تماشاخانه‌های خصوصی با پول دو اتومبیل آقازاده‌ها نجات می‌یابند/ تعیین تکلیف تا فردا | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۶
شاهین چگینی در گفتگو با صبا:

تماشاخانه‌های خصوصی با پول دو اتومبیل آقازاده‌ها نجات می‌یابند/ تعیین تکلیف تا فردا

رییس هیات مدیره انجمن تماشاخانه های ایران اعلام کرد که فردا تکلیف حمایت و کمک رسانی به تماشاخانه های خصوصی مشخص می شود.

شاهین چگینی رییس هیات مدیره انجمن صنفی تماشاخانه های ایران و مدیر موسسه «مان» تماشاخانه استاد مشایخی در گفت و گو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره مهمترین آسیبی که به تماشاخانه های خصوصی در ایام شیوع ویروس کرونا و تعطیلی آن ها وارد شده است، گفت: اتفاقی بحرانی در شرف وقوع این است که در حال از بین رفتن دستاورد چند ساله هستیم. ما تقریبا از اوایل دهه ۹۰ تا کنون مسیر راه اندازی تماشاخانه های خصوصی را ایجاد کردیم که اتفاقات مثبت فراوانی داشته است به طوری که ظرفیت صندلی ها نزدیک به سه هزار رسیده است و به دنبال آن گروه های تئاتری، دانشجوها و افرادی که نیاز به تجربه کردن دارند از امکانات بخش خصوصی بهره مند شدند و فضا و بستر خلاقیت برای آن ها ایجاد شد، از سوی دیگر بسیاری از هنرمندان فعال و حرفه ای امروز، کارهای خود را از تماشاخانه خصوصی شروع کردند.

وی افزود: حالا این دستاورد مهم در حال از بین رفتن است و شاهد تعطیلی تماشاخانه ها خواهیم بود و در همین راستا، هفته گذشته مجبور به برگزاری جلسه اضطراری با حضور مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی شدیم و اعلام کردیم که با این شرایط در حال تعطیلی دائم هستیم.

رییس هیات مدیره انجمن تماشاخانه های ایران ادامه داد: از بین رفتن این دستاورد که به راحتی در حال وقوع است دردناک خواهد بود و از نظر مالی هم که تقریبا همه می دانند چه بلایی بر سر ما آمده است!

چگینی درباره دلیل حمایت نکردن مسئولان از تماشاخانه های خصوصی بیان کرد: همین سوال را در جلسه هفته گذشته از آقای آشنا پرسیدم و گفتم عددی که از آن صحبت می کنیم حدود پنج یا شش میلیارد تومان است و مبلغ زیادی نیست که از دولت طلب کردیم. این رقمی است که برای رهایی از مشکلات عدیده ما در بخش خصوصی و نجات تئاتر نیاز است و واقعا مبلغ این پول به اندازه قیمت دو دستگاه اتومبیل آقازاده ها هم نخواهد شد.

وی افزود: وقتی حمایتی در این زمینه صورت نگیرد به این نتیجه می رسیم که تعمدی در کار است و این بسیار دردناک تر است، امیدوارم اینگونه نباشد و مسئولان چنین فکری نداشته باشند و کمک های لازم را انجام دهند.

مدیر موسسه «مان» تماشاخانه استاد مشایخی با اشاره به نتایجی که از جلسه اخیر با قادر آشنا به دست آمده است، بیان کرد: ما منتظر پاسخ صریح هستیم و این را در جلسه هم مطرح کردیم یعنی در صورتی که قصد حمایت ندارند، راحت و شفاف بگویند تا تکلیفمان مشخص شود البته آقای آشنا در آن جلسه اعلام کرد که در حال پیگیری برای کسب اعتبار هستند و قرار شده نهادی خارج از فضای فرهنگی کمک هایی انجام دهد که به آن‌ امیدوارند و همچنین قرار شد آقای آشنا در جلسه ای که با وزیر ارشاد دارند این موضوع راا مطرح کنند و به همین منظور از ما خواستند که چند روز دیگر هم صبر کنیم تا بتوانند به طور موثق اعلام کنند که خروجی این رایزنی ها چه خواهد شد و بنابراین ما هم صبر کردیم و جواب را در جلسه ای که چهارشنبه با  آقای آشنا داریم، خواهیم شنید.

چگینی درباره دلسوزترین و کارآمدترین مدیری که طی این سال ها با آن ها روبرو شده بیان کرد: از زمان افتتاحیه تماشاخانه «مان» تا به امروز با مدیران کل از جمله آقایان آشنا، طاهری، صالح پور، شفیعی، کرمی و دوباره آشنا ارتباط داشتم و در معاونت هنری هم با آقایان شاه آبادی، مرادخانی و الان هم دکتر حسینی در ارتباط بوده ام  که با آقای مرداخانی کار می کردم و ارتباط مستقیم داشتم در حوزه مدیران کل هرکدام کارهایی انجام دادند و کمک هایی کردند البته به جز آقای طاهری که اگر مدیریتش ادامه پیدا می‌کرد تمام تماشاخانه ها تعطیل می شد.

وی افزود: آقای شفیعی بسیار کارآمد و دارای شخصیت کاریزماتیک بود و به علت روابط سیاسی خوبی که داشت می توانست کارهای موثری انجام دهد. بدین علت بخش های خصوصی در دوره او هم حمایت شدند و هم‌ اعتباری داشتند و اگر الان می توانیم حرف بزنیم بدین علت است که آن زمان جای پایمان محکم شد. آقای کرمی هم تقریبا همان راه را ادامه داد و خواسته های ما را برآورده می کرد. الان هم امیدواریم آقای آشنا که مدعی سامان دادن بخش خصوصی است، کاری کند که جلوی تعطیلی تماشاخانه های خصوصی گرفته شود.

چگینی در پایان درباره احتمال وجود دست های پشت پرده و قدرت های پنهانی برای مهجور کردن تئاتر کشور بیان کرد: این سوال مربوط به کلیت تئاتر است و بخش خصوصی و غیرخصوصی ندارد، تئاتر مسئله است چون نوع ارتباط و اثرگذاری آن روی مخاطب برای عده ای خوشایند نیست، به عنوان نمونه تماشاخانه من حدودا هشتاد نفر ظرفیت دارد که نسبت به هشتاد میلیون جمعیت ایران عددی نیست اما روی همین تعداد هم حساس هستند و بازبینی و ممیزی های متعدد در اجراها انجام می دهند. این قدرت تئاتر است و در همه جای دنیا وجود دارد. پس حرفی که در این حوزه نمایشی زده می شود مسئله خواهد شد و طبیعتا بسیاری از دولت ها و حکومت ها تمایل دارند حرف آن ها زده شود اما ماهیت و ذات هنرمند تئاتر تن به چنین قضیه ای نمی دهد و برای همین همیشه بخش خصوصی با دولت در تقابل است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است