مجوز «آرتفر تهران» پس از ۶ ماه صادر نشده است/ پیگیری مشکل گمرک

الهه جواهری رییس هیات مدیره انجمن نگارخانه داران استان تهران در گفتگو با خبرنگار صبا درباره اقداماتی که از سوی این انجمن در حال پیگیری است توضیحاتی را ارائه کرد.

جواهری با اشاره به مشکلی که به تازگی سر راه فعالیت گالری های تهران ایجاد شده است، بیان کرد: گالری داران در گذشته همیشه با مشکلاتی مواجه بوده اند و به تازگی نیز یکی دیگر از گالری های تهران با مشکل فعالیت در فضای مسکونی مواجه شده است و ما در حال پیگیری این موضوع هستیم.

وی افزود: به تازگی از آیین نامه یا مصوبه ای در شهرداری تهران صحبت می شود که اجازه فعالیت به گالری ها در فضای مسکونی نمی دهد و ما از طریق آقای دکتر حق شناس و خانم دکتر فخاری در شورای شهر تهران و مهندس مجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی در حال تلاش هستیم تا این مانع را از سر راه گالری داران برداریم و خوشبختانه همکاری خوبی را از طریق آنها در جهت رفع این موانع شاهد بوده ایم.

مدیر گالری «الهه» درباره وجود قوانین قدیمی مبنی بر اجازه فعالیت گالری ها در فضای مسکونی توضیح داد: سال 82 بر طبق مصوبات و نامه هایی که موجود بود به گالری ها اجازه فعالیت در فضای مسکونی داده شده بود اما در این مصوبه جدید این مجوزها تغییر کرده است و در این بخش اسم گالری ها را از مجموعه فعالیت هایی که می توانند در فضای مسکونی اجازه فعالیت داشته باشند، حذف کرده اند که ما در حال پیگیری هستیم تا این موانع را برداریم.

رییس هیات مدیره انجمن نگارخانه داران درباره سرنوشت برگزاری «آرتفر تهران» نیز به صبا توضیح داد: ما به شدت پیگیر برگزاری آرتفر بزرگ تهران هستیم و از همان زمانی که انجمن نگارخانه داران فعالیت خود را آغاز کرد، اولویت اول خود را روی تصحیح آیین نامه نگارخانه داری گذاشته ایم که همچنان در حال مذاکره با وزارت ارشاد در این زمینه هستیم و آرتفر تهران هم یکی از برنامه هایی بود که برای برگزاری آن اقدام کرده ایم و متاسفانه با گذشت حدود 6 ماه از درخواست مجوز برگزاری این رویداد، هنوز پاسخ روشنی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نکرده ایم.

جواهری همچنان درباره اثرگذاری این انجمن در اعطای مجوز به نگارخانه های جدید اظهار کرد: شورایی در وزارت ارشاد در این زمینه هست که در ترکیب اعضای این شورا پیش بینی شده است از سوی انجمن نیز یک نفر نماینده در این شوار حضور داشته باشد.

حضور نماینده انجمن در شورای صدور مجوز گالری ها

وی درباره کفایت حضور یک نماینده از انجمن در این شورا و تاثیرگذاری آن بر روند اعطای مجوزهای نگارخانه ها توضیح داد: حضور یک نماینده در این شورا بسیار کم است و ما در حال تلاش هستیم که تعداد نمایندگان انجمن نگارخانه داران را در این شورا به 2 نفر افزایش دهیم.

مدیر گالری «الهه» همچنین درباره مشکل ورود و خروج آثار هنری از گمرک ایران و تلاش هایی که از سوی انجمن نگارخانه داران در این راستا صورت گرفته است، بیان کرد: مشکلاتی در زمینه ورود و خروج آثار هنری در گمرک ایران وجود دارد و بسیاری از مجموعه داران و خریداران آثار هنری با مشکل خروج آثار خریداری شده خود روبرو شده بودند که ما در حال پیگیری این موضوع و رفع آن از سوی گمرک ایران هستیم که البته مسائل اداری آن به کندی طی می شود.

مشکل گمرکی برای آثار هنری

جواهری افزود: در حال حاضر خریداران و مجموعه داران آثار هنری برای خروج آثار هنری خود نیاز به دریافت تاییدیه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند که در گذشته این تاییدیه از سوی نماینده وزارت ارشاد که در گمرک حضور داشت، ارایه می شد اما اکنون این الزام ایجاد شده است که تاییدیه را باید به صورت حضوری از وزارت ارشاد دریافت کنند.

رییس هیات مدیره انجمن نگارخانه داران استان تهران در پایان درباره تلاش هایی که برای رفع این مانع صورت گرفته است، بیان کرد: ما در حال رایزنی با مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد در این زمینه هستیم که امیدواریم بتوانیم این موانع را برطرف کنیم که البته در این زمینه قول هایی هم از آقای هادی مظفری گرفته ایم.

فاطمه حامدی خواه