بررسی اپیدمی‌های بزرگ تاریخ در برنامه «+چرخ» | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۰

بررسی اپیدمی‌های بزرگ تاریخ در برنامه «+چرخ»

برنامه «+چرخ» روز یکشنبه، 28 اردیبهشت ماه به همه‌گیری‌های مهم تاریخ می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، در شانزدهمین قسمت ویژه برنامه «+چرخ» روز یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ساعت ۱۴:۳۰، حافظ آهی به‌ عنوان مجری-کارشناس این برنامه با نازیلا ناظمی، پژوهشگر و محقق تاریخ درباره‌ اپیدمی‌های بزرگ تاریخ گفت‌وگو خواهد کرد.

طاعون ژوستینین، طاعون سیاه، آبله، وبا، آنفولانزای اسپانیایی، آنفولانزای هنگ‌کنگ، سندرم حاد تنفسی، آنفولانزای خوکی، ابولا و کووید-۱۹ از بزرگترین‌ اپیدمی‌های طول تاریخ هستند.

اولین اشاره‌های منابع تاریخی به اپیدمی‌ها را شاید بتوان به شیوع بیماری در سال ۴۳۰ قبل از میلاد مسیح و در طول جنگ‌های متحدان دولت‌شهر آتن و متحدان اسپارت در یونان نسبت داد. در آن روزگار به دلیل کمبود و نبود امکانات کافی برای مقابله با همه‌گیری‌ها، شیوع بیماری‌ها مانند آتش‌سوزی در ساختمانی بود که کسی برای خاموش کردن آن نمی‌توانست کاری انجام دهد و تا زمانی که ماده‌ سوختنی در آن ساختمان وجود داشت، در آتش شعله‌ور می‌مانند. زبانه‌های آتش ویروس کووید-۱۹ هم این روزها در ۲۱۲ کشور دنیا شعله‌ور است و پس از پایان این همه‌گیری، احتمالا رکوردهای زیادی را در تاریخ اپیدمی‌ها جابه‌جا خواهد کرد.

مجله‌ تصویری «+چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ زندگی را با تمرکز بر تحولات علمی درباره‌ ویروس کرونا و با نگاهی تخصصی و به‌ زبانی ساده و با حضور کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«+چرخ» در ماه رمضان از شنبه تا چهارشنبه، از ساعت ۱۴:۳۰ به ‌صورت زنده و تکرار آن ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه‌ چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «+چرخ» را بر عهده دارند.

اتنهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است