همراهی رادیو با حجاج ایرانی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۰

همراهی رادیو با حجاج ایرانی

معاون صدا از پوشش ویژه برنامه های فرهنگی، وضعیت حجاج،حال و هوای سرزمین وحی،پیام حج و...در شبکه های مختلف رادیویی  خبر داد.
به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی معاونت صدا، حمید شاه آبادی معاون صدا با اشاره به اطلاع رسانی از وضعیت حجاج در سرزمین وحی برای هموطنان به تشریح این برنامه ها پرداخت و گفت: رادیو در برنامه هایی به بررسی این موضوع می پردازد. برنامه «سرزمین وحی» که از ۲۷ تیر تا ۷ شهریور از رادیو معارف  پخش می شود به پوشش برنامه های فرهنگی و وضعیت حجاج می پردازد. رادیو ایران در برنامه های «سلام صبح بخیر»، «خانه و خانواده» و «ایران را بشنویم» در گفتگو با کارشناسان مذهبی به هفته حج و تشریح  برنامه های مرتبط  به آن می پردازند. ضمن اینکه «راه شب بامداد پنج شنبه» در  مطالبی درباره حج و اهمیت آن صحبت می کند. همچنین  این شبکه رادیویی با استفاده از ظرفیت ایران یاران در برنامه «صفحه من» با مسئولان سازمان حج و زیارت درباره برنامه های این سازمان برای حجاج گفتگو می کند و از مراسم حج گزارش هایی را پخش می کند. برنامه میزگرد «میزبان» نیز با طرح سوالاتی در باره اعزام حاجی و نحوه اعزام صحبت می کند. خدمات، تفاوت بین این حج با سال های پیش، اهمیت حج امسال، روابط با حجاج دیگر کشورها از دیگر موضوعات این برنامه است.
مطالبه انتظارات مقام معظم رهبری از کارگزارن حج
شاه آبادی با اشاره به کلام رهبری و مطالبه انتظارات مقام معظم رهبری از کارگزاران حج  بیان کرد: موضوع مطالبه انتظارات مقام معظم رهبری از کارگزاران حج  و آخرین اخبار و اطلاعات حج و آگاهی از وضعیت حجاج بیت الحرام  در برنامه «گفتگوی ۲۱» از رادیو معارف، ۱۳ تیر تا ۷ شهریور پخش می شود.
وحدت مذاهب اسلامی  در فلسفه حج
معاون صدا تصریح کرد: حج فرصت همفکری امت اسلامی در زمینه مهمترین چالش‌های جهان اسلام است  که واژه همبستگی اسلامی حاوی جهت گیری وحدت و تقریب پیروان مذاهب اسلامی است که یکی از مهمترین رسالت های حاجیان به ویژه علما و فرهیختگان دراین سفر الهی است. در همین راستا  رادیو ایران در برنامه «جهان سیاست» که از شنبه ۱۵ تیر تا چهارشنبه ۱۹ تیر پخش می شود به وحدت مذاهب اسلامی در هفته حج و استکبار ستیزی می پردازد.
وی افزود: در فواصل پخش این شبکه رادیویی نیز به موضوعاتی همچون بیان اهمیت و جایگاه حج در دین مبین اسلام، تبیین جایگاه حج و نقش مراسم حج در همبستگی و اقتدار مسلمانان و نمایش قدرت آنان ، پرداختن به نام گذاری روزهای این هفته ، اطلاع رسانی برنامه های متنوع فرهنگی و مذهبی در سراسر کشور به مناسبت هفته حج، بیان خبرهای مربوط به سفر زائران بیت الله الحرام ، حج در آیات الهی و روایات و احادیث بزرگان دین می پردازد. رادیو تهران نیز در برنامه «گفتاورد» به فلسفه حج و مراسم مناسک از حج می پردازد.
کلام امام راحل (ه)و مقام معظم  رهبری درباره حج
شاه آبادی ادامه داد: رادیو ایران در برنامه «راه امام، کلام امام»  کلام امام راحل (ه) درباره حج  را پخش می کند. ضمن این که در برنامه «نشانی» سخنان مقام معظم رهبری درباره حج پخش می شود.
پخش دعاهای ندبه، کمیل و عرفه از سرزمین نور و پوشش مستقیم مراسم برائت از مشرکان
معاون صدا در خصوص پخش دعاهای ندبه،کمیل و عرفه  از سرزمین نور و پوشش مراسم برائت از مشرکان  از رادیو اظهار کرد: دو شبکه رادیویی معارف در برنامه «شرح اشتیاق» و قرآن  به پخش دعای ندبه  و دو شبکه رادیویی  معارف در برنامه «محراب دل» و ایران به پخش دعای کمیل  از سرزمین حج می پردازند. رادیو ایران در برنامه ای ،دعای عرفه را از سرزمین حج پخش می کند. ضمن اینکه رادیو معارف در نهم ذی الحجه در برنامه «عارفانه» دعای عرفه را از حرم حضرت معصومه (س) پخش می کند. دو شبکه رادیویی معارف در برنامه «پیام حج»  و ایران در ویژه برنامه ای  به پوشش مستقیم مراسم برائت از مشرکان می پردازد. رادیو جوان در برنامه زنده «روز رحمت» به  روز عرفه  و نیایش و حج  می پردازد.
برنامه های تولیدی در سرزمین وحی
شاه آبادی همچنین یادآور شد: برنامه سازان و گزارشگرانی که به سرزمین وحی مشرف می شوند، گاهی فرصت کرده و بخش هایی را تهیه و تولید می کنند که پخش آن در ایام حج بهترین فرصت  برای آشنایی با مناسک این فریضه الهی است. رادیو ایران و جوان میان برنامه های کوتاهی را در سرزمین وحی تولید کرده که از ۲۰ تیر تا ۷ شهریور پخش می شود، همچنین  دو شبکه رادیویی معارف و قرآن برنامه های اذان گاهی ظهر و مغرب را که تولیدی سرزمین وحی است  و شامل بیان و آداب احکام حج و استفاده بهتر حجاج  از فضای  معنوی حج است، پخش می کند. رادیو جوان  نیز در برنامه اذان گاهی «قرار» به موضوع حج می پردازد.
نمایش هایی با موضوع حج
وی با اشاره به نمایش هایی که با موضوع حج در اداره کل هنرهای نمایشی تهیه شده است، بیان کرد: هفت نمایش«صلح حدیبیه فتحی عظیم»،«چشمان منتظر»، «راز طواف، «افسانه گذشتگان»، «درمحضر خدا»، «حج پینه دوز» و «شکوه سادگی» از رادیو نمایش پخش می شود.
ویژه برنامه های عید قربان
معاون صدا با اشاره به عید قربان توضیح داد: رادیو فرهنگ در ویژه برنامه  «آستان ارادت» از تجلی عید قربان در ادبیات فارسی می گوید. «تا انتها ایمان» نیز  برنامه محیطی با حمایت از بیماران ام اس ایران است که فضای دلنشین در روز ایمان و بندگی برای مخاطبان این شبکه رادیویی به وجود می آورد. ضمن این که  «جوانه ها» به آموزه های اخلاقی عید قربان برای نوجوانان می پردازد. «چهار باغ» به پخش ترانه و شعر خوانی به مناسبت عید قربان و رادیو معارف در برنامه «منای دل» به بیان اعمال و فضایل عید قربان می پردازد.
دیگر برنامه ها
به گفته معاون صدا، رادیو فرهنگ در برنامه «ناز و نیاز» که از ۲۰ تا ۲۵ مرداد پخش می شود به دهه ولایت و امامت ، ضرورت نیایش  و جایگاه دعا در اندیشه اسلامی، عرفه و فرصت خدا شناسی می پردازد. «هفت کوچه» به موضوع فرهنگ نواحی مردم ایران در عید قربان  و «گفتارش» به گفت و گو و گزارش درباره عید قربان و خبرهای فرهنگی می پردازد. همزمان با سالروز شهادت حضرت مسلم بن عقیل ویژه برنامه «میهمان کوفه» از رادیو معارف پخش می شود که به بیان ویژگی های آن بزرگوار پرداخته و نقش ایشان را در نهضت بزرگ کربلا بیان می کند.
شاه آبادی در پایان گفت: رادیو تهران در «کتاب شب» سفرنامه حج شریعتی را روایت می کند و در برنامه سعادت آباد، بخشی به نام  «حجّانه »، هر روز ضمن ارتباط با گزارشگران مستقر در مکه و مدینه و ارتباط با حاجیان به اطلاع رسانی از وضعیت حجاج می پردازد و در همه بخش های خبری رادیو با خبرنگاران و گزارشگران اعزامی ارتباط برقرار می شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است