حذف پروانه ساخت بدون تضمین پروانه نمایش نفعی ندارد/ حذف دخالت غیرسینمایی | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۰۶
جمال ساداتیان در گفتگو با صبا:

حذف پروانه ساخت بدون تضمین پروانه نمایش نفعی ندارد/ حذف دخالت غیرسینمایی

سیدجمال ساداتیان حذف پروانه ساخت بدون توجه به پروانه نمایش و همچنین حذف دخالت های بیرون ارشاد، کارآمد ندانست.

سید جمال ساداتیانسیدجمال ساداتیان تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره احتمال حذف تشریفات پروانه ساخت برای برخی از موسسات فیلمسازی گفت: باید به ظرفیت موسسات نگاه کرد. بعضی دفاتر فیلمسازی قدرت بیشتری دارند، فعال‌تر هستند و امتحان پس داده‌اند. خوب است دفاتری که کارهای فاخر و قابل اعتنایی می‌سازند و خودشان ریسک حذف پروانه ساخت را قبول می‌کنند مثل افراد عادی در صف پروانه ساخت نایستند.

وی با اشاره به اینکه این روند اشکال هایی هم دارد، توضیح داد: در شرایطی که پروانه ساخت صادر می‌شود، گاهی فیلم‌ها برای اخذ پروانه نمایش دچار مشکل می‌شوند و با مکانیسمی که در وزارت ارشاد وجود دارد و از بیرون ارشاد در فیلم‌ها دخالت می‌شود، اگر همه پروانه ساخت بگیرند، شاید بتوانند در درخواست برای اخذ پروانه نمایش از فیلمشان بهتر دفاع کنند.

این تهیه‌کننده سینما تاکید کرد: ولی در مجموع شرایطی را که فراهم شده، پسندیده می‌دانم. اگر می‌خواهیم سینمای ما پرقدرت شود و گردش مالی بالایی داشته باشد باید شرکت‌های فیلمسازی شکل بگیرند، باید شرکت‌ها قدرت جذب سرمایه داشته باشند، امر فیلمسازی را توسعه دهند، فیلم‌های فاخر بسازند و همچنین بتوانند در توسعه فضاهای نمایشی نیز نقش کلیدی‌تری بازی کنند.

ساداتیان اضافه کرد: این اتفاق با افراد کمتر محقق می‌شود. وقتی کمپانی‌ها بزرگتر شوند، قدرت مانور آن‌ها برای سرمایه‌گذاری و ساخت آثار فاخر بیشتر خواهد شد.

تهیه‌کننده «متری شیش و نیم» درباره ارتباط حذف پروانه ساخت با باز شدن احتمالی فضای ممیزی اظهار کرد: فضای ممیزی به وزارت ارشاد ربط چندانی ندارد، بلکه بیشتر به دخالت‌های دیگران در حوزه سینما مربوط است. باید این سازوکار اصلاح شود و در سراسر کشور، به امضای کارشناسان وزارت ارشاد پای مجوزهای هنری اعتماد شود. دخالت‌ها باعث می‌شود که وزارت ارشاد گاهی از تصمیماتش عدول کند، اعتماد به نفس خود را از دست بدهد و در نهایت منجر به تعارض بین اهالی سینما و ارشاد شود.

ساداتیان با اشاره به حواشی که درباره احتمال ایجاد انحصار در اثر اجرای این نظام‌نامه مطرح شده است، بیان کرد: این استدلال را خیلی نمی‌پسندم. کدام دفتر فیلمسازی می‌تواند همه فیلمسازان شاخص را جذب کند؟ چند دفتر فیلمسازی داریم که بتوانند سالی ۱۰ فیلم بسازند؟ دفاتر قدرتمند، شاید بتوانند در سال ۲ یا ۳ فیلم بسازند. من دفتر فیلمسازی ای را سراغ ندارم که بتواند در سال چندین فیلم بسازد و تولیدات سینمایی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

وی تصریح کرد: ممکن است سرمایه‌گذار از بیرون جذب کنند یا کارت تهیه‌کنندگی خود را به صاحبان سرمایه بفروشند که این مقوله فرق دارد با دفاتری که ابتکار عمل دارند و با سرمایه خودشان، فیلم‌های جنجالی صاحب تفکر می‌سازند.

بیشتر بخوانید:

حذف پروانه ساخت مافیای جدید ایجاد می‌کند/ تحلیل نظام‌نامه جدید تهیه‌کنندگی

پروانه ساخت سرعت تولید را کُند می‌کند/ خط قرمزها را می‌شناسیم

نظام‌نامه تهیه‌کنندگی انحصار ایجاد نمی‌کند/ طرح حاضر به چکش‌کاری نیاز دارد

پروانه ساخت مانع فیلمسازی نیست/ حمایت از پرمخاطب‌ها در نظام‌نامه تهیه‌کنندگی

حذف پروانه ساخت بدون جراحیِ نظام نظارت بر سینما خطای بزرگی است

تهیه‌کننده «برف روی کاج‌ها» با اشاره به این که تاسیس کمپانی‌های فیلمسازی توسط نهادهای دولتی و عمومی امر مذمومی نیست، گفت: اگر این نهادها پول دارند و می‌توانند فیلم‌های خوب و جریان‌ساز بسازند باید مورد حمایت نیز قرار بگیرند تا حداقل باعث رونق سینماداری شوند. الان به دلیل دخالت‌های خارج از ارشاد، به جای جذب مخاطب متاسفانه با ریزش مخاطب مواجه شده‌ایم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا این امر، سینماگران بخش خصوصی را به حاشیه نمی‌برد، عنوان کرد: اگر بخش خصوصی پول و ابتکار عمل داشته باشد در حاشیه قرار نمی‌گیرد اما متاسفانه بعضی از افراد در بخش خصوصی در کشور ما هستند که هیچ ابتکاری ندارند و به جای تولید اندیشه، فقط غر می‌زنند! اگر فیلمنامه خوب و متفکرانه‌ای داشته باشند، مورد استقبال جامعه قرار می‌گیرد.

ساداتیان درباره تصمیم خود مبنی بر استفاده از این بند برای عبور از تشریفات پروانه ساخت گفت: فیلم‌های من با وجودی که همیشه پروانه ساخت داشته، گاهی برای اخذ پروانه نمایش دچار مشکل شده است بنابراین من ریسک نخواهم کرد و پروانه ساخت خواهم گرفت، تا در شورای پروانه نمایش، مجبور نباشم عوارض ریسک را قبول کنم.

این تهیه‌کننده سینما در پایان گفت: این طرح برای من جذابیتی ندارد. تا زمانی که مساله پروانه نمایش در کشور حل نشود، این طرح را چندان امتیاز مهمی نمی‌دانم. اگر این امر تثبیت شود که هر فیلم دارای پروانه نمایش از وزارت ارشاد، قطعا نمایش داده می‌شود و هیچکس در این حوزه دخالت نکند، می‌شود این ریسک را قبول کرد که منویات ذهنی‌مان را بسازیم و قضاوت را به عهده مردم بگذاریم.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است