آثار هنری را فارغ از تحریم‌ها به جهان عرضه می‌کنیم/ جذب مخاطب با «تیرآرت»

هرمز همتیان مدیر گالری دستان و بنیانگذار رویداد «تیرآرت» که اکنون به دومین دوره رسیده و در پردیس سینمایی چارسو در حال برگزاری است، در گفتگو با خبرنگار صبا درباره ضرورت راه اندازی «تیرآرت» توضیح داد: «آرتفر» نوعی زیرساخت برای نمایش گسترده تر آثار هنرهای تجسمی با همکاری گالری هاست و با گردهمایی گالری‌داران و عرضه آثار هنرمندان، امکانی برای جذب مخاطب بیشتری برای آنها فراهم می شود و مخاطبان هم می توانند با صرف زمان کمتر با گالری ها و آثار هنرمندان بیشتری آشنا شوند.
وی افزود: تهران کلان‌شهری است که به دلیل مشکلاتی نظیر مسافت های طولانی و ترافیک، امکان حضور مخاطبان علاقه مند در گالری های مختلف شهر را دشوار می کند  بنابراین ما به این فکر کردیم که گردهمایی سالانه گالری داران در یک مکان مشخص و عرضه آثار متنوعی از هنر معاصر ایران می تواند اتفاق خوبی را در عرصه هنرهای تجسمی ایران رقم بزند.
همتیان با تاکید بر اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی یادآور شد: نمی توان گفت که «تیرآرت» اتفاق بی نظیری است و تاکنون نظیر آن اتفاق نیفتاده است اما هر چقدر بیشتر شاهد برگزاری رویدادهایی نظیر آن و حضور گسترده گالری ها و عرضه آثارشان در یک مکان مناسب باشیم بهتر است و این رویدادها می توانند بر ارتقای هنرهای تجسمی ایران تاثیرگذار باشد.
مدیر گالری زیرزمین دستان با اشاره به قابلیت های هنرهای تجسمی در ایران بیان کرد: کشور ما پتانسیل بسیار قوی برای ارایه و عرضه آثار هنری در اختیار دارد و تعداد افراد علاقه مند به هنرهای تجسمی ایران نیز بسیار زیاد است، هنرمندان بسیاری داریم که در حال خلق آثار هنری هستند و هر ساله بر تعداد دانش آموختگان رشته های هنری نیز افزوده می شود. همچنین تعداد خریداران و مجموعه داران هنرهای تجسمی به عنوان حامیان این بخش از هنر نیز رو به افزایش است بنابراین با توجه به این پتانسیل ها، این عرصه هنوز جای رشد بسیاری دارد که می توان به آن پرداخت و جریان هنرهای تجسمی ایران را رو به جلو هدایت کرد.
همتیان درباره بازخوردهایی که از برگزاری اولین دوره «تیرآرت» دریافت کرده است، اظهار کرد: بازخوردهای متفاوتی را در دوره اول شاهد بودیم. ما در صحنه ای حضور داریم که سعی داریم بیشتر یاد بگیریم و پیشرفت بیشتری کنیم. این رویداد اکنون به دومین دوره خود رسیده است که با توجه به جوان بودن آن حتما کمی و کاستی های خاص خود را داراست اما به هر حال در دومین دوره شاهد حضور مجدد بیشتر گالری هایی هستیم که در نخستین دوره نیز حضور داشتند و بنابراین این یک بازخورد مثبت است که ما هم از حضور مجدد و حمایت آنها بسیار خوشحالیم.
تاثیر تحریم بر بازار هنرهای تجسمی
مدیر گالری دستان درباره شرایطی که در بازار هنرهای تجسمی ایران متاثر از شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی وجود دارد، توضیح داد: هنرهای تجسمی هم از این قاعده مستثنا نیست و مثل سایر بخش های کشور، به دلیل وجود فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها، با مشکلاتی روبرو شده اما با این وجود هنرهای تجسمی، بخش کوچک اما جالبی از اقتصاد ایران است که کمتر تحت تاثیر تحریم ها قرار می گیرد. در این بخش ما با هنرمند ایرانی، گالری دار ایرانی و خریدار ایرانی کار می کنیم و سعی داریم که در بازار هنرهای تجسمی به دور از شرایط تحریم، به شکل مستقل و در داخل کشور فعالیت داشته باشیم.
هرمز همتیان درباره اثرات تحریم بر حضور بین المللی گالری دستان در سال جدید گفت: اگر چه شرایط حضور ما در رویدادهای بین المللی در سال 98 بسیار کمتر از قبل خواهد بود اما سعی داریم همچنان این حضور را حفظ کنیم.
وی در پایان از حضور هنرمندان گالری دستان در رویدادهای خارجی خبر داد و گفت: از میان هنرمندانی که با گالری دستان کار می کردند، هم اکنون سه نفر از آنها در یک آرت سنتر مهم در پاریس به نام «palais de tokyo » حضور دارند و این چیزی است که ما به آن افتخار می کنیم.
فرخ مهدوی، مملی شفاعی، هدی کاشی ها، رضا شفاهی، امیر کمند از جمله هنرمندان حاضر در این دو رویداد خارجی هستند که پیش از این آثارشان در گالری دستان به نمایش درآمده است.
فاطمه حامدی خواه