برقراری حکومت علوی نیازمند آراستن خود و جامعه به صفات حضرت علی (ع) است | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۱
علی دارابی در قالب یادداشتی مطرح کرد؛

برقراری حکومت علوی نیازمند آراستن خود و جامعه به صفات حضرت علی (ع) است

معاون امور استان‌های رسانه ملی، همزمان با ایام شهادت حضرت علی (ع) در یادداشتی به لزوم بازخوانی وصیت‌نامه آن حضرت تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی معاونت امور استان‌ها، علی دارابی معاون امور استان‌های رسانه ملی، همزمان با ایام شهادت حضرت علی (ع) در یادداشتی ضمن بازخوانی فرازهایی از وصیت نامه آن حضرت به تشریح امور تاکید شده در این وصیت نامه پرداخت.

متن یادداشت معاون امور استان‌های رسانه ملی به این شرح است:

«وصیت در میان مسلمانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از حضرت محمد (ص) نقل است که «از لوازم مسلمانی همانا آماده بودن و در دسترس بودن وصیت‌نامه در زیر بالش سر و به هنگام آرمیدن است. وصیت‌نامه پندها، اندرزها، تجارب، نصایح و نقشه راه آینده برای مخاطبان در هر عصر و زمانه‌ای محسوب می‌شود.

حال اگر این وصیت‌نامه از سوی پیامبر خاتم حضرت محمد (ص) یا امامان معصوم (ع) باشد مخاطب آن همه انسان‌ها و سمت‌گیری آن هدایت و رستگاری ابنای بشر است. حضرت علی (ع) در آخرین روزها و ساعات زندگی خویش، سفارش‌ها، نصایح و آموزه‌هایی را به فرزندان گرانقدرشان امام حسن مجتبی و امام حسین(ع) و دیگران دارند که بسیار شایسته و مناسب است در ایام شهادت آن امام عدالت گستر برای نیل به مدل مطلوب و آرمانی «حکمرانی» و سیره مسئولان در جمهوری اسلامی و آحاد شهروندان به بازخوانی آن بپردازیم. تا از رهگذر آن نسبت خود و جامعه را با سیره علوی به‌ درستی برقرار سازیم.

پیشوای عدالت‌خواهانه جهان در آخرین وصیت خود بر امور زیر تاکید دارند؛ خداباوری، پیشه کردن تقوای الهی، دنیاگریزی و عدم اقبال و دنباله‌روی به مطامع زودگذر دنیایی، حق‌طلبی و بیان سخن حق، یاور و مددکار ستمدیدگان و پابرهنگان و دشمن ستمگران و جباران و ظالمان، آشتی دادن و برقراری صلح و دوستی میان مردمان، نظم و انضباط در امور و سرو سامان داشتن کارها، توجه و رسیدگی به امور یتیمان و بی‌سرپرستان به‌گونه‌ای که همواره گرسنه نباشند، پیشی و سبقت گرفتن در عمل به فرامین و دستورات قرآن کریم نسبت به دیگران، پاسداشت حقوق همسایگان و توجه بایسته به آنان، اهتمام به اقامه نماز به‌ عنوان ستون دین، جهاد در راه خدا با همه توان آدمی (جان، دارایی، زبان)، احترام به همدیگر و گذشت و بخشش و پرهیز از تفرقه و اختلاف، سرلوحه قرار دادن امر به معروف و نهی از منکر که مانع حاکم شدن بدترین افراد بر جامعه می‌شود، با مردم بودن و آمد و شد با آنان به‌ گونه‌ای که در مرگ آدمی بگریند و در زنده بودن با مهربانی و علاقه به سوی آدمی بیایند…»

جرج جرداق، نویسنده مسیحی عرب که بیش‌از ۲۰۰‌ بار نهج‌البلاغه را مطالعه کرده و بر آن شرح و تفسیر نوشته است در پشت کتاب امام علی (ع) صدای عدالت می‌نویسد: «ای علی! اگر بگویم تو از مسیح بالاتری دینم نمی‌پذیرد! اگر بگویم او از تو بالاتر است وجدانم نمی‌پذیرد! نمی‌گویم تو خدا هستی پس خودت به ما بگو ای علی کیستی؟» امروز جامعه ما نیاز به بازخوانی و مبنا قرار دادن سیره و الگوی حکمرانی علی (ع) دارد. او که به‌ راستی پدر جامعه بود و جاذبه‌اش برای عموم مردم در حد اعلی و دافعه‌اش در حد ضرورت بود. حتی در زمانی که در منصب خلافت نبود از خیرخواهی و کمک به مسئولان امور دریغ نداشت. قهرمان مبارزه با التقاط، انحراف، بدعت، خشکه مقدسی و ارتجاع بود.

در ساده‌زیستی، رعایت بیت‌المال، مدارا و صبوری با مردم بی‌بدیل بود. او همواره از اینکه برای خودش هوادار درست کند بیزار بود و دیگران را نیز از آن نهی می‌کرد. در عبادت، خداپرستی بی‌نظیر بود. همواره در خط مقدم جهاد و نبرد با دشمنان دین و اسلام بود. و «غصه» مردم گرسنه و ندار درد همیشگی او بود. علی (ع) از کاخ‌نشینی بیزار بود و فرمود: «افراشته شدن کاخ‌ها به قیمت خرابی و ویرانی کوخ‌ها است و باید با آن مقابله کرد.» این‌ها درس‌ها و آموزه‌های زندگی، سیره، حکومت‌داری و خلافت مولای متقیان و پیشوای عدالت‌خواهانه حضرت علی (ع) است و امروز همه وظیفه داریم برای استقرار حکومت علوی خود و جامعه را به این اوصاف بیاراییم. ایام شهادت امام مظلوم و عادل حضرت علی (ع) تعزیت باد»

اتنهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است