانه ساخت از سوی همه تهیه‌کنندگان اظهار کرد: در ایران امکان ساخت فیلم بدون اخذ پروانه ساخت وجود ندارد. در همین چند سال گذشته که وزارت ارشاد نظارت داشته، پروانه ساخت داده، فیلمنامه را خوانده، تهیه‌کننده را تایید کرده و… باز هم فیلم‌هایی بوده که با گذراندن همه این موارد، توقیف شده‌اند.

وی ادامه داد: اصل حذف پروانه ساخت، بد نیست، اما این نظام‌نامه تهیه‌کنندگی غلط است. سازمان سینمایی باید شکل پروانه ساخت را عوض کند. هرکسی که می‌خواهد تهیه‌کننده شود، تعهدی بدهد که اگر بدون پروانه فیلم بسازد، باید اصول و قوانین مشخصی را رعایت کند، اما با توجه به این که اساساً نظام نظارت و پروانه در کشور سلیقه‌ای است، اصلا احساس امنیت به وجود نمی‌آید. گاهی بعد از چند سال از توقیف فیلم، تهیه‌کننده مجبور می‌شود فیلم را در تعداد کمی سالن سینما اکران کند.

تهیه‌کننده «آبادان یازده ۶۰» گفت: من هم موافق حذف پروانه ساخت هستم، اما با قوانینی که مسئولان قول بدهند حداقل ۵ سال ثابت می‌ماند.

بیشتر بخوانید

حذف پروانه ساخت مافیای جدید ایجاد می‌کند/ تحلیل نظام‌نامه جدید تهیه‌کنندگی

۱۰۰ سینماگر به پیش‌نویس نظام تهیه کنندگی اعتراض کردند

پروانه ساخت سرعت تولید را کُند می‌کند/ خط قرمزها را می‌شناسیم

نظام‌نامه تهیه‌کنندگی انحصار ایجاد نمی‌کند/ طرح حاضر به چکش‌کاری نیاز دارد

پروانه ساخت مانع فیلمسازی نیست/ حمایت از پرمخاطب‌ها در نظام‌نامه تهیه‌کنندگی

حذف پروانه ساخت بدون جراحیِ نظام نظارت بر سینما خطای بزرگی است

حذف پروانه ساخت بدون تضمین پروانه نمایش نفعی ندارد/ حذف دخالت غیرسینمایی

حذف پروانه ساخت ریسک کار را بالا می‌برد/ نامعلوم شدن پرداخت خسارت به توقیفی‌ها

مخالفت شورایعالی تهیه‌کنندگان با پیش‌نویس نظام تهیه‌کنندگی سازمان سینمایی

حسن کلامی تاسیس کمپانی‌های فیلمسازی در ایران را شبیه به یک شوخی دانست و اظهار کرد: حوزه هنری در زمان آقای زم یک کمپانی فیلمسازی بود و همه مراحل تولید فیلم را خودش انجام می‌داد؛ فیلمنامه، فیلمبرداری، اغلب مراحل فنی و اکران. الان کدام دفتر می‌تواند این کار را انجام دهد؟ با شرایط اقتصادی کشور، چه کسی می‌تواند چنین کمپانی با مواردی که گفته شده، تاسیس کند و فیلمی بسازد که موفق باشد و فروش کند. این مساله در سینمای ایران، شوخی است.

وی درباره تاسیس کمپانی‌های فیلمسازی با منابع دولتی و عمومی بیان کرد: بنیاد سینمایی فارابی وظیفه پشتیبانی از سینما را دارد و نمی‌تواند کمپانی باشد. مسئولان حوزه هنری برای این کار باید برنامه ارائه کنند و بگویند در ۲ سال گذشته چه کار کرده‌اند؟ کدام بخش‌های فنی حوزه هنری سر پاست؟ سازمان اوج در چند سال اخیر نشان داده که تمکن مالی دارد، امکانات دارد و سلیقه بدی هم ندارد اما این که برای آینده، چه برنامه‌ای دارد، مطلب دیگری است. در داخل این سازمان هم باید برنامه و راهکارهای اجرایی مشخصی وجود داشته باشد که به کجا می‌خواهند برسند.

کلامی با اشاره به این که شاید سازمان اوج هم ترجیح ندهد یک کمپانی فیلمسازی باشد، اضافه کرد: اوج یک موسسه بزرگ است، پول هم دارد و فیلم‌های بدی هم نساخته است اما این سازمان هم ترجیح می‌دهد که امکانات را از بیرون سینما تهیه کند زیرا مکان، دستمزد، بیمه، تجهیزات به‌روز و دردسرهای خودش را دارد مثلا هر سال مدل‌های جدیدی از دوربین‌های فیلمبرداری به بازار می‌آید و فیلمبردار با دوربین قدیمی کار نمی‌کند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است