«مافی‌ها» سراغ یک پرونده مسکوت در کرمان رفت/ ۲ سال و نیم تحقیق کردم | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۵
محمدصادق اسماعیلی در گفتگو با صبا:

«مافی‌ها» سراغ یک پرونده مسکوت در کرمان رفت/ ۲ سال و نیم تحقیق کردم

کارگردان مستند «مافی‌ها» درباره مضمون این فیلم که سوژه ای درباره ترورهایی در کرمان است، توضیح داد.

محمدصادق اسماعیلی کارگردان مستند درباره آخرین فعالیت‌های خود به خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا توضیح داد: فیلمبرداری یک مستند را تقریبا به پایان رسانده‌ام و فیلم در مراحل فنی قرار دارد. این فیلم روایتگر مقطعی از زندگی مرتضی فهیم کرمانی است که در یک دوره زمانی حاکم شرع کرمان بوده و ابتدای انقلاب قتل‌هایی اتفاق می‌افتند که به دلایلی آنها را به این فرد منصوب می‌کنند مانند یک خواننده‌ و افرادی که در ابتدای انقلاب در کرمان تاثیرگذار بودند.

وی افزود: هیچوقت به جزییات این دوره تاریخی اشاره‌ای نشده و این فرد هم قتل‌ها را نپذیرفته است. البته امام خمینی(ره) سال ۶۷ در یک نامه‌ای دستور می دهند که وی از تمام مناسبات سیاسی کناره‌گیری کند و بدین ترتیب این شخصیت را عزل می‌‌کنند.

این کارگردان با اشاره به اینکه نام این مستند «مافی‌ها» است درباره هدفش از پرداختن به این موضوع عنوان کرد: سعی ما در این مستند این بوده است که متوجه شویم چه کسانی عامل‌های اصلی آن قتل ها بوده‌اند و این بخش از تاریخ را که خیلی کمتر به آن پرداخته شده است، روایت می کنیم.

کاگردان مستند «آدور» درباره منابعی که برای ساخت مستند جدید خود استفاده کرده است، بیان کرد: سعی کردیم در این فیلم سراغ خانواده‌ها و افرادی برویم که اطلاعات دقیقی از آن دوره تاریخی دارند مانند ضارب‌ها و خود مرتضی فهیم کرمانی که خیلی هم مایل به جلوی دوربین قرار گرفتن نبودند.

وی افزود: این مستند بیشتر در زمان حال روایت می‌شود و مواقعی که نیاز به منبعی برای حرف‌های خود داشته باشیم از منابع آرشیوی نیز استفاده می‌کنیم.

این مستندساز با اشاره به اینکه پژوهش و تولید این کار تقریبا دو سال و نیم زمان برده است، توضیح داد: با توجه به اینکه این مستند یک کار پژوهشی است و موضوعی که دارد شاید خط قرمز محسوب شود و هدف ما تولید این کار بود در ابتدا و درباره شیوه انتشار و نمایش آن برای مخاطبان هنوز به یک جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم و منتظریم شرایط فعلی و بیماری کرونا به پایان برسد تا درباره اولین نمایش آن تصمیمی بگیریم.

کارگردان مستند «آشنگ» با اشاره به مستند دیگری که در فکر ساخت آن است، عنوان کرد: فعلا مراحل پیش تولید مستند تازه‌ای را به پایان رسانده‌ایم و منتظر بهبود شرایط فعلی هستیم تا فیلمبرداری این کار را شروع کنیم و فکر می‌کنم تا یک سال تولید این کار به زمان نیاز داشته باشد. این مستند موضوعی اجتماعی دارد و یک خلاء قانونی و آسیب اجتماعی را  در کرمان بررسی می‌کند که در جنوب شرق کشور بسیار شاهد آن هستیم.

اسماعیلی درباره تاثیری که یک مستند می‌تواند روی زندگی سوژه‌های خود بگذارد، بیان کرد: پس از اینکه «آشنگ» در جشنواره سینماحقیقت در سال ۹۷ دیده شد، هر هفت مرد زندانی که در این مستند به آن‌ها و خانواده و دلیل زندانی شدنشان پرداخته شده بود، آزاد شدند. این همیشه وظیفه یک فیلمساز است که در فیلم خود معضلاتی را که در جامعه وجود دارد نشان دهد و سپس کار رسانه‌هاست تا به آن توجه کنند تا درنهایت اتفاق مثبتی رخ دهد.

این فیلمساز در پایان درباره اکران آنلاین فیلم‌ها در این روزها گفت: اکران آنلاین اتفاق بسیار خوبی است اما خیلی از ما مستندسازان فیلم‌های خود را کاملا مستقل تهیه‌کنندگی کردیم و زمانی که به شکل آنلاین اکران می‌شود اول آن فضای جشنواره‌ای را که باعث دیده شدن کار می‌شود از دست می‌دهد و سپس آورده مالی برای تهیه کننده بصورت جدی ندارد و از طرفی هم از سینمای مستند و فیلم کوتاه حمایت چندانی نمی‌شود و امیدوارم برای اکران آنلاین این سازوکار فراهم شود که به حقوق تهیه‌کنندگان نیز فکر شود.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/938/668/000
  • بی‌بدن
    28/870/338/000
  • سال گربه
    22/546/088/000
  • آپاراتچی
    4/462/970/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/640/386/500
  • پرویز خان
    3/328/739/500
  • نوروز
    3/210/631/000
  • مست عشق
    3/202/755/000
  • آسمان غرب
    3/124/559/000