فضای سینمای ایران مسموم است/ مردم این آشغال‌ها را تماشا نکنند | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۵۵
مسعود فراستی مطرح کرد:

فضای سینمای ایران مسموم است/ مردم این آشغال‌ها را تماشا نکنند

مسعود فراستی که شب گذشته 2 خردادماه در برنامه «دورهمی» حضور داشت از وضعیت در حال حاضر سینمای ایران گلایه کرد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، مهران مدیری شب گذشته ۲خردادماه میزبان مسعود فراستی منتقد سینما در برنامه «دورهمی» بود.

در بخش اول گفت‌وگو مهران مدیری به اخلاق سخت، تلخ و مجادله گر مسعود فراستی اشاره کرد و فراستی پاسخ داد: همین الان دوستان متوجه شدند که من اصلا تلخ نیستم. در خانواده و با دوستان بسیار خوب و قابل تحمل هستم، شاید در نقد آدم قابل تحملی نباشم اما در زندگی خوش اخلاق هستم.

وی درباره تحصیل در ایتالیا و فرانسه توضیح داد: من بچه خیابان شهدا هستم، درس خوان و همیشه ممتاز بودم اما پدرم تصمیم گرفت به محله عباس آباد برویم و همین موضوع باعث شد به مدرسه اندیشه که دانش آموزان آن بیشتر ایتالیایی و ایرلندی بودند، بروم. ما در مدرسه دو ساعت انگلیسی و پنج ساعت فارسی می‌خواندیم اما من وصله ناجوری بودم. اختلاف طبقاتی داشتیم و پدرم زحمتکش بود. کلاس پنجم دبیرستان را رها کردم و در شرکت دخانیات مترجم شدم اما به خانواده نگفتم؛ زمانی که پدرم فهمید، عصبانی شد.

این منتقد سینما افزود: امتحان اعزام محصل دادم چراکه قصد داشتم به ایتالیا بروم اما پدرم به دلیل هزینه‌ها راضی نبود. بعد از مدتی به ایتالیا رفتم و در کنار تحصیل همه نوع کار یدی را انجام دادم. حتی فرانسه و سوییس نیز به تحصیل پرداختم و در آنجا هم کار می‌کردم.

فراستی درباره شروع کار نقد خود گفت: من مرض نقد را از ۱۷ سالگی شروع کردم و در مجله فردوسی نوشتم. زمانی هم که به ایتالیا و فرانسه رفتم، عاشق فیلم دیدن بودم و می‌نوشتم.

وی به تعریف و تمجید از کارگردانان و فیلم‌های برتر جهان پرداخت و درباره متر و معیار خود برای دیدن فیلم‌ها توضیح داد: متر من فرم است و سر این فرم هم حدود ۳۰ سالی است که دادو بیداد می‌کنم و با این متر می‌سنجم. من جزو معدود آدم‌هایی در ایران هستم که با نقد زندگی می‌کنم. نقد برای من یک جور دلیل اجتماعی زنده بودنم و پروژه‌ام است. نقد اصلا حاشیه و کسب و کار نیست چراکه می‌توان کسب و کار بهتری داشت.

در ادامه مهران مدیری بیان کرد: من الان درباره مسعود فراستی به نکته جالبی رسیدم، بسیاری از افراد نسبت به بیان گزنده و نقد بی رحمانه‌ای که مسعود فراستی دارد، منتقد هستند. به نظر من در این حرف‌ها روشن شد که چرا ۹۰ درصد آثار سینمایی به نظر او خوب نیستند. من این را فهمیدم که وقتی متر در موسیقی، ادبیات و سینما افراد برتر جهان باشند معلوم است که ۹۰ درصد آثارما به درد نمی‌خورد!

فراستی افزود: من در سینمای جهان سالی چند فیلم خوب نمی‌بینم اما در سینمای ایران شرایط بدتر است. در طول این سال‌ها از فیلم‌های خوب تعریف کردم و از تعریف نکردن فیلم بد اذیت می‌شوم.

وی تاکید کرد: من بسیار دوست دارم مدیوم رشد کند و افراد زیادی فکر می‌کنند من خوشحالم که نقد می‌کنم در صورتی که من بسیاری از فیلم‌ها را نقد نمی‌کنم چراکه پنج دقیقه از آن‌ها را نمی‌توان تحمل کرد. من کار را نقد می‌کنم و با شخص کاری ندارم. سعی کردم این را جا بیندازم که من منتقد جدی آثار هستم. البته ما فرهنگ نقد نداریم و در نقد لوس هستیم. سعی می‌کنم آدم‌ها را لوس نکنم و صریح هستم. این صراحت ابدا ادا درآوردن نیست.

در بخش دیگر برنامه این منتقد سینما درباره سینمای امروز اظهار کرد: فضای موجود سینمای امروز ایران فضای مسمومی است، به ویژه این فیلم هایی که می‌گویند کمدی، اصلا کمدی نیستند چراکه کمدی یکی از مهمترین ژانر‌های سینماست؛ این آشغال‌هایی که ما می‌بینیم، لغت آشغال اصلا فحش نیست چراکه از پول من، جیب من و مردم خرج می‌کنند و آشغال تحویل می‌دهند.

فراستی ادامه داد: این دوستان یک دهه است سینمای ایران را به یک سینمای اسپانسرزده، «فیلمفارسی» تبدیل کرده اند. من درباره فیلم‌های رحمان ۱۴۰۰، مطرب، هزارپا حرف نزنم، چون به آن‌ها برمی خورد! اما من نقد می‌کنم چراکه فیلم شان باعث شده به بسیاری بربخورد؛ در هزینه‌ها و فروش‌های بیمار گونه آن‌ها اصلا تعادلی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: پیوند آدم‌های فیلمساز با مردم قطع شده است، سوژه‌ها از دل جامعه در نمی‌آید بلکه از تخیل بیمارگونه دوستان و کپی از فیلم‌های قبل از انقلاب و خارجی است. همچنین با پول کثیف نمی‌توان کار خوب انجام داد، با پول پولشویی شده ناسالم نمی‌توان فیلم ساخت و این فضای سالمی نیست و در کنار آن سلبریتی‌هایی که در دنیای مجازی رشد کردن حضور دارند.

این منتقد سینما عنوان کرد: اولین قدم این است که مردم این آشغال ها را تماشا نکنند و به خودشان احترام بگذارند. از سویی دیگر ما فرهنگ نقد نداریم. در جامعه‌ای که فرهنگ نقد به این ضعیفی باشد جامعه پیشرویی نیست چراکه فقط با نقد می‌توانیم رشد کنیم.

فراستی درباره کارهای مهران مدیری نیز گفت: به نظر من مهران مدیری از «ساعت خوش» به بعد مهمترین کمدین ایران است با تمام کار‌های بدی که دارد. چرا که یک سرخوشی کمدی و  احترام به مخاطب در کارهایش می‌بینیم. خنداندن مردم یکی از شریف‌ترین کارهاست و مهران انجام می‌دهد. این آشغال‌هایی که من از آن‌ها انتقاد می‌کنم، نمی‌توانند مردم را انسانی بخندانند.

مدیری در پایان نیز گفت: سرخوشی کمدی ندارم برای اینکه غم من بیشتر از گذشته است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است