نجم‌الدین شریعتی بهترین گزینه‌ اجرای «ماه من» بود/ دلیل انتخاب بهروز شعیبی

یوسف منصوری تهیه‌کننده و کارگردان «ماه من» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، درباره این برنامه که سحرهای ماه رمضان روی آنتن شبکه سه سیما رفته است، توضیح داد: چند روز قبل از عید نوروز بود که سفارش ساخت «ماه من» به من داده شد. دوستان تماس گرفتند و گفتند افرادی که سال گذشته تهیه این برنامه را برعهده داشتند امسال سر پروژه ای دیگری هستند و از من دعوت کردند که برنامه امسال سحرهای ماه رمضان شبکه سه را برعهده بگیرم.

یک برنامه زنده روزانه نیازمند پیش تولید طولانی است

وی درباره زمان پیش تولید برنامه عنوان کرد: یک برنامه زنده روزانه باید پیش تولید جدی‌ تری داشته باشد، به ویژه یک برنامه مناسبتی که قرار است هر روز روی آنتن برود‌ برای آنکه به تکرار نیفتد، خوش ریتم‌تر باشد و به مخاطب احترام بگذارد نیازمند پیش تولید طولانی تری است. زمان پیش تولید ما مناسب نبود چراکه به تعطیلات نوروز و بحران کرونا برخورد کردیم و در آن ایام سرعت کارها به یک سوم حالت عادی رسیده بود و کار ویژه ای نمی‌توانستیم انجام دهیم اما آن چیزی که باعث شد ما پیشنهاد ساخت برنامه را بپذیریم این بود که در این ماه مبارک قسمت ما شده بود که برنامه را بسازیم. یک فرد می‌تواند با ساخت یک برنامه سهمی هرچند اندک در سفره و زندگی مخاطبان در این ماه داشته باشد چراکه برنامه‌سازی در ماه رمضان تاثیر معنوی دارد.

همه به آرامش نجم الدین شریعتی اقرار می کنند

منصوری درباره حضور نجم‌الدین شریعتی به عنوان مجری در «ماه من» اظهار کرد: سال گذشته هم مجری «ماه من» نجم‌الدین شریعتی بود. از آنجاکه سحر آرامشی خاص و فضایی معنوی دارد باید متفاوت تر از برنامه های افطار در نظر گرفته شود. همچنین با توجه به آنکه مخاطبان برای خوردن سحری بیدار می شوند و می خواهند روزه بگیرند باید ریتم و لحنی متناسب با آن زمان و حس و حال مخاطب باشد. من فکر می‌کنم آرامش نجم الدین شریعتی چیزی است که همه به آن اقرار می کنند. این آرامش در لحن، کلام، انتخاب شعر و گفتگو کردن دیده می شود و به نظر من یکی از بهترین گزینه‌ها برای اجرای برنامه «ماه من» نجم الدین شریعتی بود.

آشنایی با فضایل حضرت علی و روایت‌گری از جبهه‌های دفاع مقدس 

وی درباره بخش‌های مختلف برنامه عنوان کرد: برنامه، ترکیبی از بخش‌های زنده و تولیدی است. ما در بخش زنده دو بخش ثابت داریم. اولین آن صبحت های حجت الاسلام والمسلمین حامد کاشانی درباره فضایل حضرت علی است. در این بخش ما به دنبال آن هستیم که مخاطبان به ویژه نسل جدید را با فضایل آن حضرت بیشتر آشنا کنیم. دومین آن روایت‌گری از جبهه های دفاع مقدس و مقاومت است که ۶ راوی هر کدام به مدت ۵ شب در این بخش در برنامه حضور پیدا می کنند. این بخش قصد دارد بگوید که شهدا افرادی معمولی شبیه ما هستند با این تفاوت که مسیر زندگی را راحت تر طی کرده و ستاره شده‌اند. شاید شیوه زندگی، خلق‌وخو و فعالیت آن‌ها برای تصمیم‌های امروز ما مفید باشد. بازخورد مخاطبان از این دو بخش تا به اینجای کار خوب بوده است.

تهیه‌کننده «ماه من» افزود: در بخش‌های دیگر نیز مجری برنامه درباره موضوعات مختلف با مهمان‌ها گفتگو می‌کند. امسال به دلیل آنکه بحران کرونا باعث تعطیلی مجالس مذهبی شد ما فکر کردیم حالا که افراد در خانه هستند و شاید مخاطب برنامه باشند بیاییم با تولید برنامه‌های متنوع برای اکثر سلیقه ها تا جایی که در توانمان است در این شب‌ها سهمی داشته باشیم و فقط به یک نوع سلیقه غالب معمول طرفدار برنامه های معارفی اکتفا نکنیم.

استفاده از موسیقی و گویش‌های محلی در مناجات خوانی

منصوری با اشاره به اینکه در برنامه سعی شده است نوآوری به خرج داده شود تا جمعیت بیشتری با سلیقه های متفاوت جذب برنامه شوند، مطرح کرد: این کار با ریسک همراه بود اما تصمیم گرفتیم با ریتم سریع‌تری کار را جلو ببریم به همین دلیل مخاطبان نسبت به برنامه‌های معارفی تقطیع بیشتری را شاهد هستند. گفتگوها کوتاه تر شده است و مدام در رفت و آمد هستیم. یک بخش از برنامه موسیقی نواحی است. سیستان و بلوچستان، تربت جام، مشهد، بوشهر، چابهار، مازندران و دیگر شهرهای کشور رسوم محلی و مناجات خوانی هایی در این ماه دارند که ما در تهران و دیگر مناطق مختلف با استادان موسیقی نواحی درباره این موضوع دیدار و گفتگو کردیم که آن را در برنامه نشان می‌دهیم.

وی ادامه داد: استفاده از موسیقی و گویش های محلی در مناجات خوانی باعث شده است که مخاطب حال و هوای معنوی خوبی پیدا کند. در بخش مناجات خوانی، مناجات حضرت امیر را داریم که ۱۰ فراز از آن را انتخاب و متناسب با آن فضاسازی و آهنگسازی کرده و با دوستان حرفه ای در لوکیشن های مختلف کشور ضبط کرده ایم.

بهروز شعیبی را انتخاب کردیم تا مخاطب درگیر سخن او بشود نه خودش

تهیه‌کننده «ماه من» درباره نگارش متون مناجاتی توسط امیرعلی نبویان و قرائت آن ها توسط بهروز شعیبی اظهار کرد: امیرعلی نبویان قلم زیبایی دارد و توانست مناجات ها را به زبان امروزی و سهل ممتنع تبدیل کند. در واقع او ۱۰ متن مناجات را از دل دعای های خمسه عشر، ابوحمزه، افتتاح، کمیل و… به قلم خود نوشت و بهروز شعیبی آن‌ها را خواند. البته برای این یخش نیز تصویرسازی متناسب با آن صورت گرفته بود.

منصوری درباره انتخاب بهروز شعیبی برای قرائت متن ها گفت: از آنجاکه بهروز شعیبی خود به این فضا متعهد است با خود حس دارد که باعث جاری شدن آن در متن ها می‌شود. برخی از دوستان می گفتند از گویندگان رادیو و دوبلورها نیز می توانیم استفاده کنیم اما ما به دنبال صدایی آشنا، شیرین و زیبایی بودیم که مخاطب درگیر حرف او بشود نه شخصی که متن را قرائت می کند چراکه وقتی از صداهای آشنا استفاده می شود مخاطب اغلب یاد کاراکتر آن صدا در کارهای مختلف می افتد و باعث می شود با متن قرائت شده ارتباط برقرار نکند و بیشتر تحت تاثیر صدا قرار بگیرد تا متن.

از تصویرسازی بخش‌های مختلف تا تیتراژ کرونایی

وی درباره دیگر بخش‌های برنامه نیز تصریح کرد: در طول ماه مبارک رمضان طبق قرار با مخاطبان ما یک دور دعای ابوحمزه ثمالی، دعای مجیر، مناجات مسجد کوفه و دعای افتتاح را ختم کردیم. همچنین مناجات خوانی سیدمصطفی موسوی، مداحی‌های ترکیبی و پخش دعای سحر با خلق کاراکتر های مختلف داستانی از دیگر بخش های این برنامه است.

به گفته تهیه‌کننده «ماه من»، برای تصویرسازی و گرافیک پخش‌های مختلف زمان زیادی صرف و سعی شده است که از المان‌های متفاوت برای انتقال حس و حال مناسب استفاده شود. همچنین بخش‌های مختلف برنامه در لوکیشن‌های متفاوت ضبط شده است تا شکل و ساختار جدیدی از برنامه سازی را در اختیار مخاطب قرار بدهد. تیتراژ برنامه نیز با فضای کرونایی عجین است و فضای همدلی و اتحاد را به مخاطبان القا می‌کند.

منصوری درباره سختی‌های کار در شرایط کرونا عنوان کرد: تولید ما همزمان با بحران کرونا شد و سرعت ما به یک سوم تا یک چهارم حالت عادی رسید. اکثرا استودیوها تعطیل و افراد در قرنطینه بودند. رفت و آمد بین شهری سخت شده بود و ما برای تصویرسازی و ضبط آیتم ها با مجوزهای محدود از ستاد کرونا راهی شهرهای مختلف می‌شدیم. همه این عوامل باعث شد پروسه تولید طولانی تر شود و در حال حاضر نیز دوستان ما مشغول ساخت آیتم در مناطق مختلف هستند.

وی در پایان گفت: با وجود آنکه دوستان استرس این بیماری را داشتند اما به بیمارستان هایی که افراد مبتلا به کرونا در آن بستری هستند نیز سر زدیم و با بیماران صحبت کردیم. همچنین برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا پروتکل هایی بهداشتی در استودیو داریم که می‌گوید فاصله بچه ها از هم در چه اندازه ای باشد. استودیو هر شب ضدعفونی می شود و مواد ضدعفونی کننده و ماسک نیز موجود است. هر برنامه ای سختی‌های خودش را دارد اما سختی های و فشارهای برنامه های ماه رمضان شیرین است.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/