مرورِ جنجال اخیر در شورای صنفی نمایش/ انتخابات قانونی بود یا کودتا شد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۳
صبا گزارش می‌دهد:

مرورِ جنجال اخیر در شورای صنفی نمایش/ انتخابات قانونی بود یا کودتا شد؟

نخستین جلسه شورای صنفی نمایش در سال 99، آبستن حواشی بسیاری بود که دامنه آن پس از گذشت چند روز ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، حواشی اولین جلسه شورای صنفی نمایش در سال ۹۹ که روز دوشنبه هفته جاری برگزار شد، ساعتی پس از برگزاری ایجاد شد و تاکنون ادامه داشته است. در این جلسه که در محل سازمان سینمایی برگزار شد، مرتضی شایسته به عنوان دبیر انتخاب شد.

حضور نماینده کانون کارگردانان مهمترین حاشیه این جلسه بوده است. در حالی که سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، حضور محسن امیریوسفی را در رای‌گیری برای انتخاب دبیر جدید شورا، نشانه نمایندگی وی از کانون کارگردانان دانست، اما خود امیریوسفی که در دوره قبلی، ریاست شورا را بر عهده داشت، اعلام کرد که این جلسه با هدف تودیع و تشکر از اعضای دوره قبل برگزار شده و به همین دلیل در آن حضور یافته است.

جدال رسانه‌ای امیریوسفی و طباطبایی‌نژاد

در روایت‌هایی که توسط دو طرف ماجرا از این جلسه منتشر شده است، تناقض‌هایی دیده می‌شود. طبق اظهارنظر محسن امیریوسفی، او نه‌تنها در رای‌گیری برای انتخاب دبیر شرکت نکرده بلکه پیش از رای‌گیری نام رضا درمیشیان را به عنوان نماینده کانون کارگردانان اعلام کرده است. این در حالی است که طباطبایی‌نژاد و محمدحسین فرح‌بخش در اظهارنظرهایی جداگانه اعلام کردند که امیریوسفی پس از شرکت در رای‌گیری به دلیل آن که رای نیاورده از نامه نمایندگی رضا درمیشیان رونمایی کرده است. مرتضی شایسته، سیدمحمود رضوی، محمدرضا فرجی و محمدرضا صابری دیگر اعضای شورا هنوز در این باره اظهارنظری نکرده‌اند.

طباطبایی‌نژاد پس از این جلسه، محسن امیریوسفی را متهم به «حواشی مالی» کرد و گفت به این دلیل «این جنجال‌ها» را به پا کرده است. محسن امیریوسفی نیز این اظهارنظر را نشانه «تنگ بودن قافیه» دانسته و آن را بی‌ربط با شورای صنفی نمایش عنوان کرد. یک رسانه نیز این جلسه را «کودتا»ی سازمان سینمایی علیه کانون کارگردانان نامید.

انتخاب جنجالی نماینده صنف تهیه‌کنندگان

انتخاب نماینده صنف تهیه‌کنندگان از سوی معاون نظارت، دیگر جنجال دامنه‌دار این جلسه بوده است. در حالی که انتخاب محمدحسین فرح‌بخش از سوی معاون نظارت، از سوی عده‌ای به عنوان دخالت دولت در امر صنفی تلقی شد، در مقابل سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد به نظام‌نامه اکران سال ۹۹ استناد کرد که تا زمان یکپارچه نشدن صنوف تهیه‌کنندگان، این حق را به معاون نظارت می‌دهد تا شخصا یک تهیه‌کننده را برای شرکت در شورا انتخاب کند. این در حالی است که نظام‌نامه اکران سال ۹۹، هنوز به طور رسمی تایید و ابلاغ نشده است و تنها در بهمن سال گذشته پیش‌نویس آن در سایت سازمان سینمایی قرار گرفت تا کارشناسان نظر خود را اعلام کنند و سپس در جایی نهایی شدن و ابلاغ آن اعلام نشده است.

این انتخاب موجب یک دوئل رسانه‌ای دیگر میان محمدحسین فرح‌بخش و ابوالحسن داوودی هم شد. داوودی که پیش تر سابقه ریاست خانه سینما و شورای صنفی نمایش را داشته است در اظهارنظری عملکرد سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد را در این باره با جواد شمقدری رییس اسبق سازمان سینمایی مشابه دانست و گفت در تقابل‌های گذشته دولت و خانه سینما، سینماگران جانب خانه سینما را گرفته‌اند و در این اتفاق نیز خواهند گرفت.

محمدحسین فرح‌بخش هم با انتشار نامه‌ای خطاب به داوودی، مواردی از عملکرد گذشته این کارگردان را یادآور شد که در آن‌ها، داوودی به اشکال مختلف، به زعم او به دولتی شدن شورای صنفی نمایش کمک کرده و با انتصابات دولتی در شورا مخالف نبوده است.

ابهام دیگر به محل برگزاری جلسه مرتبط است. روشن نیست چرا این جلسه در محل همیشگی آن که ساختمان شماره ۲ خانه سینما است، برگزار نشد. محسن امیریوسفی مکان برگزاری جلسه را نشانه‌ای از این که قرار نبوده این جلسه، آغاز به کار شورای جدید باشد تلقی کرد و سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد در این باره اظهارنظری نکرد.

واکنش خانه سینما و رییس سازمان

در پی حواشی این جلسه، خانه سینما چهارشنبه‌شب نامه‌ای سرگشاده خطاب به رییس سازمان سینمایی منتشر کرد و در آن نسبت به «آغاز کشمکش‌های بی‌حاصل» هشدار داد و خواستار توقف این روند شد.

سپس حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در توییتی نوشت: «‫شورای صنفی نمایش قرار نیست در جایی غیر خانه سینما تشکیل شود. با یک خبر نادرست به‌دنبال ایجاد نگرانی‌ صنفی و دوقطبی‌سازی‌اند. دولت متوجه اعتبار نهادهای مدنی هست. من هم که خاستگاه صنفی دارم، در پاسداری از این سیاست دولت جدّی‌ترم چرا که قدر و قدرت نهادهای‌ مدنی را می‌دانم.»

گرچه در روزهای آخر هفته جنجال ها فروکش کرده است ولی به نظر می رسد باید منتظر اتفاقات جدیدی بود.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است