راهکارهایی برای بازگشایی امن کتابخانه های عمومی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۳

راهکارهایی برای بازگشایی امن کتابخانه های عمومی

رییس انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران راهکارهای بازگشایی امن کتابخانه ها را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری صبا، رییس انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران با توجه به امکان بازگشایی کتابخانه‌های عمومی که به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل شده‌اند، در یادداشتی به نکاتی برای جلوگیری از شیوع این ویروس پرداخته است.

در یادداشت محمد حسن‌زاده استاد دانشگاه تربیت مدرس و رییس انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران آمده است: «کتابخانه‌های عمومی به مثابه اماکن عمومی، همزمان با شیوع بیماری کرونا، در کشورهای مختلف از جمله ایران تعطیل شدند. اکنون با شروع بازگشایی محدود و مدیریت شده برخی اماکن عمومی مانند مراکز خرید و فرهنگی، احتمال می‌رود کتابخانه‌های عمومی نیز در مسیر بازگشایی قرار گیرند. به منظور حفظ سلامت شهروندان و کتابخانه‌های عمومی و همچنین رعایت جوانب ایمنی لازم است نکاتی چند مورد توجه قرار گیرد:

الف. آماده سازی کتابخانه‌ها

کتابخانه‌ها در سه نقطه امکان تماس اجتماعی را فراهم می‌کنند و لازم است با هدف فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی، این سه نقطه بازطراحی و ایمن سازی شود:

١. میز امانت، مرجع و پذیرش. در این قسمت، مانع‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی نصب و امکان انتقال ویروس بین مراجعه‌کنندگان و کارکنان به حداقل برسد.
٢. سالن‌های مطالعه و بخش کودکان. فضای این مکان‌ها با هدف ایجاد فاصله بین کاربران به شکل مناسب تغییر چیدمان داده شود. ترجیحاً، این قسمت‌ها در مرحله اول بازگشایی نشوند.
٣. قفسه‌ها. با توجه به قفسه باز بودن کتابخانه‌های عمومی، امکان انتقال ویروس از مراجعان به قفسه‌ها، منابع و سطوح وجود دارد. بهتر است نظام قفسه بسته در دستور کار قرار گیرد.

ب. رعایت اصول بهداشتی

در کنار آماده سازی‌های لازم، پروتکل‌های بهداشتی اختصاصی مراجع ذی‌صلاح رعایت شود. از جمله موارد قابل ذکر عمومی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

١. نصب مواد ضدعفونی در ورودی‌ها و جایگاه‌های تماس مانند آسانسورها و غیره
٢. در اختیار گذاشتن ماسک و دستکش بهداشتی برای کارکنان
٣. در نظر گرفتن قفسه قرنطینه برای منابع برگشتی زیر نظر متخصصان سلامت
۴. تاکید بر ارائه غیرحضوری خدمات و ارسال منابع به کاربران
۵. تب سنجی از همکاران هنگام ورود به محل کار
۶. ضدعفونی مداوم سطوح با حفظ ایمنی منابع

ج. بازگشایی مرحله‌ای و هدفمند

قطعاً بازگشایی کلی تابع ابلاغیه‌های ستاد ملی کرونا خواهد بود. با هدف کمک به تبیین دقیق شرایط فعالیت کتابخانه‌های عمومی، شایسته است تبادل نظر مداوم با ستاد ملی و نهادهای علمی در دستور کار دست‌اندرکاران مربوطه قرار گیرد. انجمن در این زمینه آماده همکاری همه جانبه است.»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000