حذف پروانه ساخت ریسک کار را بالا می‌برد/ نامعلوم شدن پرداخت خسارت به توقیفی‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۰
ابراهیم عامریان در گفتگو با صبا:

حذف پروانه ساخت ریسک کار را بالا می‌برد/ نامعلوم شدن پرداخت خسارت به توقیفی‌ها

ابراهیم عامریان با تشریح وضعیت فیلم «دینامیت» در شورای پروانه نمایش، صدور پروانه ساخت را تضمینی برای دریافت خسارت از وزارت ارشاد، در صورت ندادن پروانه نمایش دانست.

سید ابراهیم عامریان تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره حذف احتمالی تشریفات پروانه ساخت برای برخی موسسات فیلمسازی که در پیش‌نویس نظام‌نامه تازه تهیه‌کنندگی آمده است، گفت: در این شرایط من مخالف هستم چون همین حالا با این که پروانه ساخت اخذ می‌شود گاهی در دریافت پروانه نمایش به مشکل می‌خوریم.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد همین الان پای پروانه‌های ساختی که صادر می‌کند، نمی‌ایستد و گاهی به فیلم‌های دارای پروانه ساخت، پروانه نمایش نمی‌دهد حال اگر روزی پروانه ساخت وجود نداشته باشد، قطعا اتفاقات بسیار بدتری می‌افتد. متاسفانه ما همین الان بر سر فیلم «دینامیت» مشکل داریم. این فیلم با این که پروانه ساخت دارد، اما ۲ سال است که نتوانسته پروانه نمایش بگیرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا همان فیلمنامه دارای پروانه ساخت فیلم «دینامیت» فیلمبرداری شده است، توضیح داد: عرف این است که معمولا کارگردان در زمان فیلمبرداری به پیشنهاد بازیگران یا خودش، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد در فیلمنامه و دیالوگ‌ها تغییراتی جزئی اعمال می‌کند. این وضعیت برای همه فیلم‌ها هست. فیلمنامه این فیلم هم ممکن است چنین مواردی داشته باشد، ولی مسیر فیلمنامه، همان است که به ارشاد ارائه شده و پروانه ساخت اخذ کرده است.

عامریان درباره وضعیت «دینامیت» به کارگردانی سید مسعود اطیابی بیان کرد: این فیلم در ۲ سال اخیر چندین بار اصلاحیه خورده و حتی مجبور شدیم بخش‌هایی را مجدد فیلمبرداری کنیم، اما تلاش‌های ما به نتیجه نرسیده و شورای پروانه نمایش هم‌اکنون کلیات فیلم را رد می‌کند.

تهیه‌کننده «انفرادی» در پاسخ به این که آیا ممکن است این وضعیت حاصل تفاوت ترکیب افراد حاضر در دو شورای پروانه ساخت و نمایش باشد، اظهار کرد: این مساله هم از مشکلات است چون همه‌چیز سلیقه‌ای است و آیین‌نامه مکتوبی برای ممیزی وجود ندارد، حتی دو شورا می‌توانند با هم مخالف باشند و با وجود اعطای پروانه ساخت، پروانه نمایش داده نشود. اگر دو شورا ادغام شود، قطعا وضعیت بهتر خواهد شد و شورایی که پروانه ساخت را اعطا کرده، نمی‌تواند فیلم را رد کند. اصلا شاید یکی از دلایلی که ترکیب اعضای شوراهای پروانه ساخت و نمایش متفاوت است، همین موضوع باشد.

بیشتر بخوانید

حذف پروانه ساخت مافیای جدید ایجاد می‌کند/ تحلیل نظام‌نامه جدید تهیه‌کنندگی

۱۰۰ سینماگر به پیش‌نویس نظام تهیه کنندگی اعتراض کردند

پروانه ساخت سرعت تولید را کُند می‌کند/ خط قرمزها را می‌شناسیم

نظام‌نامه تهیه‌کنندگی انحصار ایجاد نمی‌کند/ طرح حاضر به چکش‌کاری نیاز دارد

پروانه ساخت مانع فیلمسازی نیست/ حمایت از پرمخاطب‌ها در نظام‌نامه تهیه‌کنندگی

حذف پروانه ساخت بدون تضمین پروانه نمایش نفعی ندارد/ حذف دخالت غیرسینمایی

عامریان درباره وضعیت فیلم‌هایی که با وجود اخذ پروانه ساخت موفق به اخذ پروانه نمایش نمی‌شوند، گفت: در صورتی که فیلمی پروانه ساخت داشته باشد و با وجود مطابقت با فیلمنامه، پروانه نمایش نگیرد، وزارت ارشاد مجبور است که به فیلمساز خسارت بدهد، اما وقتی پروانه ساخت وجود نداشته باشد، نمی‌توان هیچ خسارتی طلب کرد.

وی درباره جزییات خسارت یادشده بیان کرد: چون من تا حالا پیگیر این قضیه نشده‌ام از جزییات آن خبری ندارم ولی می‌دانم برای چند فیلم از جمله «رستاخیز» این اتفاق افتاده و با آرشیو شدن فیلم، خسارت پرداخت شده است.

عامریان پروانه ساخت را تضمینی برای فیلمساز دانست و اظهار کرد: اگه پروانه ساخت وجود نداشته باشد، انگار فیلمساز هزینه می‌کند و فیلمی می‌سازد که سرانجام نمایش آن مشخص نیست. با مشکلاتی که در اخذ پروانه نمایش وجود دارد، این رویه صحیحی نیست.

وی در پایان گفت: مشکل پروانه ساخت، بیشتر زمانی است که صرف مسایل اداری می‌شود که به نظرم اشکالی ندارد که حتی یک ماه هم منتظر باشیم ولی درنهایت سرمایه مان نابود نشود.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است