«سه کاربرد چاقو» از دیدگاه دیوید ممت نمایشنامه‌نویس آمریکایی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۴

«سه کاربرد چاقو» از دیدگاه دیوید ممت نمایشنامه‌نویس آمریکایی

کتاب «سه کاربرد چاقو» نوشته دیوید ممت با ترجمه محمدرضا ترک تتاری از سوی نشر بیدگل منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، «سه کاربرد چاقو؛ در باب طبیعت و مقصود درام» سومین عنوان از مجموعه مطالعات اجرا نوشته دیوید ممت نمایشنامه نویس، فیلمنامه نویس و کارگردان آمریکایی است که با ترجمه محمدرضا ترک تتاری به تازگی از سوی نشر بیدگل روانه بازار کتاب شده است.

در معرفی این کتاب آمده است: ««سه کاربرد چاقو» از مکتوبات نظری دیوید ممت است که می توان به نوعی آن را مانیفست هنری ممت به شمار آورد. رساله ای در باب چیستی هنر و چرایی و چگونگی نوشتن.

حکایات، نقل قول ها و مثال های متعدد با چاشنی لحنی آمیخته به طنز و آیرونی به متن غنای ویژه ای بخشید است و از سوی دیگر ممت با بیانی موجز و صریح دست روی واقعیت های چالش برانگیز می گذارد و مسائلی را پیش می کشد که خواسته یا ناخواسته درگیرمان می کند.

شاید «سه کاربرد چاقو» در ظاهر درباره نوشتن باشد اما در واقع حکم شمعی را دارد که باریکه نوری می تاباند بر زوایای پنهان و آشکار شخصیت ما و دنیایی که در آن زندگی می کنیم.»

در بخشی از این کتاب آمده است: «دراماتیک کردن در طبیعت ماست. ما دست کم روزی یک بار آب و هوا – پدیده ای ذاتاً غیرشخصی- را به شکل تعبیری از دیدگاه آن لحظه مان به جهان، بازتفسیر می کنیم: «محشر است. باران می آید. درست وقتی دلم گرفته. زندگی مگر چیزی غیر از این است؟»

این کتاب در ۸۵ صفحه و با قیمت ۱۵ هزار تومان در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

فاطمه حامدی خواه

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است