رازهای سر به مهر یلدا | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۶
نقدی بر سریال «#سرباز»؛

رازهای سر به مهر یلدا

آنتونیا شرکا مترجم و منتقد در یاداشتی درباره سریال «#سرباز» یلدا را دختری می‌داند که می‌تواند چه الگوی خوبی‌ برای دختران باشد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، آنتونیا شرکا استاد دانشگاه، مترجم و منتقد در یادداشتی به مجموعه «#سرباز» ساخته هادی مقدم دوست پرداخته است.

متن یادداشت به شرح زیر است:

«هادی مقدم‌دوست جزو فیلمنامه‌نویسان و فیلمسازان محبوب من است. در این سال‌ها نشان داده که جور دیگری به زن نگاه کردن را بلد است. جایزه بهترین فیلم اول را که از بخش نگاه نو جشنواره فجر برای «سر به مهر» (۱۳۹۱) گرفت، به نظرم انتخاب و اتفاق خوبی بود.

او توانسته بود با ورود به دنیای دختری کم‌رو و با اعتماد به نفس پایین (با بازی لیلا حاتمی) گفتگوی درونی او را – با همه بالا و پایین‌هایش – در بیاورد و به تصویر بکشد.

ضمنا مقدم‌دوست کارهای مشترک مهمی با حمید نعمت‌الله دارد: در مقام فیلمنامه‌نویس در فیلم‌های «بی‌پولی» (۸۶)، «آرایش‌ غلیظ» (۹۲) و «شعله‌ور» (۹۵) همراهی‌اش کرده. کارگردانی که وقتی نفس گرمش را در فیلمی بدمد، مدتی طول می‌کشد تا بتوانی از اثرات خلسه‌آور آن رهایی پیدا کنی. ( «رگ خواب» را یادتان می‌آید؟ من که هنوز درگیرش هستم!)

و اما مقدم‌دوست… سریال ماه رمضانی «سرباز» او را هر شب از شبکه سه سیما دقایقی پس از افطار دنبال می‌کنیم. امضای مقدم‌دوست رویش هست، چه خوب! با همان کاراکترهای جوان و ساده و معمولی که گفتگوی درونی بی‌پایانی با خود دارند و نریشن اجازه می‌دهد از تردیدها و امیدها، دلشکستگی‌ها و دلشادی‌ها، آرزوهای کوچکِ بزرگ و شیطنت‌های‌شان لحظه به لحظه خبر داشته باشیم.

کاراکترهای اصلی دو دانشجوی پزشکی هستند. یلدا (الیکاعبدالرزاقی) را دوست دارم. دختر باهوش و سرحال و حساس (و در عین حال قوی) و زرنگی است. با کلی نقشه و برنامه در ذهن و خلاصه مدیر و مدبر… چه الگوی خوبی‌ می‌تواند باشد برای دخترها.

اما رابطه پر تنشی با نامزدش یحیی (آرش مجیدی) دارد. مردی که افکار عاشقانه فراوانی در سر دارد اما دریغ از برنامه‌ای مدون و تلاشی درخور برای سر گرفتن زندگی مشترک! آیا او هم – مانند دیگر مردهای نعمت‌الله/مقدم‌دوست – فقط هست که عجز و ناتوانی یار خود را در به‌دست گرفتن یک رابطه ساده زن/مردی ثابت کند؟؟!! و باز همان سرخوردگی‌ها و همان حقارت‌ها و همان حماقت‌ها که هنوز اثراتش در رگ‌های خواب و بیدارمان مانده؟؟

حقیقتا منتظرم ببینم این رابطه پر از قهر و آشتی با حضور آدم‌های پر مساله‌ای که زوج جوان را احاطه کرده‌اند، چه فرجامی پیدا می‌کند؟

امیدوارم بتوانم پاسخگوی کسانی باشم که در زمان انتخاب فیلم‌های با حضور مقدم‌دوست به عنوان فیلم‌های محبوبم، مرا به غفلت از تصویر زن ساده احساساتیِ بی‌عرضه وابسته بی‌دست و پا (که حالا دیگر در فیلم‌های او به موتیفی تکرارشونده تبدیل شده)، متهم می‌کردند.

و اینکه سرخورده نشویم!»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است