موسیقی رمضان روبه فراموشی است/ برای ماندگاری راهی جز «ثبت» نداریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۰
فواد توحیدی در گفتگو با صبا:

موسیقی رمضان روبه فراموشی است/ برای ماندگاری راهی جز «ثبت» نداریم

فواد توحیدی پژوهشگر موسیقی به ویژه آثار بومی و محلی می گوید موسیقی رمضان رو به فراموشی است و باید آثار را ضبط و ثبت کرد.

فواد توحیدی پژوهشگر موسیقی نواحی در گفتگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری صبا درباره کارهای جدید خود گفت: حدود ۶ ماه است که به جزیره کیش آمده و قصد دارم درباره موسیقی بومی کیش تحقیق کنم و تا الان با پیشکسوتان زیادی درباره موسیقی این منطقه صحبت کرده ام.

به گفته وی، تا به حال کسی درباره موسیقی این منطقه تحقیق جامعی نکرده است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه بسیاری از موسیقی های بومی و مراسم جزیره کیش در حال نابودی است، تاکید کرد: به عنوان مثال مراسم زار در حال فراموشی است. این منطقه موسیقی دریانوردی دارد که بسیار زیبا است و دوست دارم دوباره این موسیقی نیز زنده شود.

وی که در زمینه تالیف کتاب های تخصصی موسیقی نیز فعالیت دارد در این باره گفت: کتاب «تنبور» در مرحله نت نویسی قرار دارد که این اثر تا دو ماه آینده منتشر می شود. کتاب دیگری برای «دف نوازی» با همکاری برادرم عماد توحیدی آماده کردیم که این کتاب برای هنرجویان دوره متوسطه است و به زودی منتشر می شود. قطعات مطرح شده در کتاب هم ضبط شده است و به زودی در دسترس علاقه مندان قرار می گیرد.

این پژوهشگر موسیقی نواحی کرمان اضافه کرد: سه سی دی درباره غریبی های کرمان که نوعی آواز است آماده کرده ام که قصد دارم از سوی انتشارات ماهور روانه بازار کنم.

سرنوشت موسیقی رمضان چه شد؟

وی در بخش دیگر صحبت هایش درباره موسیقی رمضان بیان کرد: من سال ها درباره موسیقی رمضان در کرمان تحقیق کردم و می توان گفت این نوع موسیقی شاخه های مختلف دارد. برای موسیقی رمضان از سازهای اعلان استفاده می ‌شود که شامل نقاره، دهل، سفید مهره، بوق شاخی «شاخ نصیر»، چلیک و… است و این سازها برای اعلام زمان سحری و افطار استفاده می شده است. امروزه بسیاری از این سازها کارآیی خود را از دست داده اند ولی هنوز در ۱۳ روستا از ساز سفیدمهره استفاده می شود.

این پژوهشگر افزود: بخش دیگر، آوازهای رمضان است که شامل سحری خوانی، دعاخوانی، مرثیه خوانی، مداحی و… می شود. به عنوان مثال در روز ۲۱ رمضان نوحه خوانی انجام می شده است و قنبرخوانی که حالت تعزیه دارد و امروزه خیلی کم شده است. بیشتر این آوازها جوهره ردیف دستگاهی دارد. در دوران قاجار مداحان را آماده می کردند و آوازها را اشاعه می دادند که به همین دلیل است که بیشتر آوازها زمینه ردیف دستگاهی دارد ولی از دوران پهلوی که رادیو آمد خیلی از این موسیقی ها نابود و فراموش شد.

این پژوهشگر موسیقی کرمان درباره از بین رفتن موسیقی رمضان عنوان کرد: به نظر من به هیچ وجه نمی توانیم جلوی فراموشی این نوع موسیقی ها را بگیریم زیرا هر روزگاری شرایط خاص خودش را دارد و ما تنها می توانیم این موسیقی را ضبط و ثبت کنیم تا ماندگار شوند.

وی در پایان گفت: به نظر من ما نمی توانیم به زور این نوع موسیقی ها را حفظ کنیم و نباید متعصبانه به این موضوع نگاه کنیم. من سالیان سال تلاش کردم ولی بعد به این نتیجه رسیدم که اصلا نمی توانیم جلوی از بین رفتن این نوع موسیقی ها را بگیریم.

غزاله سعادتی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    115/938/668/000
  • بی‌بدن
    28/870/338/000
  • سال گربه
    22/546/088/000
  • آپاراتچی
    4/462/970/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/640/386/500
  • پرویز خان
    3/328/739/500
  • نوروز
    3/210/631/000
  • مست عشق
    3/202/755/000
  • آسمان غرب
    3/124/559/000