فراخوان نخستین جشنواره بین‌المللی مجازی تئاتر عروسکی دانشجویان | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۴

فراخوان نخستین جشنواره بین‌المللی مجازی تئاتر عروسکی دانشجویان

فراخوان نخستین جشنواره بین المللی مجازی تئاتر عروسکی دانشجویان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری صبا، نخستین جشنواره بین المللی مجازی تئاتر عروسکی دانشجویان با همکاری و حمایت انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر، خانه عروسک، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران و موسسه فرهنگی هنری تماشاگان و به دبیری مهشید موسوی برگزار خواهد شد.

فراخوان این جشنواره به شرح ذیل است:

نخستین جشنواره بین المللی مجازی تئاتر عروسکی دانشجویان

The First International Online Student Puppet Festival

مقدمه:

همه‌گیری بیماری کرونا در جهان شرایط خاصی ایجاد کرده که موجب تغییرات فراوان در نگرش و باورهای مردم دنیای معاصر شده و دغدغه‌های فکری جدیدی را برای آنها به وجود آورده است، به‌گونه‌ای که سبک زندگی و اندیشه بسیاری از مردم جهان به دو بخش پیش و پس از کرونا تقسیم خواهد شد.

کشورهای درگیر در حال انجام اقدامات لازم برای مهار این بیماری همه‌گیر هستند، قرنطینه و ویروس کویید ۱۹ در دنیای هنر نیز تأثیر بسیاری داشته و نهادهای هنری به شکل‌های مختلف واکنش‌هایی به این موضوع داشته‌اند.

بسیاری از دانشکده‌ها ، دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی در دنیا تعطیل شدند و فعالیت‌های آموزشی و اداری خود را به صورت مجازی دنبال می‌کنند. ایران نیز از جمله کشورهایی است که طی دو ماه اخیر دانشگاه‌ها و مدارس خود را تعطیل و از طریق آموزش مجازی فعالیت‌های علمی خود را دنبال می‌کند.

اما همه ‌ گیری مشکلات کرونا فقط مختص دانشگاه‌های ایران نیست ودر این بین بسیاری از دانشگاه‌های دنیا ترم‌های بهار و حتی تابستان ۲۰۲۰ را کاملاً به صورت مجازی برگزار کرده و از پذیرش حضوری دانشجویان خودداری کرده‌اند.

در این شرایط و وضعیت فعلی ، ما دانشجویان نمایش عروسکی بر آن شدیم تا زمان پس ‌ گرفتن کارگاه ‌ ها ، سالن ‌ ها و کلاس ‌ های درسمان از کرونا با برگزاری جشنواره ‌ای مجازی، از راه ‌ ها و شهرهای دور، خودمان با خودمان و از خودمان یاد بگیریم.

به همین خاطر می‌خواهیم با برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی مجازی نمایش عروسکی دانشجویی فضایی خلاقانه برای خودمان بسازیم تا پس از کرونا ، با ذهنی باز و خلاق به کلاس‌هایمان برگردیم.

عروسک  ها همیشه رهاتر از هر قر نطینه ‌ ای ، بی ‌ پروا احساسات صادقانه خود را منتقل کرده ‌ اند ، چه خوب است که اکنون واسطه ‌ ای باشند میان دانشجویان تا صدای آن ‌ ها بلندتر و کارسازتر به گوش رسد.

ما با برگزاری نخستین جشنواره بین ‌ المللی مجازی نمایش عروسکی دانشجویی و با عروسک هایمان در کنار هم فاصله ‌ ها را کم و روزهای سخت را مفید و ارزنده و با هیجان به پایان می بریم.

مهشید موسوی

دبیر نخستین جشنواره بین ‌ المللی مجازی نمایش عروسکی دانشجویی

تصور کلی جشنواره:

آثار کوتاه نمایش عروسکی با هر شیوه با مدت زمان حداکثر ۷ دقیقه و محوریت تجربه ‌ ها ی نو و زندگی در دوران قرنطینه و کرونا به دبیرخانه جشنواره در تاریخ اعلام شده ارسال، و در دو بخش داخلی و بین الملل داوری شده و اسامی برگزیدگان اعلام خواهد شد.

محورها و اولویت ها:

جشنواره مجازی نمایش عروسکی دانشجویی فرصتی تازه در جهت شروع و پرورش تجربه تفکر خلاقانه و رشددادن به نمایش عروسکی دانشجویی در بستری نو به نام فضای مجازی و ارتباط تما شاگر و نمایش از راه دور در محورها و اولویت ‌های زیر برگزار می ‌شود:

۱: موضوع آزاد

۲: برداشت آزاد از نمایشنامه های ایرانی و جهانی؛ کلاسیک و مدرن، مانند متون یونان باستان و آثار شکسپیر و تطبیق با شرایط کنونی و آفرینشی نو و خلاقانه

۳: تجربه ‌ های رئالیستی دوران قرنطینه

۴: بازتولید روابط اجتماعی دوران پس از کرونا

جوایز:

سه اثر برگزیده

از بین تمامی آ ثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره سه اثر بدون اولویت از دیدگاه داوران انتخاب و جایزه نقدی و لوح تقدیر به آنها اهدا خواهد شد.

دو اثر تقدیر

دو اثر بدون اولویت از دیدگاه داوران انتخاب و لوح تقدیر به آنها اهدا خواهد شد.

یک اثر از دید مخاطبان

آثار نهایی بخش داوری در صفحه اینستاگرام جشنواره به اشتراک گذاشته خواهد شد و بیشترین استقبال مخاطبین ملاک ارزیابی این بخش خواهد بود و از برگزیده این بخش نیز تقدیر به عمل خواهد آمد .

ضوابط و مقررات:

از آنجا که آثار ارسال شده، ضمن داوری در رسانه های مختلف و شبکه های مجازی منتشر و مورد داوری مردمی قرار خواهند گرفت ، رعایت قوانین عمومی،عرفی و شرعی نظام جمهوری اسلامی ایران در هنگام ضبط و محتوای اثر الزامی است و در غیر این صورت مس ئو لیتی بر عهده جشنواره نمی ‌ باشد.

تمامی آثار باید توسط دوربین تلفن همرا ه به صورت افقی ضبط شوند.

متقاضیان شرکت کننده جشنواره و سازندگان آثار باید دانشجو تئاتر در یکی از دانشگاه ‌ های تئاتر کشور (سراسری ، آزاد ، علمی و کاربردی ) یا دانشگاه های خارج از کشور باشند یا از زمان فارغ التحصلی آنها بیش از دوسال نگذشته باشد.

تکمیل فرم ثبت نام جشنواره که در انتهای فراخوان قرار دارد ، ارائه مدرک معتبر (کارت دانشجویی ، معرفی نامه، مدرک تحصیلی و…) که نشان دهنده دانشجو بودن شرکت کننده است، و یک قطعه عکس به هنگام ارسال اثر الزامی می باشد.

مدت زمان اثر ( حداکثر ۷ دقیقه ) است و این زمان در تمامی بخش ها مورد تاکید است.

ارسال اثر به این جشنواره به منزله پذیرش انتشار توسط دبیرخانه جشنواره است و این دبیر خانه مجاز به رد، پذیرش و یا انتشا ر آن در رسانه های جمعی خواهد بود.

هر هنرمند تنها می ‌تواند برای هر بخش یک اثر اجرایی خود را به دبیرخانه ارسال کند.

تقویم جشنواره:

۲۷اردیبهشت، شروع ارسال آثار

۱۹خرداد اتمام دریافت آثار توسط دبیرخانه

۲۰ تیر اعلام آثار برگزیده

تماس با ما:

پیام رسان واتساپ ۰۹۳۶۹۳۶۴۳۴۱

صفحه اینستاگرام  IOSPF

آی دی تلگرام  IOSPF

کانال تلگرامhttps://t.me/TFIOSPE

آدرس ایمیل جشنواره  tfiospe@gmail.com

تلفن ثابت جهت تماس: ۶۶۱۷۶۴۵۱ -۰۲۱

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است