سرنوشت انیمیشن «ماهو» فعلا مشخص نیست/ تلاش برای یافتن سرمایه‌

عدنان نصاری نویسنده فیلمنامه آثار انیمیشن در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره انیمیشن «ماهو» که از سال 95 خبر ساخت آن را داده بود، توضیح داد: چند سال پیش تحقیقی برای یک کار انیمیشن انجام دادم که نتیجه آن یک کار سینمایی است و درحال مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی برای تولید کار بودیم که کار به قرارداد هم رسید اما متاسفانه به دلیل اتفاقات اخیری که در کشور رخ داد به ویژه ترور سردار سلیمانی ارتباط ما با هم قطع شد و پروژه نیز به حالت تعلیق درآمد.

این فیلمنامه‌نویس درباره روند پیش بردن فیلمنامه کار عنوان کرد: این کار نتیجه یک تحقیق چهارساله است و برای رسیدن به این نتیجه ما بیش از 80 کار سینمایی جهان را که در 2 سال خیر در اسکار و دیگر جشنواره‌ها موفق بودند دیدیم و آن‌ها را چه از نظر فیلمنامه و چه از نظر هزینه‌هایی که برای آن‌ها می‌شود و درنهایت از نظر خروجی کار بررسی کردیم.

وی افزود: برای این‌کار یک سال و نیم وقت صرف تحقیق شد و یک سال هم برای بررسی کلی زمان نیاز داشت و هفت ماه نیز مشغول ایده‌پردازی بودیم که درنهایت این فیلمنامه نوشته شود.

این نویسنده با اشاره به اینکه این فیلمنامه یک ساختارشکنی کوچک در نوع روایت خود دارد، بیان کرد: این فیلمنامه چیزی از کارهای خارجی در جهان کم ندارد و روایت جدیدی را نشان می‌دهد که در نوع خود اتفاق جدیدی است زیرا تحقیقات بسیار سختی برای این آن انجام شده است و یک تیم کامل چندسال برای این کار زحمت کشیده‌اند.

كارگردان كلیپ انیمیشن «قفل طلا» با اشاره به اینکه «ماهو» نیازمند سرمایه‌ای زیاد است، عنوان کرد: میانگین تولید در آمریکا برای یک انیمیشن سینمایی تقریبا 160 میلیون دلار و در اروپا نزدیک به 50 میلیون دلار است و ما می‌توانیم فقط با 5 میلیون دلار با کیفیتی 80 درصد نزدیک تولیدات آن‌ها از نظر تکنیک و از نظر فیلمنامه خیلی جلوتر از آن‌ها انیمیشن بسازیم زیرا در کشور ما هزینه‌های تولید بسیار پایین‌تر هستند.

وی افزود: من برای تولید این انیمیشن سینمایی تقریبا به هزار نفر احتیاج دارم برای همین سرمایه‌ای زیاد برای انجام این کار نیاز داریم.

این کارگردان درباره مشکلات ارتباط با سرمایه‌گذاران خارجی «ماهو» توضیح داد: یکی از مشکلات حضور من در ایران و ارتباط کاملا اینترنتی با آن‌ها بود و در جریان کار و مذاکره، جریان های آبان‌ماه رخ داد و اینترنت‌های قطع باعث قطع شدن ارتباط ما با یکدیگر شد اما درنهایت باز هم توانستیم ارتباط را برقرار کنیم و من برای سفر و امضای قرارداد آماده بودم که ترور سردار سلیمانی کاملا همه چیز را متوقف کرد و درحال حاضر نمی دانم با این افراد دوباره می‌توان وارد مذاکره شد یا خیر.

این فیلمنامه نویس در پاسخ به این پرسش که آیا با سرمایه‌گذار داخلی برای تولید این کار به نتیجه‌ای رسیده است یا خیر، گفت: با بعضی ار تهیه‌کنندگان به‌نامی که در ایران کار می‌کنند صحبت کردم اما نتیجه این جلسات این بود که سرمایه در اختیار من قرار داده می‌شود اما بروم و یک فیلمنامه طنز بسازم!

وی افزود: متاسفانه این دید که انیمیشن چقدر می‌تواند باعث برگشت سرمایه شود وجود ندارد و به افرادی که به شکل شخصی قصد ورود به این حوزه را دارند نیز اجازه ورود نمی‌دهند. سرمایه‌گذاری در حوزه انیمیشن زمان‌بر است و من درباره «ماهو» حداقل نیاز به یک زمان تقریبا 2 سال برای ساخت آن دارم و یک تهیه‌کننده با این پیش‌فرض که تا 6 ماه دیگر باید سرمایه بازگردد،علاقه‌ای به پروژه‌های بلندمدت نشان نخواهد داد.

نصاری با اشاره به اینکه خارجی‌ها هم به فیلمنامه و ایده جدید برای ارائه به مخاطبان نیاز دارند، عنوان کرد: به نظر می رسد کمپانی‌های بزرگ انیمیشن‌سازی هم داستان تازه و نویی برای تولید ندارند و تنها چیزی که کارهای آن‌ها را جذاب می‌کند تکنیک کارشان است که به شدت پیشرفت کرده برای همین است که همیشه درحال ساخت نسخه‌های دو یا سه هر کار موفقی هستند زیرا ریسک کمتری هم دارد.

این فیلمنامه‌نویس در پایان درباره کار یا ایده جدیدی که در فکر تحقق آن‌ها باشد، توضیح داد: فیلمنامه کوتاهی به نام «پاییز» دارم که تقریبا 10 دقیقه است اما این کار هم به دلیل تکنیک خاصی که دارد نیازمند سرمایه است.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/