سرنوشت بینال هنر ایرانی چه می شود/ راه‌اندازی خانه تجسمی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۲
نشست مدیرکل تجسمی با روسای انجمن ها

سرنوشت بینال هنر ایرانی چه می شود/ راه‌اندازی خانه تجسمی

نشست روسای انجمن های هنری با مدیر کل تجسمی وزارت ارشاد برگزار و در آن درباره مهم ترین مسایل هنرهای تجسمی بحث و تبادل نظر شد.

به گزارش خبرنگار صبا، نشست مدیرکل هنرهای تجسمی با انجمن های هنری روز چهارشنبه ۵ تیر ۹۸ با حضور هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی، عباس مجیدی رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌سازان ایران، امیر راد رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران، کیانوش غریب پور رییس هیات مدیره انجمن تصویرگران، فرزاد فرجی مدیرعامل و رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان سفالگر، فرزاد هاشمی عضو هیات مدیره انجمن عکاسان ایران، فاطمه کرکه آبادی رییس هیات مدیره انجمن طراحان گرافیک ایران و عارف براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان کشور در این اداره کل برگزار شد.

در این نشست نخست هادی مظفری با اشاره به اهداف این اداره کل گفت: کیفیت بخشیدن به رویدادهای هنری، استفاده از ظرفیت های استانی، توسعه بین المللی هنرهای تجسمی ،توسعه بازار هنر (آرت فرها و…) و در دسترس بودن هنرهای تجسمی برای عموم مردم از مهمترین اهداف ما در این دوره است.

در ادامه کیانوش غریب پور با اشاره به اینکه جلسات با اداره کل باید از حوزه مشورتی خارج شود و به صورت یک نهاد تصمیم گیرنده عمل شود، گفت: پیش از این جلسه های انجمن تصویرگران و اداره کل هنرهای تجسمی بیشتر به شکل مشورتی برگزار می شد در صورتی که خواسته ما این است از این به بعد ارتباط میان ما و اداره کل نهادسازی شود و بتوانیم به صورت یکپارچه تصمیم گیری واحدی را در مورد مسایل زیرساختی داشته باشیم. نشست های ما در این دوره و در فقدان خانه تجسمی باید به نوعی بدیل آن فضا باشد و خود به عنوان مرجع تصمیم گیری به شمار آید.
فاطمه کرکه آبادی نیز در این نشست از هماهنگی چشم اندازشان با اهداف اداره کل گفت و اظهار کرد: خواسته ها و اهداف شما در واقع چشم انداز ما نیز بود؛ استفاده از ظرفیت های استانی ، برگزاری بینال های ملی ، توسعه هنرهای تجسمی در سطح بین المللی و… . فقط در اینجا ما یک مشکل اساسی داریم و آن بحث اسپانسر و بودجه است که به نوعی مانع برگزاری برنامه هایمان می شود.
تدارک برای برپایی بینال نقاشی سال ۹۹

امیر راد رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران مهمترین اهداف انجمن را برگزاری جلسات هم اندیشی بینال نقاشی در سال ۱۳۹۹ دانست و گفت: ما اکنون درصدد برگزاری جلساتی برای هم اندیشی بینال نقاشی سال ۹۹ هستیم. در این نشست ها سیاستگذاری بینال ۹۹، بحث مالی این دوسالانه، مکان برگزاری و… را بررسی می کنیم. با توجه به اینکه بحثی مبنی بر برگزاری بینال هنر نیز مطرح شده است انجمن نقاشان ایران بر این عقیده است که برگزاری بینال هنر ایران به عهده انجمن ها نباشد و اداره کل هنرهای تجسمی خود برپایی این رویداد را به عهده بگیرد.

فرزاد فرجی مدیرعامل و رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان سفالگر با تشکر از حضور ایران با ۱۰ هنرمند در نمایشگاه فاین کرافت فرانسه گفت: پیشنهاد ما این است برای شناخت از هنر معاصر روز دنیا و ارتباط دوسویه جهانی از هنرمندان خارجی برای برگزار نمایشگاه در داخل ایران دعوت شود تا اینگونه بتوانیم هنر آنها را نیز برای علاقمندان به نمایش بگذاریم و ارتباط دوسویه ای را با جهانیان داشته باشیم.

وی افزود: برگزار جشنواره هنر سفال و سرامیک در زاهدان روستای کلپورگان تجربه خوبی بود و امیدوارم استمرار داشته باشد. باید رویدادهای هنری طوری سیاستگذاری شود که به صورت مقطعی نباشد و در طول سال ادامه پیدا کند. برای کیفیت بخشیدن به برنامه های هنری بلافاصله بعد از پایان یک جشنواره باید فراخوان جشنواره بعدی منتشر شود تا هنرمندان برای خلق آثار نو و تازه با نگاه ویژه وقت و زمان لازم و کافی داشته باشند.

فرزاد هاشمی عضو انجمن عکاسان ایران با اشاره به نقش تسهیل کنندگی امور هنری از سوی اداره کل هنرهای تجسمی گفت: حضور انجمن ها در کنار اداره کل هنرهای تجسمی خواست دوطرفه بود که به یک نهاد تصمیم گیری تبدیل شود. اگر برنامه های مدون و سیاست های درست برای مسئولیت ها وجود داشته باشد، این نهاد می تواند بازوی اجرایی خوبی برای اداره کل باشد. باید برنامه ها به صورت دوره ای و منظم برگزار شود و انجمن در مورد فعالیت هایش به اداره کل گزارش های مدونی را ارایه دهد. اداره کل هنرهای تجسمی نیز در این روند باید نقش تسهیل کننده داشته باشد.

عباس مجیدی رییس انجمن مجسمه سازان ایران هم با بیان اینکه مسایل مربوط به هنرهای تجسمی باید محصول تفکر جمعی باشد، گفت: طبق گفته های جناب مظفری این نگرش که ما به جشنواره هایی فکر کنیم که در بطن مردم برگزار شود دغدغه ما نیز هست. ما هم در این امور آماده ایم تا کمک کنیم و مشاوره بدهیم.

عارف براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان از نشست های انجمن خوشنویسان ایران با شهرداری برای اختصاص مکانی برای نمایشگاه های تجسمی گفت و ادامه داد: در انجمن خوشنویسان برنامه و نمایشگاه های متعددی برگزار کردیم و مهم ترین برنامه نیز برپایی مجمع کیش بود که گردهمایی موفقی برای هنرمندان خوشنویس بود.

مدیرکل هنرهای تجسمی گفت: نهادسازی کار NGO است که در تئاتر و سینما شکل گرفته ولی متاسفانه در هنرهای تجسمی هنوز شکل نگرفته است. اداره کل در کنار نشست های کلی با انجمن ها به صورت نشست های خصوصی تر نیز با انجمن ها جلساتی را برگزار کرده است.

وی اضافه کرد: برای راه اندازی «خانه تجسمی» که از اهداف بسیار مهم و کلیدی است ما به انجمن ها کمک خواهیم کرد که این خانه راه اندازی شود.

مظفری در پایان درباره برگزاری بینال هنر ایرانی نیز گفت: اگر همه انجمن ها موافق باشند و به جمع بندی برسند، می توانیم یک سال بینال تخصصی برگزار نکنیم و بینال هنر ایران را برگزار کنیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000