نمایشگاه مجازی برای پژوهشگران هنر کافی نیست/ موانعِ آموزش مجازی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۳
رضا رینه ای در گفتگو با صبا:

نمایشگاه مجازی برای پژوهشگران هنر کافی نیست/ موانعِ آموزش مجازی

یک هنرمند نقاش، خوشنویس و مدرس هنری از مشکلات برگزاری کلاس های آموزشی و نمایشگاه های مجازی گفت.

رضا رینه ای هنرمند نقاش و خوشنویس در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره برنامه های سال ۹۹ خود بیان کرد: برای امسال برنامه نمایشگاهی داشتم که با توجه به اتفاقاتی که با وجود کرونا رخ داد این برنامه لغو شد.

وی افزود: سال گذشته در گالری خانه فرهنگ و هنر گویا نمایشگاهی از آثار هنرجویانم برگزار شد و قرار بود نمایشگاه بزرگتری را امسال در فرهنگسرای نیاوران داشته باشند که این امکان هم فراهم نیست.

رینه ای درباره امکان برگزاری این نمایشگاه به صورت مجازی بیان کرد: اگر چه در بخش هنرهای تجسمی می توان نمایشگاه های مجازی و آنلاین برگزار کرد اما دیدن آثار هنری از نزدیک کیفیت دیگری دارد. شیوع کرونا در ابعاد جهانی در بخش کلاس های آموزشی باعث بروز اتفاقی شد و این شرایط اجباری باعث شد که هنرمند مدرس و هنرجو روش دیگری را برای آموزش و یادگیری به کار بگیرند اما در حوزه نمایشگاهی با توجه به موانعی که وجود دارد، نمی دانم به چه شکل پیش خواهد رفت.

رینه ای با اشاره به راهکار دیگر کشورهای دنیا برای نمایش آثار هنری خود اظهار کرد: همه موزه ها و مراکز فرهنگی دنیا درهای مجازی خود را به روی علاقه مندان باز کرده اند و مردم را شریک دیدن آثار موزه ای کرده اند که دیدن مجازی این آثار حتی برای من که نمایشگاه ها و موزه های مختلف دنیا را از نزدیک دیده ام نیز جذاب و لذت بخش است اما برای  کسی که در بخش پژوهشی هنر فعالیت دارد و مطالعه آرتیستی نسبت به آثار دارد، دیدن این آثار از نزدیک بسیار متفاوت است.

وی افزود: شاید مشابه آن را در بخش های موسیقی داشته باشیم که کنسرت های مجازی برگزار می شود و بسیاری هم از آن استقبال می کنند و به تماشای این کنسرت های مجازی می نشینند اما به هر حال حس و حال و اتمسفر دیگری در فضای سالن کنسرت به شکل حضوری وجود دارد که در حالت مجازی نیست.

این مدرس خوشنویسی در تحلیل نمایشگاه های مجازی گفت: هنرمندی که آثار قبلی خود را به شکل دیگری تکرار می کند و برای مخاطبش این دسته آثارش شناخته شده است، می تواند آنها را به شکل مجازی هم به نمایش بگذارد و مخاطب نسبت به آن پیش زمینه ذهنی دارد و مشابه آن را از نزدیک دیده است اما برای هنرمندی که می خواهد کار نو ارایه کند این سرمایه گذاری دیداری دچار خدشه می شود زیرا ارتباط مخاطب با آثار تازه او از روی تصویر است و این ارتباط برقرار نمی شود. به طور مثال ابعاد در تصویر از بین می رود و متریال و مواد اثر به خوبی دیده نمی شود و رنگ ها نیز در تصویر تغییر می کند.

رینه ای در پایان با اشاره به مشکلات برگزاری کلاس های آموزش هنر به صورت مجازی گفت: در کلاس مجازی هنرهای تجسمی مشکلاتی وجود دارد. این بخش از هنر با رنگ در ارتباط است و این رنگ ها در تصویر کاملا تغییر می کند. اینها مانع برگزاری یک کلاس آموزش هنرهای تجسمی مجازی با همان کیفیت کلاس حضوری است اما وقتی مشکلی جهان شمول رخ داده است و همه با آن به گونه ای کنار می آیند، باید دید در آینده چه راهکاری برای آن اندیشیده می شود و آینده ثابت می کند که این موضوع ادامه دار خواهد بود یا خیر. شیوع کرونا چرخشی در بخشی از حوزه های آموزشی در فضای مجازی ایجاد کرده است اما این که آیا در آینده این شیب بیشتر می شود و تبدیل به رویه می شود یا خیر به واکنش های آتی هنرجویان و مخاطبان و نتیجه گیری مدرس از این شیوه آموزشی بازمی گردد.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است