عروسک‌های «دهکده بچه‌ها» الگوی خرس ایرانی هستند/ معرفی چهره‌های جدید | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۸
تهیه‌کننده برنامه در گفتگو با صبا:

عروسک‌های «دهکده بچه‌ها» الگوی خرس ایرانی هستند/ معرفی چهره‌های جدید

امید نجیب‌زاده تهیه‌کننده برنامه «دهکده بچه‌ها» که از شبکه دو سیما روی آنتن رفته است، درباره ویژگی‌های مختلف برنامه و شخصیت‌های آن توضیحاتی ارایه داد.

امید نجیب‌زاده تهیه‌کننده برنامه «دهکده بچه‌ها» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره این برنامه که پخش آن از سال جدید شروع و تا ماه رمضان و بعد از آن ادامه پیدا کرده است، عنوان کرد: زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد مدیرگروه کودک و نوجوان شبکه دو تصمیم گرفت که یک برنامه سرگرم‌کننده برای بچه‌هایی که با توجه به تعطیلی مدارس مجبور به خانه نشینی شده‌اند، در این شبکه تولید شود.

وی ادامه داد: به دلیل آنکه آماده بودن دکور برنامه و ارایه طرح در گذشته، شبکه با ساخت و تولید «دهکده بچه‌ها» به کارگردانی امیر فیضی موافقت کرد.

تهیه‌کننده «دهکده بچه‌ها» با اشاره به اینکه محور اصلی این برنامه ایجاد سرگرمی برای بچه‌ها در بحران کرونا بود تا بتوانند اوقات فراغت خود را در خانه پر کنند، بیان کرد: همچنین در دل این برنامه پیام‌های مهارت‌های زندگی و آموزشی نیز گنجانده شده است که در کنار آن‌ پخش ترانه همراه با سازهای ایرانی نقش اصلی را در بار آموزشی و محتوایی ایفا می‌کرد.

به گفته نجیب‌زاده، «دهکده بچه‌ها» قرار بود در ۵۲ قسمت شود. این برنامه از ۲ فروردین ماه روی آنتن رفت و همزمان با پخش و تولید، سفارش ۲۰ قسمت دیگر ویژه ماه رمضان داده شد و همزمان با آغاز این ماه روی آنتن شبکه دو سیما رفت.

معرفی کتاب توسط چهار کودک

وی درباره شخصیت‌های حاضر در این برنامه گفت: پایه این کار بر اساس دو مجری با نام‌های پوریا و پریا است که خواهر و برادر هستند. این خواهر و برادر همراه با چهار خواهرزاده و برادرزاده خود به «دهکده بچه‌ها» که کاراکترهای عجیب و غریبی در آنجا ساکن هستند، می‌آیند. دو کاراکتر خرس با نام «لامبولا» و «بامبولا» نیز داریم که برای بچه‌ها جذاب بوده و آن‌ها را پسندیده‌اند.

تهیه‌کننده «دهکده بچه‌ها» افزود: طرح ابتدایی این برنامه با حضور بچه‌ها بود اما به دلیل مشکلات به وجود آمده ناشی از ویروس کرونا نتوانستیم از تماشاچی کودک استفاده کنیم. به همین دلیل یک نوجوان و چند خردسال را به برنامه آوردیم تا یک فضای مفرح همراه با نمایش برای مخاطبان ایجاد کنیم.

نجیب‌زاده درباره آیتم معرفی کتاب توضیح داد: پیشنهاد و تقاضایی از سوی مدیرگروه شبکه کودک و نوجوان مطرح شد که در این برنامه به معرفی کتاب بپردازیم. ما نیز از این پیشنهاد استقبال کردیم و آیتم معرفی کتاب‌های ویژه کودک چاپ انتشارات سروش را با اجرای چهار کودک در برنامه گنجاندیم که مورد استقبال نیز قرار گرفت.

توجه به فضای بصری برای جذابیت کار

وی درباره دلیل انتخاب مجریان برنامه اظهار کرد: ما تلاش کردیم چهره‌های جدید و نویی را در زمینه اجرا و مجری-بازیگر معرفی کنیم. در مجموعه انتخاب‌های صورت گرفته و تست‌ها به دو مورد رسیدیم. به لحاظ فرم، کاراکتر و آنچه که مدنظر ما بود به سمیرا حاجی فتحعلی که در گذشته نیز سابقه کار در زمینه کودک را داشت و حمیدرضا حسینعلی که در زمینه تئاتر کودک تخصص دارد و در تلویزیون نیز حضور داشته است، رسیدیم.

تهیه‌کننده «دهکده بچه‌ها» درباره ویژگی‌های دکور این برنامه نیز مطرح کرد: دکور برنامه بر اساس این ذهنیت طراحی شده است که یک منطقه کوهستانی با چند کلبه و یک قهوه خانه وجود دارد که افراد می‌توانند در آنجا ساکن شوند. همچنین دو کاراکتر عجیب و غریب نیز که نقش آن‌ها را فرزاد حاتمیان و محمدرضا عباس نژاد ایفا می‌کنند، ساکن دهکده و میزبان مهمانان جدید هستند.

نجیب‌زاده ادامه داد: بهره بردن از فضای کوهستانی جذاب و سرسبز و حضور دو خرس در آن منطقه که کلمه‌ها و جمله‌ها را اشتباه می‌گویند به فضای بصری و جذابیت کار کمک کرده است. اجرای دکور برعهده امیر بنایی بوده است.

وی با اشاره به اینکه عروسک‌های برنامه الگوی خرس ایرانی هستند، گفت: ما در منطقه کوهستانی به دنبال حیوانی بودیم که در آن منطقه زندگی کند. در نهایت به دو توله خرس قهوه‌ای ایرانی که با یکدیگر خواهر و برادر هستند، رسیدیم و اسم آن‌ها را «بامبولا» و «لامبولا» گذاشتیم. همچنین توجه کردیم که این دو خرس مانند خرس‌های ایرانی تفاوتی در رنگ نیز داشته باشند. ایده ابتدایی این کار برای من بود اما طراحی این دو تن پوش خرس را بنفشه بدیهی انجام داده است.

«دهکده بچه‌ها» در ابتدای است

تهیه‌کننده «دهکده بچه‌ها» تاکید کرد: از عروسک گردان‌ها خواستیم اکتیو و فعال باشند و به گونه‌ای بازی کنند که برای مخاطب کودک جذاب باشد تا بتواند ارتباط خوبی با آن برقرار کند. همچنین پس و پیش گفتن جملات توسط این دو خرس می‌تواند برای کودک جالب باشد. در نهایت این دو خرس پیش برنده بخش فانتزی‌تر قصه هستند که محتوا و پیام داستان را به خردسال منتقل می‌کنند.

نجیب‌زاده در جواب به این سوال که آیا این برنامه با «بچه محل» به تهیه‌کنندگی مسلم آقاجانزاده قابل قیاس است یا نه، تصریح کرد: جنس مخاطب «بچه محل» با «دهکده بچه‌ها» متفاوت است. تیم «بچه محل» گذشته و پیشینه‌ای خوبی دارند اما ما در ابتدای راه معرفی این مجموعه و کاراکترها قرار داریم. خوشبختانه با توجه به بازخوردی که از مخاطب داشته‌ایم این مجموعه جای خود را در میان مخاطبان باز کرده و دیده شده است. از آنجاکه اصولا این جنس از کارها در تعداد بالایی سفارش داده می‌شود، امیدوارم این نگاه در سازمان برای برنامه وجود داشته باشند که با اضافه شدن کاراکتر و شخصیت‌های جدید بتوانیم مخاطب بیشتری را جذب برنامه کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که یک برنامه کودک در عصر ارتباطات و رسانه و در دسترس بودن آن برای کودکان باید چه ویژگی‌های داشته باشد تا مخاطب کودک را جذب خود کند؟ بیان کرد: فضای مجازی، وضعیت ماهواره‌ها و تولیدات خارج از کشور چیزی است که مخاطب کودک و خردسال با در دسترس بودن موبایل و تبلت می‌تواند به این فضاها ورود پیدا کند. تلاش و نگاه ما و شبکه دو در تولید این مجموعه استفاده از المان‌های به روز در دکور برنامه همراه با رنگ و لعابی تازه برای آن بود تا برای مخاطب جذابیت‌های رنگی، بصری و تاثیرگذار داشته باشد.

محتوای سرگرم‌کننده این برنامه بر اساس فرهنگمان است

تهیه‌کننده «دهکده بچه‌ها» ادامه داد: همچنین بهره بردن از کاراکترهای خلاق و دلنشین و شخصیت‌های عجیب و غریب فضای مفرحی در برنامه ایجاد کرده است. در نهایت آن چیزی که می‌تواند موفقیت یک پروژه را در رقابت با پروژه‌هایی که ممکن است در خارج از کشور ساخته شود، تضمین کند استفاده از المان‌های مختلف بصری و ایجاد فضای مفرح و شاد با استفاده از موسیقی و ترانه است.

به گفته نجیب‌زاده، محتوای سرگرم‌کننده این برنامه بر اساس فرهنگ خودمان است و آن الگوهایی که باید در فرهنگ خودمان مورد توجه قرار بگیرد به مخاطب منتقل می‌شود.

تهیه‌کننده «دهکده بچه‌ها» در پایان درباره ویژگی‌های برنامه کودک عنوان کرد: آن چیزی که برای مخاطب کودک و خردسال در برنامه‌های ویژه آن‌ها می‌تواند مهم باشد استفاده از جلوه‌های بصری، تحرکات فراوان، دیده شدن هر آنچه که از منظر بزرگسال دیده نمی‌شود، بهره‌گیری از موسیقی‌، طراحی کاراکترها و قصه‌ای که مخاطب با آن همذات پنداری کند، کوتاه بودن برنامه‌ها و جمع بندی موضوع در انتهای برنامه است.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

یک نظر

  • عالی بودعلی الخصوص مجری بازیگرا محشر بودن و مشخص بود در زمینه کودک تبحر لازمو دارنخدا قوت...دست مریزاد