پردیس تئاتر شهرزاد ماهانه ۴۰۰ میلیون هزینه بدون درآمد دارد/ نیرویی را تعدیل نکرده‌ایم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۹
مدیر پردیس تئاتر شهرزاد در گفتگو با صبا:

پردیس تئاتر شهرزاد ماهانه ۴۰۰ میلیون هزینه بدون درآمد دارد/ نیرویی را تعدیل نکرده‌ایم

محمد دشت‌گلی می‌گوید ضررکرد بخش خصوصی تئاتر سخت و زمانبر است و پردیس تئاتر شهرزاد در شرایط کرونایی ماهانه حدود ۴۰۰ میلیون تومان ضرر می دهد.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، روز به روز و با امتداد تعطیلی تماشاخانه ها و فعالیت های تئاتر ضربه مهلک تری به این حوزه وارد می شود تا جایی که ممکن است به تعطیلی دائمی تماشاخانه های خصوصی ختم شود. این‌ در شرایطی است که اکثر تماشاخانه های بخش خصوصی استیجاری هستند و به جز اجاره بها مخارج ثابت دیگری نیز دارند که طبیعتا با تعطیلی کرونایی که الان به ماه چهارم رسیده دشواری های آن ها را بیش از پیش خواهد کرد.

از سویی در صورت بازگشایی که هنوز زمان قطعی آن مشخص نیست شاید گروه های نمایشی به علت ترس از ابتلا به بیماری کرونا، اجرایی در دستور کارشان نباشد و مخاطب نیز رغبتی برای رفتن به سالن های نمایشی نشان ندهد پس تضمینی برای جبران خسارت ها آن هم‌ در مدت زمان اندک و البته بدون حمایتی چشمگیری که در حالت عادی دیده نمی شود، وجود نخواهد داشت.

در ادامه پیگیری وضعیت تماشاخانه های بخش خصوصی و تعطیلی آن ها به دلیل شیوع ویروس کرونا سراغ محمد دشت گلی مدیر پردیس تئاتر شهرزاد رفتیم و او به سوال های ما جواب داد.

* با توجه یه تعطیلی اجراهای زنده تئاتر که به ماه چهارم رسیده ضررهای شما چیست و چه بخشی را بیشتر تهدید می کند؟

-ما چند نوع ضرر داشتیم اول خلاء خود تئاتر است که ضایعه ای جبران ناپذیر و دشوار خواهد بود. کمی بیش از سه ماه است تماشاخانه های خصوصی و کلا فعالیت های نمایشی تعطیل هستند اما امیدوارم با تلاش هنرمندان، بچه های تئاتر، سرمایه گذاران و… این‌ مشکل مرتفع شود.

ضرر دیگر اینکه اکثر تماشاخانه های خصوصی به ویژه در تهران و به جز یکی از آن ها، استیجاری هستند و اجاره بهای سنگینی بدون هیچگونه فعالیتی پرداخت می کنند. پردیس تئاتر شهرزاد به عنوان بزرگترین پردیس تئاتر خصوصی و شاید بهترین پردیس در کشور بیشترین ضرر را از جهت پرداخت اجاره بها دارد که ماهانه حدود ۳۵۰ میلیون تومان است یعنی با پرسنل و دیگر هزینه ها به ۴۰۰ میلیون تومان‌ می رسد و تا به حال و با در نظر گرفتن سه ماه تعطیلی یک میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه بدون درآمد داشته ایم.

نکته دیگر اینکه با ۱۵ گروه نمایشی در اسفند و فروردین قرارداد داشتیم که متوقف شد و تا خرداد هم‌ تعدادی دیگری قرارداد منعقد کرده بودند که در مرحله پیش پرداخت و رایزنی های اولیه بود که آن هم بلاتکلیف مانده است.

در این وسط تهیه کننده ها، سرمایه گذاران، گروه های نمایشی و حتی صنف هایی که با مجموعه های ما مرتبط هستند هم متضرر شدند.

* طبیعتا این مشکلات در بخش کارمندان شما نیز وجود دارد که امکان دارد باعث تعدیل نیرو شود.

-ممکن است در آینده نسبت به مجموعه مان بازنگری داشته باشیم اما در حال حاضر کارمندی را تعدیل نکرده ایم و بیمه همه آن هایی که شرایطش را داشتند و حتی بیمه بیکاری را پرداخت می کردیم (سه درصد به علاوه بیست و هفت درصد). امیدواریم دولت در اسرع وقت پرداختی هایش را به ما انجام دهد اما تا بدین لحظه اتفاقی نیفتاده است.

بیشتر بخوانید

تماشاخانه‌های خصوصی با پول دو اتومبیل آقازاده‌ها نجات می‌یابند/ تعیین تکلیف تا فردا

*می توان گفت نامشخص بودن زمان بازگشایی، اصلی ترین دغدغه شماست که تاکنون تبعات منفی فراوانی هم به همراه داشته است. چگونه با این موضوع کنار آمدید و برای زمان بازگشایی چه برنامه ای دارید؟

-زمان بازگشایی که هنوز مشخص نیست اما در رایزنی هایی که با اداره کل هنرهای نمایشی داشتیم و تلاشی که انجام می دهیم و طبق دستورالعمل هایی که به ما خواهند داد قطعا در شرایط ویژه ای اجراها را انجام‌ می دهیم البته در نهایت باز هم متضرر می شویم چون قطعا می گویند نمی توانیم سانس های متعدد داشته باشیم و از سویی دیگر با اجازه شروع اجراها شاید تا سقف پنجاه درصد آن هم در شرایط خوشبینانه، نتوانیم سالن ها را پر کنیم چون واکنش مخاطب مشخص نیست.

*نهادهایی که متولی و حامیان اصلی حوزه تئاتر هستند چه اقدام هایی برای حمایت از بخش خصوصی در شرایط بحرانی انجام دادند و کدامیک در بخش حمایتی حضور کم رنگ تری داشتند؟

-انجمن صنفی تماشاخانه های ایران که خود من هم با آن ها همکاری می کنم فعالیت جدی دارند و در حال پیگیری از مسئولان در ارگان های مختلف هستند و در این زمینه جلسات متعددی داشتیم به ویژه با قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی مذاکره کرده ایم که قول مساعدت دادند در آینده بخشی از ضرر را جبران کنند. ایشان گفتند فعلا اعتباری نیست و تلاش می کنند از محل های خارج از اعتبارات ورازت ارشاد پول و یا حمایت های دیگری تامین کنند و قطعا در ابتدا در اختیار تماشاخانه های خصوصی قرار دهند. در مورد خانه تئاتر اطلاعی ندارم اما حداقل فکر می‌کنم در این فاصله می توانست موثرتر و مفیدتر ورود کند و نمی دانم چرا در آن جا خبری نیست و یک سکوتی از سوی عزیزانمان می بینیم در صورتی که ابزار مهمی در اختیار دارند که باعث شده نهاد خانه تئاتر را خیلی ها قبول داشته باشند؛ اعتباری که به واسطه آن‌ می‌توانند جدی تر عمل کنند اما اینطور به نظر نمی آید.

*به نظر شما پس از بازگشایی و اجازه فعالیت، رونق قبلی خود را در کمترین زمان ممکن به دست می آورید و پیش بینی شما چیست؟

-امیدواریم شرایط خوب شود اما تهران جزو شهرهای قرمز است و حوزه فرهنگ و هنر هم به لحاظ رتبه بندی در رده پنجم ستاد ملی مبارزه با کرونا است با این اوصاف به لحاظ اجراها حداقل تا تابستان بعید می دانم شرایط عادی شود و شاید پاییز اتفاقات بهتری رخ دهد. در کل بخش فرهنگ و هنر در همه بخش ها وضعیت خوبی ندارند.

امیدواریم هرچه زودتر راه حلی برای مقابله با این ویروس پیدا شود و یا حداقل با در نظر گرفتن تمهیداتی از سوی وزارت ارشاد و ستاد ملی مبارزه با کرونا شرایطی فراهم شود تا بتوان در حوزه های نمایشی و تئاتر اندک فعالیتی را آغاز کرد.

*پس از شروع مجدد فعالیت ها چه استراتژی هایی برای جبران عقب ماندگی های خود در نظر دارید؟

-نخستین مساله ما نگرانی برای تماشاگران است که تمهیدات لازم به جهت ضدعفونی مجموعه در نظر گرفته شده است ولی قطعا تغییر ساعت ها و یا احتمالا افزایش نسبی قیمت بلیت و یارانه ای که شاید وزارت ارشاد برای صندلی های خالی در نظر بگیرد می تواند بخشی از مشکلات را جبران کند اما زیانی جهانی به این حوزه وارد شده است که جبرانش زمانبر می‌شود. در بخش اجراها اولویت ما نمایش های نیمه تمام و آن‌هایی است که قرارداد منعقد کردند و بعد هم با گروه هایی که اعلام آمادگی کنند همراه می شویم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است