هنرمندان قشر آسیب پذیر جامعه هستند/ ضرورت تشکیل «تعاونی هنرمندان» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۱
علی فرامرزی نقاش و گالری دار در گفتگو با صبا:

هنرمندان قشر آسیب پذیر جامعه هستند/ ضرورت تشکیل «تعاونی هنرمندان»

علی فرامرزی هنرمند نقاش و گالری دار پیشنهاد کرد که با بهره گیری از تجارب دوران جنگ تحمیلی، «تعاونی هنرمندان» برای تأمین مایحتاج ضروری هنرمندان تشکیل شود.

علی فرامرزی هنرمند نقاش در گفتگو با خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری صبا درباره بازگشایی گالری فرامرزی در سال جدید بیان کرد: گالری فرامرزی مثل بسیاری از گالری های دیگر همچنان در حالت بلاتکلیفی است و نمی دانیم چه باید کرد و چه زمانی می توان بازگشایی کرد.

وی افزود: البته فقط بحث برگزاری نمایشگاه مطرح نیست بلکه باید مسئله اقتصادی آن هم مورد توجه قرار بگیرد چرا که گالری ها به هر حال بخش خصوصی هستند و بنابراین باید گردش مالی داشته باشند و چرخ اقتصاد گالری ها بچرخد.

این مدیر گالری با اشاره به دشواری های کار گالری ها در شرایط کنونی بیان کرد: در این شرایطی که وجود دارد، اگر گالری ها بازگشایی هم بشوند و نمایشگاه هم برگزار کنند، حاصلی نخواهد داشت چرا که بازدیدکننده ندارد.

فرامرزی درباره فعالیت هنرمندان در دوران قرنطینه و شیوع کرونا اظهار کرد: در دوران خانه نشینی و تعطیلی های ناشی از کرونا شاید به نظر برسد که برای  هنرمندان فرصت خوبی است تا به کار هنری بپردازند اما هنرمند برای آن که بتواند کار خلاقه هنری کند باید پیش از هر چیز تمرکز و امید داشته باشد و به آینده خوشبین باشد.

این هنرمند نقاش با تأکید بر این که همه دنیا درگیر یک تعلیق فلسفی، اجتماعی و اقتصادی شده است، گفت: این اخباری مربوط به کرونا که هر روز منتشر می شود، حالت بلاتکلیفی هنرمندان را تشدید می کند و روی احساس، تمرکز هنرمند و انرزی خلاقه هنرمند تاثیر می گذارد.

فرامرزی با اشاره به شرایطی که در دوران هشت سال جنگ تحمیلی هنرمندان تجربه کرده اند، تصریح کرد: این شرایط بلاتکلیفی شرایطی است که ما حتی در دوران هشت سال جنگ هم تجربه نکرده بودیم. در دوران جنگ و در شرایط جنگی، امید به پایان جنگ وجود داشت و هنرمندان با همین امید مشغول کار هنری بودند ولی اکنون یک حالت تعلیق و بلاتکیفی عمومی در سراسر جهان شکل گرفته است که به احساس هنرمند به شدت لطمه می زند.

این گالری دار همچنین تأکید کرد: اگر شرایط شیوع کرونا و حالت تعلیق جهانی ناشی از آن در طولانی مدت و به صورت گسترده و فراگیر ادامه یابد، خیلی از تفکرات و ایده ها را تغییر خواهد داد و این مسائل تاثیر زیادی روی ذهن هنرمند و خلاقیت او خواهد گذاشت به طوری که قادر به خلق اثر هنری نخواهند بود.

علی فرامرزی در بخش دیگری از سخنانش بر ضرورت حمایت از قشر هنرمند در شرایط کنونی تأکید کرد و گفت: هنرمندان دو گروه اند عده ای در هر حالت حقوق ثابتی دارند و گذران زندگی می کنند اما گروهی از هنرمندان نیز هیچ درآمد ثابتی ندارند و تنها از طریق آموزش کسب درآمد می کنند و برخی از آرتیست های حرفه ای هم از راه فروش آثارشان امرار معاش می کنند و اکنون که همه کلاس ها تعطیل شده و بازار خرید و فروش آثار هنری هم رونقی ندارد، بحث اقتصاد زندگی آنها بسیار حائز اهمیت است.

این هنرمند نقاش با بیان این که هنرمندان از اقشار آسیب پذیر جامعه هستند، یادآور شد: هنرمندان افراد ثروتمندی نیستند که تا مدت ها در شرایط نامطلوب اقتصادی بتوانند زندگی خودشان را تامین کنند و در این شرایط کنونی هم باید  براای گذران زندگی این طبقه، فکری اساسی اندیشیده شود.

فرامرزی ادامه داد: من قبلا هم در شرایط تحریم اقتصادی در قالب یادداشتی تأکید کرده بودم که اگر معتقدیم شرایط اقتصادی ما خاص و ویژه است، پس باید به لحاظ اقتصادی هم آرایش جنگی به خود بگیریم و در این اوضاع کنونی لازم است که دولت و وزارت ارشاد تعاونی هنرمندان را تشکیل دهد که این امر ساده ترین و عملی ترین کاری است که دولت می تواند برای هنرمندان انجام دهد و در این تعاونی اقلام ضروری زندگی هنرمندان را تأمین کند و با قیمت مناسب در اختیارشان بگذارد.

این گالری دار با اشاره به ضرورت بهره گیری از تجربیات دوران جنگ اظهار کرد: ما تجربه هشت سال جنگ را داریم و در تمام طول جنگ، خاطرم هست که تعاونی ها چه نقش مهمی در تأمین اقلام ضروری زندگی مردم بازی کردند و اکنون زمان استفاده از این تجربیات ارزنده است.

وی در پایان به طرح وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از هنرمندان آسیب دیده از کرونا اشاره کرد و تصریح کرد: این طرح بسیار خوبی است که البته در کوتاه مدت تأثیرگذار است اما این طرح نافی تشکیل تعاونی هنرمندان نیست و با توجه به این که هنرمندان قشر آسیب پذیر جامعه هستند و با توجه به رشد تورم در  جامعه ما، این تعاونی می تواند به صورت دائمی برای رسیدگی به امورات زندگی همه هنرمندان که طبقه خلاق جامعه هستند، تشکیل شود.

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است