سینمای هنروتجربه در بحران‌ بیشتر به حمایت نیاز دارد/ حتی یک سالن اختصاصی نداریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۹
آناهید آباد در گفتگو با صبا:

سینمای هنروتجربه در بحران‌ بیشتر به حمایت نیاز دارد/ حتی یک سالن اختصاصی نداریم

آناهید آباد می‌گوید دوران کرونا و پساکرونا فرصتی برای هنروتجربه است و نمایش آنلاین فیلم‌ها می‌تواند راهگشای جدیدی در این دوران باشد.

آناهید آباد کارگردان فیلم «یه وا» در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره وضعیت سینمای هنری و تجربی در دوران کرونا و پساکرونا عنوان کرد: سینمای هنری و تجربی بیشتر از هر بخش دیگری در این زمان نیاز به حمایت دارد. در شرایط بحرانی ضعیف‌ترین ارگان‌ها بیش‌ترین آسیب را می‌بینند که دیگر جبران‌پذیر نیست. از آنجاکه در شرایط نرمال بخش آسیب‌دیده و آسیب‌پذیر سینمای ما هنروتجربه است پس نیاز به یک حمایت صد درصدی دارد.

وی با اشاره به اینکه مدیریت سینمای هنروتجربه باید راهکارهایی بر اساس شرایط موجود برای نمایش فیلم‌ها مهیا کند، بیان کرد: به نظر من هنروتجربه باید شانس نمایش‌های آنلاین را چه برای فیلم‌های که هنوز اکران نشده‌اند و چه برای فیلم‌های اکران شده مهیا کند. از آنجا که خانواده‌ها با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی سینما برای دیدن فیلم‌های هنروتجربه هزینه نمی‌کردند شاید با حمایت درست دولت نمایش‌ آنلاین فیلم‌ها راهگشای جدیدی در دوران کرونا و پساکرونا برای فیلم‌های هنروتجربه باشد.

کارگردان «یه‌وا» با بیان اینکه دوران کرونا و پساکرونا می‎تواند فرصتی برای هنروتجربه باشد، عنوان کرد: همچنین فکر می‌کنم مدیریت هنروتجربه اگر ستادی با حضور فیلمسازانی که در گذشته فیم‎هایشان در هنروتجربه اکران شده است تشکیل بدهد تا مسایل را کالبدشکافی کنند، می تواند با برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت راهکارهایی را برای عبور از این بحران در نظر بگیرد.

آباد ادامه داد: همچنین باید اکران‌های مناسب تری برای هنروتجربه در نظر گرفته بشود زیرا در حال حاضر تعداد کم سالن ها در کشور عملا باعث شده آنچه برای سینمای هنری و تجربی اتفاق می افتد اکران به معنای عام نباشد. تعداد سانس‌های نمایش فیلم، سالن‌های محدود و امکانات محدود حتی در مجتمع‌های سینمایی معنی کلاسیک اکران را نیز نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه هنروتجربه از امکان حداقلی اکران نیز برخوردار نیست، اظهار کرد: فکر می‌کنم مهم‌ترین بخش این است که ما باید به یک ضابطه منطقی و درست در سبد اکران و نمایش هنروتجربه برسیم. همچنین از نظر من باید سینماهایی در هر منطقه و علاوه بر آن در سطح شهر نیز یک مجتمع سینمایی به هنروتجربه اختصاص داده شود تا فیلم‌ها مخاطب خود را پیدا کنند.

کارگردان «یه‌وا» ادامه داد: در شرایط امروز جامعه، وظیفه دولت این نیست که از سینمای تجاری حمایت کند بلکه باید در این شرایط بحرانی پول بیت المال را برای حفظ بخشی از زیرساخت‌های سینما که به نظر من در سال‌های اخیر در سینمای هنروتجربه تعریف می‌شود، خرج کند.

آباد تاکید کرد: همچنین سازمان سینمایی نیز باید این موضوع را در اولویت خود قرار بدهد که چگونه در این شرایط بحرانی هنروتجربه آسیب نبیند چه برسد به آنکه کم‌تر آسیب ببیند. در حال حاضر در کشور ما فیلمسازانی که به فکر ساختن سینما به شکل هنری هستند، در سینمای هنروتجربه نمود پیدا می‌کنند و تعداد فیلمسازان این سینما نیز به شدت محدود مانده‌اند و فکر می‌کنم باید از حمایت حداکثری برخوردار باشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه سینمای تجاری نیز موظف به حمایت از سینمای هنروتجربه است، گفت: از نظر من، بخشی از فروش سینما و امکانات آن باید به هنروتجربه اختصاص یابد.

عکس از یاسمن ظهورطلب است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است